• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

    Gott nytt år alla fina människor.

    Är på uselt humör efter flera nätter med att ha svårt att sova, i natt var dottern vaken mellan 3-5, propsade på att jag skulle ligga i hennes säng.. sov till 8 sedan.. Men sambon som jobbat en hel del dessa dagar och kvällar och lovat gå upp med henne ändå gick inte att få liv i så fick gå upp iaf.. halv 10 väckte jag honom för att få gå och lägga mig men då bara gnällde han att han var så trööött osv.. men va fan jag har tagit hand om T de senaste 2 veckorna, är höggravid, sover dåligt.. räknas inte det då???   Så nu är vi 2 på dåligt humör... Men har fått ut honom och T och åka lite pulka nu..

    Har ingen lust alls att gå bort i kväll men men det blir väl bra, vet att det kommer bli jag som tar hand om henne hela kvällen för sambon skall hjälpa till med maten.. Men det kommer flera barn så det blir nog kul för T..

    Sorry om det blev ett ego inlägg och lite surt men just nu orkar jag inte mera...

    Men som sagt  Ha en underbar nyårsafton allesammans Skål 

  • start september

    Gott nytt år till alla!

    Här är det genomförkylt hos maken, bihåleinlflammation och hosta igen hos mig samt att jag fått dotterns ögoninflammation. Hon själv är nu frisk och ingen pallar pulkaåkning idag trots solen. Vi har målat vattenfärger, diskat ner hela köket och jag tänkte mig ett extra pepparkaksbak i eftermiddag. Vuxna får sova i skift.

    Nyårsmiddagen fick vi ställa in, de vi bjudit in har BF snart och har hela tiden varit rädda för att svika oss, så vi hade ställt in oss på att vara själva, sen blev det såhär...   Men vi ser fram emot en lyxig middag - vi lyckades beställa Melanders nyårsmeny http://www.melanders.se/img/nyaarsmeny10.pdf som jag faktiskt tycker är gravidanpassad också så jag tror vi får det bra hemma.

    Själv är jag nojig över denna graviditet, att ta Antibiotika och Fragmin på en gång var klurigt, alla sorter funkar inte och det blev besök på många apotek innan det var klart. Jag hostar så att jag tror att embryot ska komma ut av det  Hostmedicin är större risk under första trimestern påstod läkaren jag träffade igår så jag fortsätter utan. Jag  tror jag har träningsverk i magmusklerna och det är lätt att missta för annan värk. Oron är ingen trevlig nyårskompis.

  • start september

    Och jag instämmer så med Parnassia och Piggelin. Jag läser och, känner så starkt för er alla som har det kämpigt och blir förhoppningsvis en bättre och mer vidsynt männniska. men när jag skriver är jag så rädd för att såra eller inte visa tillräcklig empati så det blir allt för oftast för futtigt och snuttiferat.  

  • muggles
    Oms skrev 2010-12-29 22:51:27 följande:
    ni som vill veta nyheter om vården och dess källor liiite före alla andra ska ju helt klart kika in på vår hemsida då o då - ofta länkar vi inte mot google så man hittar oss inte vid sökning
    .
    eller den hör sidan som är väldigt ontopic i denna graviditetstråd

    www.sfog.se/

    nä herregud, nu spelar Tarzan Boy med Baltimora helt plötsligt  - nu ha rjag kommit åt ngn knapp här, hahah
    Jag hittar ingen sökruta på denna websida. Är det ngt jag hatar så är det websidor som inte har "sök" på ett bra ställe, helst högst upp ngnstans. Då hade man ju kunnat söka sig fram till den artikeln du länkade till. Om ni inte heller länkar mot Google (varför då?!) så förstår jag inte riktigt hur jag ska hitta den...
  • muggles
    3barnsmor skrev 2010-12-29 23:01:07 följande:

    Muggles: Vi gick på tillväxtUL var fjärde vecka hela tiden (efter RUL). De var dock inte inte helt tillförlitliga då läkaren tyckte att det ena barnet drog iväg lite - det skiljde ju dock bara 110 gram när de väl kom ut. Vilken vecka är du i nu?


    Jag läste i en länk på FL att det inte är vikten (el skillnaden på vikt) som är det avgörande för TTS, utan hur mkt fostervatten resp tviling har. Vikten kan tydligen skilja en del utan att det gör så mkt. Gick precis in i v19 idag - time flies!
  • Fru E

    Mugglan- vi kommer att fortsätta att försöka med de embryon som vi har kvar i frysen så klart men frågan är också hur många försök man orkar med innan knäppheten tar över . Nej skämt åsido så är vi nog inställda på att göra några försök till, maken blev extra peppad när hans chef själv fick göra 8 försök (vet inte hur många av var) innan de fick sitt första. FET är ju "billigare" än en hel ivf med men samtidigt får vi kombinera det på något smart sätt tillsammans med huset som kräver en hel del pengar nästa år så ekonomin får avgöra lite hur många vi gör.

    Nu åker vi norrut för att fira nyår så Gott Nytt på er alla

  • Lapinette

    GOTT NYTT ÅR på er alla fina tjejer här inne! Själv sitter jag i svärmors kök och dricker te medan maken är ute och skottar snö och svärmor är hos frissan för att bli fin inför kvällen. Damerna här i bygden går alltid och fixar håret ... själv har jag det au naturel. Ska förhöja dagen med att ta en dusch och sminka mig eftersom vår resväska precis har kommit (nästan två dagar sent). Väskan med kläderna kom fram medan denna blev kvar i Amsterdam (där vi mellanlandade). Nå väl slutet gott .. allting gott!

  • muggles

    EA: ni kanske ska diskutera med kliniken om ni ska sätta in flera embryon per gång? Min manliga kollega har gjort flera ivf och till slut fick de 2 barn (båda genom ivf). De satte tydligen in flera embryon de sista försöken... Visst risken är att få 2-äggstvillingar, men 2-äggs är mindre risk än enäggs, så.. Värt att fundera på iaf. Jag skulle gjort en vanlig FET igen först (kom ihåg att det sägs nu att det är större chans än ivf!) och sedan funderat på flera på en gång. Kram! Och gott nytt år!


    Sept: kämpa på med förkylningen och hostan. För mig hjälpte det ngt att ta en Alvedon på kvällen innan sänggående, det lugnade halsen lite så jag fick sova lite bättre. RUL är nästa ons, håll tummarna...

    Klockarbol: jag upplever det precis som du skriver att det finns en omtanke och värme här i tråden. Och det är som är bra är att man kan älta hur mkt som helst (funkar inte alltid med IRL-vännerna), för här finns så många öron, så alltid är det någon som orkar lyssna och stötta

    PB: jag uppfattade de andra precis så som Ore skrev; att är man "lösningsorienterad" (ingår fö i klubben själv) så är det lätt att börja komma med goda råd när man eg kanske bara borde lyssna och förstå. Det första en person i kris vill ha är bekräftelse på att de har det för jävligt. Man vill inte ha lösningar direkt, man är inte redo för det. När det gäller din livssorg och hur du ska komma vidare, så tror jag att du får hantera detta som en riktig sorg. Tänk om du hade förlorat ett barn tex, el en annan nära anhörig. Det är klart att sorgen måste bearbetas och det tar tid. Du kan inte komma upp på banan direkt nu innan du har jobbat dig igenom sorgen. Så tänkte jag iaf, när jag sökte till min psykopat. Jag insåg att jag skulle inte komma över det på egen hand, jag behövde verktyg för att hantera det. Det kan vara svårt på ett sätt att bearbeta din sorg över barnet som aldrig blev, därför att den är så abstrakt. Du har inte ngn grav att gå till, du har inte haft en ritual kring sorgen (begravning) mm. Inte för att jag menar att det är bättre om det hade hänt (tänker på dig Snorkis), utan det är såklart ännu svårare. Men det är svårt på olika sätt. Min psykopat gav mig iaf de tankarna när vi pratade om mitt MA, och jag tyckte det var ganska klokt och låg mkt i det.

    Sweet: jag är rätt intresserad av hur det går till men skulle nog inte fatta så mkt? Kommer mest ihåg när du höll på med dina arrayer då en gång i tiden... (Att jag kommer ihåg det beror på att en array är en programmeringsterm också )

    Piggelin: tack för trevlig fika igår! Synd att jag inte kunde hålla lilleman...

    Ett GOTT NYTT ÅR på er allihop! Vi hörs 2011!!! *maken sliter mig ifrån tangentbordet*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!