• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • snaily

Lappis
    Ja, inför den här IVFen känner jag mig rätt avslappnad, alternativt totalt pessimistisk och övertygad om att det ändå inte är någon idé att hoppas, beroende på hur man väljer att formulera sig Men jag har ju hört att det är bra att slappna aav. Får se hur det funkar. Tänker sedan göra resultatet av mitt avslappningsförsök till äkta statistik och Den Enda Sanningen. Officiellt publicerat på FL eller nåt. Kanske.

• Vännerfan

Nenne, Du verkar ha det likadant med foglossningen som jag har nu. Hade inte så ont förut idag, satt sen länge på föräldrutbildningen och kunde sen knappt resa mig. Mitt råd är också att du inte gör NÅNTING som gör ont!! Jag får ont dagen efter jag gjort nåt olämpligt som jag inte alltid känt då jag gjort det. Har jag känt av att jag gjort nåt dumt och till och med fått ont när jag gjort det, om ens bara några sekunder, har jag väldiga smärtor efteråt som sitter i i ett par dagar.

Jag har två olika bälten. Eller: ett grått bälte som bara är som ett grått elastiskt brett stycke som man spänner runt sig med kardborrar på samt en rosa korsett man hektar på sig som en korsett. Korsetten är inte lika bra för mig, men egentligen är den nog den bästa om man lär sig använda den. För mig är den mest obekväm. Men du hade väl fått ett bälte eller?

Telis, Aha. Du hade inte alls som jag gällande semester då. Men bra att du vet hur du har nu!

PB, Vad KUL att det blev så lyckat i helgen!! Och gott med praliner!

Nu måste jag ner och kolla vad Prinsen gör.

• Lapinette

snaily - det låter bra men jag tänker ändå fortsättas att hoppas (jag är ju en kanin )! En gång är INGEN gång! That's it!

• porchez
    Telis skrev 2010-02-28 19:15:12 följande:
    Jag med! Lycka till på VUL imorgon!
    Jag hade också namnsdag igår, har vi fler gemensamma namn
  • MuffinsTönt
    porchez skrev 2010-03-01 17:29:52 följande:
    Jag hade också namnsdag igår, har vi fler gemensamma namn
    Grattis i efterskott. Hur blev helgen?
  • Ore

Jag vill vill vill att det ska bli 3 lyckade ivf här inom en snar framtid: Fru E, snaily och PB.

Jobbar febrilt på att kolla upp vem jag kan skicka en sådan beställning till

Nenne: Dricka choklad, bada jacuzzi och liknande låter också vääääldigt trevligt. Och så får du väl övertala P att han får ta paus för litet rajtan tajtan med sin gravida fru om du tror att du kommer ha tråkigt, brukar göra susen för humöret

Vickan: Tror att sovandet började bli mer rutin vid 6-8 veckor ungefär... Men inte helt utan undantag förstås. Och ätandet är det inga fasta tider för, direkt. Det beror ju också litet på vad vi gör på dagarna (dvs när jag vill att han ska äta...). Och hur trött han var när han åt senast (ibland somnar han till när han äter, då får han inte i sig lika mycket och blir hungrig snabbare) och mycket annat. Men återigen, vid 6-8 veckor så tyckte jag att det kändes lugnare i alla fall. Hade då lärt mig att förstå när han är hungrig, och litet sånt. Innan dess var det litet av ett projekt, och det kunde också hända att han ville ligga och amma en timma och väl det, nu är det sällan han äter mycket längre tid än 30 min...

Gaaah, har fått litet bryt på röran i lägenheten. Maken har en hållning som funkar bra för honom, tydligen. Han kommer hem när jag vill på kvällarna, och tar gärna hand om lillkillen. Men samtidigt så får han ju alltid in vad han hade tänkt göra på huset om han får komma hem litet senare osv... Aldrig så sent att han inte hinner umgås med lillkillen, men det är ju så att om han tar hand om lillkillen och jag lagar mat (eller tvärtom), vi äter, sedan blir det litet röjande. Men aldrig tillräckligt, allting blir sakta rörigare och rörigare. Och det får jag titt som tätt panik över, vilket får maken att tycka att jag ska lugna ner mig, vilket gör mig ännu mer irriterad för jag tycker att det är för jäkligt att gå omkring i rörig lägenhet, alldeles oavsett om jag är lugn eller inte. Och med det väder och den temperatur som det har varit under vintern så har det blivit måååånga timmar hemma för mig. Med irritation över röran.

• Ore

Och nu ändrades sinnesstämningen tvärt...

Min kollega ringde och talade om att en annan kollega gått bort. 46 år, dog i cancer. Såååå tråkigt. Hade relativt små barn också (äldsta i 10-12 års-åldern)

• MuffinsTönt
    Ore skrev 2010-03-01 19:02:49 följande:
    Och nu ändrades sinnesstämningen tvärt...Min kollega ringde och talade om att en annan kollega gått bort. 46 år, dog i cancer. Såååå tråkigt. Hade relativt små barn också (äldsta i 10-12 års-åldern)
    Nej, gud va hemsk,beklagar!!!
  • Liten med Mindre

Ore - Sorgligt med kollegan. Och trist att ni inte kommer fram till nån ordning hemma. Förstår att det måste bli svårt med tid när ni bygger på hus samtidigt.

Vickan - 3-4 veckor utan ansats till rutiner får du ge Trollet även enlig AW. Sen kan man sakta börja pusha mot ett lämpligt schema. Vet inte hur det går till då - vi lyckades ju uppenbarligen inte förrän vi fick hjälp vid 7 månader förra gången.

Maken känner sig krasslig här igen - tog väl ut glädjen i förskott. Så han får krypa ner i badet och gona sig ikväll. Själv ska jag väl unna mig lite inredningsprogram, och surfa lite mer om fotoböcker.

Någon som har fotoboksleverantör att rekommendera? Tänkte börja knåpa ihop bok till Mindre, så att hon inte bara får kort på hårddisken.

• Fru FruLLan

Ore: Urs med kollegan . 46 är ju ingen ålder alls.
    Förstår precis upprördheten över röran hemma. Jag avskyr också röra hemma, just för att jag ÄR hemma mer än maken stör det mig också mer än maken.
    För även om man är ute mestadelen av dagen så är man ju trots allt hemma en del och då ha det rörigt. fan avd det går en på nerverna. Och hemma hos oss är det av nån jääävla konstig anledning mest makens prylar som är ÖVERALLT!

Nenne: Aj då du har åkt på foglossning. Attans.
    jag hade ju foglossningen från helvetet med Roffe och för mig straffade det sig så ini bomben om jag ansträngde mig. Med borren kunde jag ju rida fram till sjunde månaden tex med roffe fick jag ju sluta långt tidigare för att det gjorde ont i flera dagar efter. och till slut var det inte värt det.
    jag hade nog tagit det väldigt lugnt med skidorna för för mig blev det en ond-köpt läxa att jag förvärrade foglossningen genom att anbstränga mig.

Men visst alla är olika.
    jag hade precis som vänner också två bälten ett grått och ett rosa. jag körde båda hela tiden men hade fasansfullt ont ändå.
    MEN
    i allt detta så var det ÄNDÅ helt underbart att vara gravid.

Ja utan den psykiska skiten då....
    men fysiskt var det SUUUUUPPPPER

vill mer......

Vickan: var GLAD över att du är en kossa!
    Det är ju underbart att amningen fungerar. Jag tiullhör ju själv kossa släktet med massa mjölk och en stark utdrivningsreflex. Sov fram tillls nyligen med plastad frotte och kunde spontantömma mig mitt i nätterna bara av att nån unge gnydde lite i sömnen.
    Men det är ju kanon med mjölk och amning.
    Men som de goda råd du fått. Pumpa inte för det bara ökar plasket.

Själv ammar jag fortfarande på natten och en gång mitt på dagen. ENBART för att det är mysigt och inte alls för att Roffe egentligen efterfrågar det hela. Men nu när han är super förkyld så är det skönt att ha en tutte och langa dit.

men nu verkar ägglossningen vara i full gång så mensen kommer vel samma dag vi drar till kanarieholmarna och då tror jag att jag slutar amma snart för att kunna ta värktabletter mot mensvärk.

men förhoppningsvis så försvinenr vel mensen en gång till efter sommaren

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge