• BlåAugustibröllop

Eskilstuna 2012

Hej!

Är det någon annan som gifter sig i Eskilstuna sommaren 2012?
    Skulle vara kul att hjälpas åt lite och få lite idéer ifrån varandra!

• Svar på tråden Eskilstuna 2012
  • lillzan

På freda smäller det för oss. Den här veckan har vi semester och idag har jag besökt spakällan där jag gjorde ansiktsmask och pedikyr. Sen åkte vi runt och gjorde lite ärenden. Skrev ut festhäfterna, handlade allt groggvirke, sista drickat på systemet och köpte snacksen. 

Imorgon ska jag inhämta mitt album med morgongåvebilderna, få placeringskorten som en vän till mig har skrivit och sen blir det till att klippa och klistra färdigt med festhäfterna. Kommer nog ta några timmar, glad att vi "bara" behöver göra 40 häften. hehe  

På onsda ska jag göra spray tan och inhandla godis. Förbereda de små give away påsarna vi har som vi ska ha godis i och köpa korvbröd till korven vi ska ha på vickningen på kvällen.

Torsda ska jag till sjukgymnasten, sen göra mina naglar, lämna av allt som behövs inför dagen hos min frisör och sen blir det att få allt till lokalen och ordna upp där. Sen hem och försöka att sova.  

• BlåAugustibröllop

Verkar som att du har stenkoll på allt!

Lycka till och glöm inte att njuta av dagen!!!

• sagoprinsessa

Äntligen hemma! På lördag är stora dagen och jag är så trött att jag varken vet ut eller in, hoppas att jag vaknar imorgon med full koll :D

• SannaV
    sagoprinsessa skrev 2012-06-26 21:42:26 följande:
    Äntligen hemma! På lördag är stora dagen och jag är så trött att jag varken vet ut eller in, hoppas att jag vaknar imorgon med full koll :D

Härligt!! :) Hoppas att ni haft det bra.

Gud, lördag.. det är ju jättenära. Hoppas veckan går bra och du.. du har nog bättre koll än vad du tror. :)

• BlåAugustibröllop
    sagoprinsessa skrev 2012-06-26 21:42:26 följande:
    Hoppas att det går bättre idag då!
    Ta hjälp av alla checklistor - man kommer på andra saker under tiden man läser genom de!

Själv så försöker jag packa - ska åka till Eskilstuna imorgon - måste få med mig grejer till bröllopsresan också!
  • sagoprinsessa

Frisören hade strukigt min uppsättningsbokning tills lördag, fick väl mer eller mindre panik men som tur var kunde de boka "igen" på samma tid. Ringde runt till allt annat för att dubbelkolla och resten stämde (naglar, smink och bukett), som tur är :) Allt blev frid och fröjd tills mamma sa att vi inte kunde hämta nyckeln till lokalen på fredag eftersom de har stängt på fredagar, när de till oss sagt att vi kunde hämta den på fredag. Så ringde och dubbelkollade och mycket riktigt, i morgon innan lunch måste vi hämta nyckeln.

Nu hoppas jag att allt är okej, känns som att jag har lite koll iaf. Ska till Amarant ikväll och kolla om vi kan beställa några mackor som vi kan ha som lunch för oss, tärnor, marsalker och fotograferna och få dem levererade med tårtan. Hoppas på jakande svar :) Imorgon ska vi till juristen och skriva äktenskapsförord och sedan ska jag och en av mina tärnor baka :) Lägesuppdatering delux ^^

• toul

Jag ska gifta mig i slutet av augusti. Vi börjar så smått få ordning på allting men vi ligger nog ändå lite efter i planeringen känns det som. Ska träffa våran toastmadame en gång till och planera lite, så förhoppningsvis ska allt flyta när det är dags för oss att gifta oss :) 

Vi har tema rosa och jag har verkligen haft beslutångest med dukningen men tror att jag har bestämt mig i stora drag... :) Vi kommer att ha gerbera på bordet i små små ljushållare, speglar med ljus, dekorationssten och sedan "hjärta på tråd". Vi har även rosa löpare i organza uppepå vita dukar.

Just nu håller vi på att få ordning på festprogrammet, vilket inte är det lättaste :) 

• BlåAugustibröllop

Vad roligt med nytt folk i tråden! Hur kan ni ligga efter i planeringen om ni redan fixar med festprogrammet?! :D Vi är väldigt efter i sånt fall! ;) Berätta mer! Blir det kyrkligt eller borgerligt? Vilken kyrka, vilken lokal? Hur stort? Dukningen låter jätte fin. :) Tror att det kommer bli hur bra som helst. Har ju sett bilder på liknande dukningar. :) Har ni gjort alla viktiga inköp och bokningar? Vem tar ni maten ifrån ifall ni caterar? Tell me more, tell me more ;)

• toul

Det kanske är för att jag är ett kontrollfreak som det känns som att vi ligger efter i planeringen :) 
    vi gifter oss i Husby Rekarne kyrka och har festen i församlingsgården. Vi kommer vara 44 personer så det blir ett lite mitt i mellan bröllop. Vi har nog gjort de mesta inköpen och bokningarna tror jag :) Cateringen är bokad sedan ett tag och det blir BMC. Har varit på andra bröllop som anlitat dem och maten har varit bra. Vi har dessutom varit och provätit och det var jättegott. De hade också en konditor som hjälpte den ibland så för att gööra det enkelt för oss beställde vi även bröllopstårtan där.

Sedan har vi bestämt brudbukett men den kommer vi att gå in och beställa 14 dagar innan. Fotografen är bokad, ljudanläggning bokad, hotell för natten bokad, min klänning inköpt och hans kostym. Men vi måste köpa skor till honom. Sedan skall vi köpa vinet till maten, all annan alkohol är redan inköptr :)

Vi håller på med bordsplacering, festprogram och skriva lite roligt om varje gäst. Musiklistan till festen håller vi också på med, vilket är svårt... Har bett alla att skicka in sina 5 partylåtar :) Det är verkligen massor att tänka på :) Vi har dessutom folk som kommer från andra städer så det gäller att inkvartera dem också :)

• BlåAugustibröllop

Vi har fortfarande inte bokat catering! Funderar på Ekmans för att det känns som att de kommer ha enklast att jobba med våra önskemål, vilket är buffe på bord. Alltså man serverar upp maten på bordet så att varje boird (6) personer delar på allt - istället för att man går och hämtar maten.
    Är det någon som kan säga något om deras mat? För de jobbar inte med provsmakning i och med att de blir oftast bokade för sina buféer.

Vi bor inte i Eskilstuna, så därför har vi hamnat efter i planeringen kanske. Jag försöker intala mig själv att det är lugnt!

Har varit och tittat på Husby-Rekarne faktiskt när vi bestämde var vi skulle vara. Där vi ska vara - Näshulta är ju väldigt likt. Lokalen är lite mindre fin inuti vid Näshulta, men jag tycker mycket bättre om Näshulta kyrkan, så därför blev det Näshulta.

Plus att det inte spelar oss så stor roll hur nära stan det är, för vi bussar ändå alla gäster.

Frisyr? Smink? Naglar? Var ska du fixa det? Själv eller har du bokad hos någon?
    Underkläder? Skor till dig? Dekorationer?

• toul

Ekmans är också bra har jag hört. Jag har dock inte ätit mat ifrån dem men han som har det är gammal klasskompis till min syrra och han har hållit på länge. Jag har ätit på hans restaurang han hade förut och det var gott. 

Vi funderade också på Näshulta eftersom jag har lite anknytning till den också men eftersom vi inte kommer bussa våra gäster valde vi Husby. Jag har anknytning till den också så för mig kändes det bra men jag tycker att Näshulta ligger mycket vackrare.

Jag vet ännu inte vad jag ska ha för frisyr... blir nog uppsatt i någon form av knut bak men om det ska vara mer strikt och slätt eller slarvigt och lockigt vetj ag ännu inte. En av mina bästa vänner är frisör och make up-artist så hon skall fixa det :) Det är det jag är minst orolig för eftersom jag vet att hon är duktigt och hon har fixat iordning mig förut :) Jag kommer ha blommor, rosor i håret. Min underkläder har jag inte fixat ännu så jag vet inte vad det blir. Skor har jag ett par vita, platt med paljetter på... Min blivande är nämligen ett par centimeter kortare än mig så jag får inte ha några klackskor :) vilket passar mig bra då jag verkligen inte kan gå i sådana skor ;) Naglar kommer jag göra hos min systersons kusin som håller på med naglar som hobby, men hon är duktig. 

Vi har ännu inte bestämt hur vi ska dekorera i själva lokalen. Det är ju en ganska stor lokal och vi är ju inte jättemånga så vi måste göra något så det blir mysigare :)

Ett av de mindre rummen ska jag göra till "barn-rum" med lite pyssel till barnen och en tv med dvd.

Jag tror att vi skall sätta upp lite foton lite överallt... vi kommer ha foto på varje person hängades på stolen. Man kommer på saker hela tiden tycker jag... :) 

• BlåAugustibröllop

Tack för inputen! Ja, men då ska vi nog boka Ekmans nästa vecka. Solig

Ang mysigt och inte så många... Det finns ju en vikvägg i lokalen, så den blir inte så stor, och sen kan ni ju duka i fyrkanter - tar mer plats och folk har fler att prata med än vid långbord tycker jag. Fast det där med vikväggen har du kanske tänkt på - det kanske var det du menade med att ha andra rummet som barnrum. 

Låter jätte fint med foton! Vi skulle aldrig lyckas med det - vi fick knappt in vår OSA, blir ännu svårare att försöka få in ett foto av alla, för vi har inte foton på alla.
    Vad har du mer för idéer för dekorationer? Jag kanske kan låna någon annan av de! Flört Vi ska vara 55, så inte heller många.
    Vi ska ju ha löpare i vår färgtema, stolsöverdrag och dukar, men längre än så har vi inte bestämt. Vi funderar på höga vaser med blommor och ev. ljus, men det känns som att det är så ljust i början på augusti att ljus inte riktigt passar. Fast jag vet inte. Vi tänker.
    Vi ska försöka oss på att bygga "spegelkuber" att ställa varje bords dekoration på. Vi har iaf bestämt att vi ska ha en "större" dekoration per bord (6 pers) och sen lite annat smått emellan. Så för de där större dekorationerna funderar vi på att göra "spegelkuber", fast inte riktigt kuber, för de ska inte vara lika höga som de är breda. Vi ska ha ikea-speglar (20x20) som bas, och sen ställa de på nånting (vi har lite olika idéer ang vad det blir) och använda spegelplast (typ självhäftande "mjuk" spegel) på sidorna för att få utseendet av en kub. Vet inte om någon förstår hur vi egentligen menar.... Tungan ute

Har du bestämt vem du ska ta blommorna ifrån? Och vem har ni som fotograf? Hur gamla är ni förresten, om man får fråga det?! Skrattande

• toul

Vi har heller inte foto på alla men har tagit hjälp av några att få in foton. Vi skippade stolsöverdragen och satsar på foton istället. 

Vi kommer ha vita dukar, organzalöpare i rosa.. Sedan kommer vi ha speglar med blockljus på, i olika höjder, kommer dekorera resten av bordet med  typ kristaller, fjärilar och blomman "hjärta på tråd" och gerbera, som jag kommer klippa av och ha i en glimmavärmeljushållare. Om du förstår :) Jag tycker också att det kanske är lite ljust med ljus men jag tycker dert är mysigt så vi har det för myshetsfaktorn :)

Sedan kommer vi nog ha ballonger i någon form, har dock inte bestämt hur än. Min toastmadame sade att när man duka skall det vara i tre olika nivåer så det ska jag försöka få till.  Vi kommer ev ha någon form av fotokuber på bordet med några bilder av oss och ev på gästerna. Det är inte bestämt än. 

vi kommer ta blommorna från 21:ans blommor, eller vad de heter nu. Jag ska ha en bukett med rosor i tre olika rosa nyanser.

Fotograf har vi tagit en tjej som heter Kristin Lundberg. http://www.kristin-photography.se/Om_mig_Kontakt.html
    Vi har träffat henne och tyckte hon var seriös och bra, det kändes bra. Vi gillad även hennes foton på hemsidan.

Ha ha, vi är båda 39 år :) 

• Sia

Var på ett bröllop förra året där det serverades fantastiskt god mat!! Tror cateringen de anlitat hette Peperoncino eller något liknande, de hade röda chilifrukter i sin logga i alla fall. Bröllopet jag var på serverades en medelhavsbuffé som var helt gudomlig!! Bara ett litet tips till er Eskilstunabrudar! ;)

• sagoprinsessa

Nu är det gjort, då var man fru då. Men gud vilken jobbig dag dagen innan blev! Allt börjar bra tills de ringer från floristen och säger att de tyvärr inte har alla blommorna till min bukett (vad beställde jag 7 veckor innan för?!) och vill att jag ska komma ner och kolla på hur de har gjort istället. Sagt och gjort, tog min tärna och make och åkte ner på stan och buketten var inte alls i min stil. Börjar tjura (för jag löser saker så) åker runt halva stan tills vi kommer till växtriket där världens snällaste kvinna lovar att fixa allt till lördagen, dagen efter. Nöjd blev jag tillslut men jäklar vad stressigt det blev! Allt annat flöt iaf på och jag önskar er en lika lycklig bröllopsdag som jag fick Solig

• BlåAugustibröllop

Oj vad dåligt gjort av blombutiken.
    Jaja, man får ju vara glad att de inte ringde på lördag!

Och grattis! Solig Du får gärna lägga upp bilder på era dekorationer, lokalen m.m. Skrattande

Svar på tråden Eskilstuna 2012