• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • passionsblomman

Solen värmer! Massor och ordentligt!

Jo, för när man kommer ner till köket och kollar termometern som sitter på norrsidans _kalla_ vägg så är det bara runt de 15 grader det brukar när man inte eldat på morgonen utan kommer nersjavande såhär mitt på dagen.

MEN i mitt sovrum som ligger på södersidan har temperaturen stigit grad för grad hela morgonen så nu är där nästan 22 grader varmt! Och eftersom kontoret här där jag sitter intill köket också har söderläge, så är det rikitgt varmt utan att jag eldat!

Det betyder att vårsolen är här förstår ni! Snart kan jag säkert leta flera Vintergäck.

• Tinga

Snorkis - lycka till på RUL!

Parnassia - jag skrev ett inlägg till FruLlan om mat och dagis på s. 522.

Porchez - spännande med ny romans.

Ullared känns inte som något ställe jag längtar till; köpa duschtvål, plastpåsar, rengöringsmedel och konserver kan jag lika väl göra på CityGross, och jag har blivit för "snobbig" med kläder för att köpa dem på Ullared (till mig själv - barn är ju en annan sak). Jag brukar istället vara flitig med att handla på rea, t ex på Villervalla och POP.

Igår kväll hade jag rejält ont i magen, men det har som väl är gått över nu, så jag kunde åka till jobbet imorse. I eftermiddag ska jag till tandläkaren igen - sista besöket av 3 för att fixa min krona. Sen är jag 6 300 kronor fattigare.

• Oms

Telis, ore mfl om charmiga åldrar

Det är ju det här som e så härligt att var ålder har sin charm och att få upptäcka det som förälder e ju så häftigt, vidare visar det också på sundhet att man följer med och glädjs med och åt sina barn, genom de olika faserna som dyker upp i livet, alla föräldrar gör itne det utan vill då hålla kvar de i en viss ålder då de var som mysigast *läs behändigast* tyvärr har jag nära erfarenhet av det och det slutade inte så bra för vare sig barn eller förälder.

Nu har jag ju en galen 14-åring som jag tror kommer ifrån planeten jupiter eller ngt, vet ej men ngnstans långt borta i galaxen är iaf hennes tankar, förhållningssätt och förnuft... tonårstiden är helt klart den värsta prövotiden som förälder för allt det där som man sagt "ska hända sen" det händer här o nu...och hur man än vill guida de rätt så väljer de likförbannat sina egna många gånger helt galna vägar och då måste man tänka om på en sekund och ut m fallskärm etc och fånga upp dem istället... snacka om tvära kast!

De som pratar om tonårstiden som en härlig tid då en barn blir moget o vuxet o tar ansvar o har egna ideér o planer för framtiden ja de har inte träffat min stora dotter - här pratar vi kaos var o varannan dag o så har det vairt i 2 år nu...inga planer eller drömmar inför framtiden och inte ens för nästkommande dag utan här är det live by the day som räknas och gud nåde den som sätter sig upp mot det - då blir det revolt!

fast de är ju härlig också och när de gör ngt bra då blir man så stolt så stolt

• Oupsie

Hej tjejer

Så var man tillbaka i verkligheten dårå...

Ore, vilka fina bilder!

Snorkis, spännande med RUL .

Porchez, mysigt att var nykär . Hoppas att det är din prins som du har hittat.

Liten, vad skönt att maken är bättre och att Grynet har haft vett att hålla sig inne tills pappa är fit for fight .

• passionsblomman

Vickan, jag har vid det här laget lyssnat på tillräckligt många mammor för att inse att det äts och sovs på vitt skilda vis redan från start-men även framöver.

Lita på dig och ditt barn.

Jag tror det kan vara bra att jämföra så lite som möjligt.
    Usch, ibland kan de där mamamgrupperna bli som en jädra tävling, där man räknar upp allt ens barn kan eller gör och allt annat blir dåligt. Tillåt inte det att hända!
    I vår mammagrupp fanna en unge som åt hur mycket som helst.Han tömde både en och en och en halv av de större barnmatsburkarna OCH en efterrättsburk. Han kunde ändå vara förbannad för att det var slut.

Min son åt aldrig upp en hel sådan där. Åt han drygt en halv var vi glada. Senare, när det var riktig mat käkade den andra pojken fem blodpuddingsskivor och skrek för att han inte fick fler. Min son åt en och för honom var det mycket.

Behöver jag säga att den ena ungen var en på en bit över 4 kg när han kom, har jättelånga föräldrar, växer så det knakar-fortfarande, medan vår Skorpa vägde 3 170 och har ganska korta öräldrar?

Bara som ett av tusen exempel alltså. Båda våra pojkar har varit alldeles normala, mått bra och blivit fina grabbar.

Att äta var tredje timme är ju vad som rekommenderas även för vuxna i dietsammanhang och än så länge orkar han nog inte extraäta inför natten utan käkar var tredje hela tiden. Småningom kommer ni att fasa ut ett av nattmålen i taget och då sover hamn längre i sträck. Han gör alldeles normalt Vickan!

Glöm inte att det är sunt och normalt för mammaor att ta en tupplur här och där under dagen medan ens klimp sover också!
    Det verkar allvarligt talat vara där det skiter sig för många. Man ska göra så jäkla mycket på dagarna och leva som vanligt och mäter bara sin nattsömn. Sov där det går och när det går. Det gör inget om man inte är på aktiviteter eller huset blir stökigt (det blir mitt hus utan bebis att skylla på)

Jag vet att du är en aktiv och systematisk kvinna Vickan och längtar ut och allt det. Men försök lyssna in vad kroppen säger och inte bara huvudet. Nyförlösta och sydda kvinnor har sällan mycket glädje av långpromenader med barnvagn. De mår oftast väldigt väl av att sova en extra stund här och där, för att orka de upphackade nätterna.

Så, slut på föreläsningen...

• viktualia

Passionblomman - fniss och tack för föreläsningen! Och tack också till er andra som bidragit med inspel!

Omsan - SKOJ att se dig här!!! *saknar dig*

Ego - eftersom frisk luft-suckern Vickan nu har läkt i underlivet tänkte jag mig en promenad. Packade in Trollet i sin fleeceoverall och stoppade ner honom i bärselen. Men NOPP, inte sjutton fick Vickan plus sötTrollet plats i samma jacka... och gå med honom och öppen jacka "runt".. hm.. njaa där svek modet. Så nu har vi tagit av oss alla kläder och inväntar att maken kommer hem. Så får jag ta mig promenad själv. Och fortsätta fnissa åt hur SENT vi beställde vagn - för nej... den har fortfarande inte kommit...

• passionsblomman

Jaså du hade redan läst...

Nåja, det är andra meningen som är nå´t att lägga på minnet.

Andra ungars blodpuddingsvanor är tämligen irrelevanta-om än fascinerande när man såg honom irl.

• Tinga

PB - jag tyckte att det var ett bra inlägg.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge