• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Vickan, det låter som du skulle behöva lite luuuugn-fast det är du ju kass påFlört, så du lär väl raca vidare och reda ut soppan vartefter, eller hur?
    Annars, några helt stilla dagar på en fjälltopp låter som medicin. Äpple

Hoppas alal knutar i nystanet reder ut sig bra!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Tinga, det är fyllningen i bullarna som är själva huvudsaken ju!
    När jag gör, så går det åt dubbelt så mycket fyllning som det står i receptet! Skäms

• Tinga

PB - I know; mycket fyllning ska det vara. Är det torra bullar kan man lika gärna skippa dem.

Kan du inte ta en halv chokladboll? Så brukar jag göra när jag är sugen pÅ något men egentligen inte borde. Det är ju faktiskt bara hälften så många kalorier i en halv boll som i en hel, så då har du ändå varit duktig.

• Ore

Tinga: Surdegsbullar har jag inte provat, det låter som att de kan vara liiiitet nyttigare.

Får man förresten be om ett sånt där surdegskex skickat till sig? Sugen på att prova, men hittills har jag inte kommit igång att sätta någon surdeg. Det där kändes ju som en smidig start... (Fast jag behöver nog en beskrivning för surdegsdummies exakt vad jag ska göra med den också...)

Åh, vad underbart med fler matframsteg!!!

• Ore

Har precis kört första passet enligt träningsschemat som min tränare försett mig med. Kul, och jag tror faktiskt det kommer bli lättare att få till träningen när jag vet vad jag ska träna och inte behöver fundera ut det själv...

• Tinga

Ore - inboxa hela ditt namn & adress, så postar jag. Kul att du blivit inspirerad! Jag kan köra "bakakuten" här i tråden. Och jag delar gärna med mig av det jag hittills lyckats lära mig.

• passionsblomman

Tinga, jag ska inte ha någon chokladboll alls! Kanske imorgon, kan vi fredagsfika efter skolan sonen och jag. och innan dess får jag lov att ha gått lite mer än jag hunnit med de senaste dagarna. Alltså, jag HAR gått-jag går minimum en timme varje dag, men jag gick ungefär dubbelt förut, och det går ju snabbare neråt ifall man orkar och hinner knata på mer. Men nu är det saker på G som gör att jag nog får vara rätt nöjd om jag går minst en timme om dagen framöver.
    Och på tal om det, så tänker jag nu posta och sedan författa ett inlägg med en bön om pepp och lite stöd, för jag är på väg att bestämma något som går heeeelt emot min egentliga natur....

• passionsblomman

...och Tinga igen, det är väl typ av sådana morgongalningar som du som jag borde be om peppet. (hjälp)

Här kommer det:

jag kommer hastigt och lustigt beslutat att på måndag morgon börja på en grej inne i stan. Det kommer för min del att starta med halva dagar för att se hur det funkar, men akn sedan röra sig om heltidsdagar i upp till 22 veckor. eftersom detta är via AF så är självklart det långsiktiga målet en anställning, men själva grundtanken med just den här grejen, är från handläggarens sida, att jag ska få möjlighet tt nätverka och också genom studiebesök, och sådant, få komma i kontakt med olika företag på orten samt få en del nya kunskaper på olika områden.
    Jag vet väldigt lite än, men kvinann jag talade med på stället lät väldigt vettig och jag har ju noll att förlora utöver min tid, så jag kan ju ge det en chans tänkte jag.

Hur som helst; min egen utmaning till mig själv är följande: Jag har tänkt att jag ska hinna min promenad-som är en timme och tio minuter lång- med hunden på morgonen innan jag åker. Det är nytt, för jag brukar gå på dagen eller kvällen. jag är alltså en av europas mest morgontrötta människor, så det jag säger nu går helt på tvärs mot hur jag fungerar.
    Men, jag vet ju att hunden kommer att må bra av det, inte minst som han nu mest troligt kommer att få vara ensam några timmar per dag. Dessutom skulle det förmodligen vara ett bra sätt att komma igång och börja dagen på. Plus att det verkligenblir av att jag promenerar. Det är stor risk annars att det är så mycket annat jag måste på eftermidag/kväll, att det inte får plats. Så, om jag säger här att jag ska göra det, kanske det finns en liten chans att jag faktiskt gör det? Kliver ur sängen en och en halv timme tidigare än jag egentligen måste alltså...

Åh hjälp, vad har jag nu sagt! Tyst

• passionsblomman

Ore, Tinga och ni andra träningsnarkomaner, brukar ni ibland göra någon slags energibars eller "nyttogodis" elelr vad jag ska kalla det?

Jo, för det är så att min son står inför jäkligt intensiva torsdagar, med både dansen och handbollen direkt efter varandra. han har då dessutom haft gympa i skolan på eftermddagen. det bölir några sjujäklars trosdagar det! och vi måste åka hemifån kl 16 för att sedan inte komma hem igen före 19:45.

Det blir så klart ett fylligt och matigt mellanmål innan vi åker, men inte för middagslikt så han är proppmätt. Middag äter vi ofta sent, så det får vi se till att förbereda så det bara är att käka väl hemma. Det kommer att bli TV-middagar framför Robinson och att klockan blir halv tio får liksom passera, eftersom det ju är fredag dagen därpå.

Men, mellan dansen och handbollen har vi en halvtimma. Då behöver han ju gärna få i sig något litet med snabb energi och en liten kick. Eller, det tycker jag i allafall att han är välförtjänt av. Han är inte så förtjust i att äta frukt som den är, utan vi kör mycket smoothies och så hemma. Men då tänkte jag att man kanske knde blanda en massa nötter och solrosfrön och sådant med mörk choklad och lite lite honung, och få ihop det på något vis, så det blir små godabitar man kan ta med sig? Ha r ni något sådant ni brukar göra?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!