• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • smultronet

-------Jag är rädd-----
    ----------

Som många vet är att jag vill gå ner i vikt,
    fast har det jobbigt med väldigt mkt andra saker
    som är jobbigt, att jag inte lyckas med viktnedgången, det e så jobbigt,
    på af så blir jag sviken gång på gång
    känner mig värdelös,
    jag får ångest för varje morgondag.

är så rädd att jag ska få konstiga sjukdommar eller bli riktigt sjuk, psyksjuk. pga. min vikt och att jag mår dåligt och känner mig värdelös.

jag gick med i netdoktor förut men funka inte på mac.

så i går gick jag med i viktklubben i dag gick det inge vidare, jo på morgonen och förmiddagen, men inte på kvällen, mår så dåligt av allt, att jag verkar inte bry mig, men innerst inne vill jag komma i form.

får se om jag lyckas komma i gång med nåt på dagarna och börja må bra.

• Ananas

Smultronet

Du verkar verkligen behöva någon att prata med, någon som är professionell och kan hjälpa dig att ta dig ur den sits du är i nu! Visst kan vi sitta här och leka amatörpsykologer men det räcker inte. Du måste börja må bra innan du kan ta itu med resten.
    När jag ville gå ner i vikt försökte jag göra flera saker på en gång, både träna flera gånger i veckan och samtidigt äta jättesunt. Det gick inte. Då började jag att träna och när det gick bra så började jag ändra lite i kosten och så ändra mer och mer.
    Det känns lite som om du försöker ändra allt på en gång och därför misslyckas du. Försök ta en sak i taget och belöna dig själv (inte med mat!!!) när du lyckas. Kanske att få köpa en viss tröja, eller gå och se en viss film eller något liknande.

Stor kram till dig och all lycka! Du kan!!!

• Cybermamman

Hej smultronet, vad glad jag blir för ditt livstecken. Jag har ju inte velat tjata här heller eftersom du vill ha lite lugn och ro...men du skall veta att jag tänker på dig varje dag och undrar hur du har det. Jag tycker Ananas talar klokt, ett litet steg i taget är ingen dum idé. Minns att vi finns här smultronet...man kan tända eld på snön . Bamsekram till dig.

• medieval bride

vad roligt att se dig tillbaka igen smultronet!

jag tycker det låter som att du skulle behöva ta tag i de här andra sakerna först. För som det verkar nu har du ingen egentlig motivation till en viktnedgång. Jag håller helt med Ananas i att du kanske skulle behöva prata med någon professionell och sedan ta tag i en sak i taget.
    Jag önskar dig lycka till!

• smultronet

Hej

Idag var det sista gången jag åt godis tills jag har gått ner till55kg i varjefall

För nu får det vara nog med mitt jojobantande, och vräka i sig godis.

Det ska bli så skönt

Ha det bra alla.

*kram till Cybermamman*

• Ananas

Smultronet

Se där! Lite glada smiliesar! :)

Hoppas att det går bra för dig nu. Här hemma pågår det mental kamp för att inte äta godis men jag tänker som någon tidigare skrev (ellte? ) "´Just idag ska jag bara äta bra" Det gör det lättare än att tänka "jag får inte..."

Stor kram!

• Ananas

Så vad är din taktik nu? Allt på en gång eller lite i taget eller vad tänker du?

Ta som sagt små steg så kommer du så småningom dit du vill. Det tar kanske lite extra tid bara. :)

• blivande fru J

Den här veckan har jag tenta och då finns väldigt mycket ångest och press i mig. Jag fick rådet att släppa tankarna på vikten ett tag och fokusera på tentan, det har faktiskt hjälp att få lite press från mina axlar. Det sköna är att ag inte äter så mkt osundare för det, blir däremot lite mindre träning den här veckan. jag tror att vi båda smultronet äter för att vi mår dåligt, så om vi lär oss må bättre så trot jag vårt begär att vräka i oss mat kommer att dämpas. Jag har börjat träffa en kurator för att jobba med min stress. Väldigt mycket kommer ur mig och det hjälper ganska mycket. Man får dessutom vara ego. Vi pratar bara om MIG i en timme utan att hon berättar det minsta om sig..
    Jag tror att du också behöver träffa någon; gör man det genom landstinget via sin husläkare blir det inte så fasligt dyrt heller, annars kan man som student gå via studenthälsan. Privata psykologer kostar skjortan, men är väl värda pengar om man inte får hjälp någon annanstans ifrån.

Kram

• Juliette

Jag brukar också äta så fort jag mår dåligt, det finns inget som dämpar ångesten så bra som att sätta sig framför tv:n och äta choklad eller chips.
    Men nu har jag börjat försökt gå ner i vikt igen....men det är jobigt när man blir lite deppig eller är stressad.
    Jag känner igen mej MYCKET i dej smultronet. Men vi får fortsätta kämpa!

• smultronet

Hej!

Jag tänkte ta en dag i taget.
    Till frukost åt jag havregrynsgröt med lågkaloriäppelmos med becelmjölk, och ett ägg.

ska träna i dag, det var jättelänge sen jag tränade, men nu känner jag för att komma i gång igen i varjefall i dag.

Jag gick till en och pratade förut hon var verkligen inte bra, hon gjorde så att Jag mådde sämre och köpte chokladkaka på vägen hem i från henne

Jag har min kille som försöker hjälpa mig, även när jag gnäller, han är bäst

Solen skinner men det e säkert jättekallt ute brr.

HA EN BRA DAG!

• blivande fru J

klär man på sig ordentligt och går fort så kan man vara ute ganska så länge. Det är inte ett dugg halt, soligt och skönt och alldeles vitt. Jag vill inget hellre än gå ut i solen, men böckerna håller mig fast (nu har jag en halvtimmes lunch) i två dagar till. Sen får jag vara ledig ända till spå måndag och bara motionera och må bra..

Det finns hemskt många dåliga kuratorer/psykologer, men det finns också hemskt många bra. Du kanske kan börja hos en kurator som sedan kan bedöma om du måste till en psykolog.

Min dag so far:
    frukost: grovt bröd med mager ost och äpple
    fika: bärry lätt och lättsockrad, kaffe och en dumle (alltså bara en pralin)och äpple
    lunch: spagetti och tomatsås och morot. Vatten
    ska äta tacos ikväll och misstänker att det blir lite mer äpple i eftermiddag.

Måste säga att denna meny känns ganska bra med tanke på att jag faktiskt tentapluggar och har massor av godis hemma 8som sambon köpt till sig). Jag brukar ofta småäta inför tentorna men nu försöker jag fokusera på studierna, inget annat.
    Sambon åker bort två veckor imorgon så då får jag mycket tid för mig själv med mat och motion som passar mig. inegn som vill mysa i soffan med chips med mig.
    Bra att du får stöd av din sambo. Stödjer han även dig i din viktminskning?
    Jag tycker du ska försöka gå ut en stund i dag, man blir så mycket piggare va lite ljus :)

• smultronet

Det var så skönt att träna i dag
    Att bara komma ut var skönt, gick ju från busshållplatsen i dag, så lite har jag gått oxå

till lunch åt jag,
    nötkött, krossade tomater, chilli krydda och fullkornpenne, och blomkål.

Jag brukar nästan alltid bli sugen på nåt efter maten, men det har jag inte blivit

vet inte om det beror på träningen eller att jag åt lite mer pasta än jag brukar.

Bra mår jag i varjefall

• blivande fru J

vad roligt att höra smultronet. Nu är det snart sovdags (för mig i alla fall) så jag orkar upp imorgon. godnatt!

• mrs.

Hej smultronet,

ta kontakt med tjejerna på v-ås träffen, dom ska tex tydligen träffas ikväll. och kan du inte gå ikväll gå nästa gång, dom verkar ha det jätte trevligt/roligt på deras träffar.

• hjärn-ladyn (fd. augustibrud2004)

Härligt smultronet!

Jag vet vart dina kilon har tagit vägen, de har hamnat på mig Vet inte hur det gick till iallfall, men jag är +2 kg denna vecka.

Kämpa på i fortsättningen, har följt denna tråd utan att ha skrivit något innan, men jag håller tummarna för dig.

*kram*

• blivande fru J

jag har också gått upp två kilo sen jag vägde mig sist, fast jag försökt vara nyttig

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.