• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Mopedvin: varför får man ont i nacke och axlar?

• BrudSommar2006

Aha, man slipper inte alltså, hade inte tänkt på det. Nåväl, man kan inte få allt tydligen.

• fru AM

Man ska bara akta sig noga för att googla på ingreppet ... *borde jag ha låtit bli* Hoppas jag överlever!

• Oms
    AM - jag ser förhållandevis få sådan ingrepp anmälda till oss om än att det förekommer. Det man oftast då anmäler är att laparaskopin konverteras till en öppen operation utan anmälaren vetskap. Detta är ett rutiningrepp och går fort att genomföra. OM man konverterar ingreppet gör man det oftast för att man inte ser ordentligt i kroppen pga ärrvävnader efter tidigare op/kejsarsnitt etc. De som anmäler det anser dock att op var onödig och de vill inte ha ett extra ärr. Du kan dock själv välja om du önskar att op konverteras av ovana angivna skäl eller om du då hellre vill avstå ingreppet. meddela då läkarna det före operationen.
  • fru AM

Tack för info OMS! Läkaren pratade med mig om att de väldigt sällan men ändå måste öppna upp mer. Så det är jag medveten om. Hon skulle försöka sätta ena hålet i naveln och andra i kanten på mitt bef ärr. Jag vill mest överleva med alla övriga organ i behåll ... Blev lite skakis av att googla.

• Lapinette

AM - shit, man får fortsätta lida med skiten?! Snacka om att jag är okunnig men det skulle absolut vara den stora fördelen (för mig) att göra en sådan operation.

• fru AM
    Lapinette skrev 2011-09-22 16:03:31 följande:
    AM - shit, man får fortsätta lida med skiten?! Snacka om att jag är okunnig men det skulle absolut vara den stora fördelen (för mig) att göra en sådan operation.
    Ska man slippa tanten måste man operera bort livmodern. Helt oavsett ägglossning så är det äggstockarnas hormonella kommunikation med livmoderslemhinnan som gör att slemhinnan blir tjockare för att sedan stötas ut (=mens)
  • fru AM

Eller ja, kanske inte helt oavsett ägglossning ... men man kan ju ha mens utan att ha ägglossning. "Helt oavsett om det kommer något ägg neddimpande till livmodern" skulle jag kanske ha skrivit.

• Lapinette

Ahhh... trodde på något vis att livmodern skulle "ledsna" om det inte blev ägglossning.

• fru AM

Poängen med op är alltså att hindra simmarna från att träffa ägget. Vi stänger så att säga porten och reglar den  och murar igen den. Mend det är också det enda vi gör.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!