• Ore

    Vi fortsätter blanda och ge

    I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

    En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

    Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

    Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

    Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

    Skål för våra fortsatta diskussioner

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

  • Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Ore

    Muggles: Det där med kläder på Ullared kan vara litet si och så. Det är väldigt många gånger jag kommit därifrån helt utan kläder, inte ens några strumpor får följa med om de inte verkar ha tillräckligt bra kvalitet... Barnkläder köpte jag några vita bodies och någon pyjamas ganska lång tid innan lillkillen föddes (köpte inte så mycket just eftersom det var så lång tid kvar), men de har varit rätt bra i kvalitet tycker jag. Overaller har syrran köpt en del till sina barn, och de har hållt bra - nu in vinter fick hon dragkdejeproblem men inte värre än att skomakaren kunde fixa det för under 50 kr... (Vet inte vad felet var exakt, dock...) En overall som jag köpte åt äldsta systerdottern när hon var drygt ett år har använts av tre olika småtjejer nu, och ser ff ut som ny. Men det är litet av ett lotteri, tycker jag, om det håller eller inte... Så jag skulle inte köpa något bara för att det är billigt, utan jag ska vilja ha det för att det är snyggt. Annars tycker jag som du, hellre snygga och litet dyrare kläder än halvsnygga litet billigare...

    Parnassia: Ja, jag brukar tycka att det är ganska skoj med en tripp till Ullared. Men inte så att jag börjar planera och skriva lista innan datum ens är bestämt. Och jag brukar inte heller vara den som propagerar för att åka. Visserligen var det mamma som nämnde det först den här gången, men jag har sedan försökt få med systrarna också, och försöka hitta ett datum...

  • Snorkfröken77

    Hej hej,

    1,5 h kvar till RUL, börjar fladdra rejält i magen, håll tummarna

    Nu lunch (så mycket jag kan få ner)

    Puss på er!

  • Liten med Mindre

    Telis, Vickan, Nenne- maken tycker Mindre blir mer fantastisk för varje dag som går. Samtidigt är hon ju fantastisk på ett annat sätt. Så varje tid har ju sin charm och sina ocharmiga inslag.

    Ullared - vet inte om jag skulle klara av det. Jag är ingen bra outletshoppare, även om det blev lite handlat i Vingåker i våras. Måste gå så länge o titta på saker innan jag slår till, och då funkar ju inte en enda storshopping.

    Vilar upp mig efter tur till affären. Gardinerna ligger på sängen, fina, och väntar på att maken ska komma från doktorn och vilja klättra på pallen. (Vi tyckte det var bäst att kolla upp honom då det onda i kroppen o knoppen har svårt att släppa). Nyaste rapporten visar att det inte är någon större fara, vila och ta näsdroppar mot undertryck i huvudet som orsakar yrsel...

    Just nu tycks det faktiskt som om mormor o morfar har svårast att slappna av inför förlossningen. De hör telefonsignaler om nätterna och ligger o oroar sig för att inte hinna fram.
    Det går väl som det går - klart man är nervös för att det ska gå för fort - men hittills har ju de flesta här hunnit in till förlossningen eller ialla fall akutrummet. Bara makens bästis som fick förlösa i badrummet. Och med tanke på hans händighet tror jag maken skulle klara det galant.

    Dags att värma lunchen!

    Porchez - hoppas på nya romansen! Vårkänslor är inte illa"

  • Lapinette

    Snorkis - lycka till!!!

    Liten - härlig med nya gardiner. Jag har en förmåga att sy/läs mamma syr ett par gardiner som sedan sitter uppe tills jag flyttar.

    Har haft en extrajobbare (en snygg, superung kille) som suttit i samma rum som mig nu på morgonen. Inte så mycket BT-tid för mig.

  • Telis

    Liten, jag tror att det blir roligare sen när han börjar prata men samtidigt är det ju fantastiskt att se hur det här lilla knyttet utvecklas varje dag. På ett sätt är han samma lille kille vi fick på BB och på ett annat har han ju ändrats jättemycket på sju veckor. Precis som du säger så tror jag att varje tid har sin charm och också "ocharm" förstås.

    Lycka till på RUL, Snorkis!

    Nu snöar det här igen, det är ju helt otroligt! Och typiskt bara för att det här är den enda vintern i hela mitt liv som det inte hade gjort något om det inte var så mycket snö.

  • viktualia

    Snorkis - Skoj med RUL!! *tänker på dig*

    Liten - hm.. outleten i Vingåker ja... hm.. dit skulle man nog ta en utflykt så småningom... upptäckte just att de har en webshopp!! shop.vfo.se/herr-c-102-1.aspx närmare än att svänga dit... det är väl en 12 mil enkel resa typ.. å andra sidan bor ju en viss avhoppad storpladdrare i tråden i närheten och besöka henne vore ju skoj..

  • Ore

    Spännande med RUL, Snorkis!

    Liten: Nej, det går ju oftast inte att fundera för länge när man är i Ullared. Men det beror ju också på vad det är för saker man ska ha. Oftast är det "tråkiga" grejer jag köper, sånt som man inte riktigt behöver välja och fundera på. Vita lakan till dubbelsängen t.ex. är inte så mycket att tänka på, om vi nu tycker att vi behöver nya...

  • Oms

    Vickan - det där med vad som är "normalt" och vad man kan förvänta sig ja det kan INGEN svara på då alla barn är helt olika. Dock är det lättare att säga vad som är "onormalt" och då pratar vi tillstånd som behöver läkarvård.

    så länge du och Trollet mår bra och han äter, sover och är med ja då e det bara tuta o köra båda mina barn har ju varit så otroligt intensiva de första månaderna med amning varannan timme dygnet runt och minimalt m sömn under perioder fram till runt 4 månader då jag som bekant började m ersättning, gröt etc pga reflux problematiken.

    Mathilda var nog värst som inte kunde ligga ned plant utan såväl säng som vagn, som golvfiltar, babysitter etc var rejält upphöjd vid huvudändan. det innebar att man som ofast fick sitta eller halvligga o sova m henne och visst var det jobbigt men det tick ju det med

    I vårt fall - liksom många andras- var det ju inte normalt utan här behövdes läkarkontakter och medicinering för att börja närma sig en "normal" nivå. Efter ett tag m rätt kost och rätt medicin så var hon runt 4 månader i ett "normalt" tillstånd med en lång sovperiod på 3 timmar under em och sen längsta nattsömnen var nog 5h då tror jag, eller så minns jag fel. 8 ihållande timmar hade hon vid 7 mån iaf det minns jag och sen fram till 9 månader så ökade det på och sen sov hon 12 h/natt och 2 timmar på dagen fram till 2 års ålder. nu är det 11 h natt och ca 1h på dagen som gäller.

    sen vid alla tillväxtperioder, drömperioder, lära sig krypa, gå, prata etc etc ja då rubbas ju sovschemat för ngn vecka eller 2 o sen e man på banan igen

    så. summa summarium är att det varierar med tiden vad som är "normalt" och jag tror att du känner av själv rätt så bra om det inte känns ok, eller att det går åt "fel håll". men visst är det jobbigt när man i normala fall arbetar efter strukturer och rutiner och så helt plötsligt har man en bebis som lever ett helt eget liv under dygnets alla timmar.

    kram på dig

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge