• BlåAugustibröllop

Eskilstuna 2012

Hej!

Är det någon annan som gifter sig i Eskilstuna sommaren 2012?
    Skulle vara kul att hjälpas åt lite och få lite idéer ifrån varandra!

• Svar på tråden Eskilstuna 2012
  • BlåAugustibröllop
    SannaV - vet inte om du/ni tänkt på det, men jag ska också ha lite mat hämtat från annat land, och då kollade jag upp tullregler för livsmedel: "Generellt får inga kött- eller mejeriprodukter  tas in i Sverige från ett land utanför den Europeiska unionen." Du skrev ju om prosciutto som din svärfar skulle torka själv. Vore inte roligt ifall det beslogtogs. Man kan säkert kringå det eller hoppas på att de inte kollar. Bilar man så är det väl ganska lugnt, men flyger man så kollas ju typ allt.

Tänk på att om ni ska beställa från tyskland så finns risk att det fastnar i tullen. Med de avgifter så blir det väl samma pris som på bolaget, men det värsta är att de kan ta upp till 3 månader på sig att fatta ett beslut - och under den tiden så är alkohol kvar i tullen. Vi kom fram till att vi var försent ute. Ok, det vore väl tråkigt om man fick betala extra, men det blir ju verkligen extraextra ifall man inte får ut den alkoholen i tid och måste köpa dubbelt.

Om ni bestämmer er för någon catering - tipsa gärna! Vi har stora problem med det!
  • SannaV

BlåAugustibröllop: Tack för tipsen..

Ja, vi är väl medvetna om det där med maten. Vi får se om det är tänkt att hämta hem med bil, då borde det inte vara några problem.

Med alkoholen så har jag förstått att man får ta in en lite större mängd när man ska ha en stor fest. Speciellt om man kan bevisa det, genom hindersprövning eller papper från kyrkan. Vi åker ner och hämtar drycken själva och när man är fler så får ju varje person ta in sin mängd också. Jag är inte jätteorolig för det, inte just nu i alla fall.

Tror att vi kommer att använda oss av Restaurang Grimman för catering, restaurangen vid Sundbyholms travbana. Har fått en jättebra känsla av de och har förstått att de har bra mat. :) De hade en massa olika att erbjuda, a la carte och buffé och jag tycker nog att det är prisvärt. :)

• sagoprinsessa

Vet ni om era blivande får någon svensexa och vad de i så fall ska göra? Är ni okej med allt? Jag vet bara när min blivande får sin men får inte veta vad de ska göra och det är ett litet orosmåln för mig. 

• SannaV
    sagoprinsessa skrev 2012-05-14 09:38:04 följande:
    Vet ni om era blivande får någon svensexa och vad de i så fall ska göra? Är ni okej med allt? Jag vet bara när min blivande får sin men får inte veta vad de ska göra och det är ett litet orosmåln för mig.

Jag vet inte när min blivande ska ha sin svensexa men jag känner hans vänner och det kommer att bli något galet. Har sagt att jag gärna vill veta vad de ska göra.. just nu så lutar det åt en weekend i Berlin eller London. Känner mig också lite smått oroad, samtidigt så vet jag att hans vänner inte skulle göra något för att "skada" varken honom eller oss.

Vad är det du känner dig oroad över?

• SannaV
    sagoprinsessa skrev 2012-05-14 13:14:44 följande:
    Jag vet inte Obestämd Strippklubb kanske

Hur tänker du då? Alltså jag menar vad är det värsta som skulle kunna hända?

Tänker bara så jag förstår hur du tänker med din oro. Svårt att komma med råd annars.

• sagoprinsessa

Jag vet inte egentligen, tror att jag kanske egentligen är mest orolig för att jag inte får veta och då bygger upp hemska senarios i mitt huvud Obestämd

• SannaV

Försök att inte tänka på det, lättare sagt än gjort - jag vet! Men om ni litar på varandra så borde det inte vara något problem. De här hemska scenarierna du bygger upp (eller är rädd för att bygga upp) kommer bara att stressa upp dig. Om du verkligen vill veta, se till att fråga din blivandes vänner om vad de planer. Kanske inte i minsta detalj men så att du kan få veta på ett ungefär i alla fall om du tror att du skulle känna dig lugnare.

Jag tror inte att strippklubbar är så vanligt i dag i alla fall.. ;)

• BlåAugustibröllop

Gymnasievänner till min m2b ville ta ut han och festa(= supa, dumma sig), men han sa ifrån. Han trodde att de bara skulle försöka få han att göra utskämmande och jobbiga saker, så att det inte alls skulle vara roligt för han.
    Nu är det en annan vän som har börjat ta hand om det och det blir paintball (min m2b ska ha någon sorts dräkt/utklädnad har de tänkt sig) och gokart. Sen blir det kanske lite grill och bastu och öl på det.

Vi ska vara ifrån varandra i princip hela juni och juli och gifter oss 5 augusti - men det blir lite spännande! Man får sakna varandra!

• lillzan

Om man har en fest typ ett bröllop får du ta in obegränsat utan att bli tagen av tullen. Ända dom kan ta dig på är om du överstiger tillåtna vikten som bilen får lasta. Så det är viktigt att tänka på och att man gärna har med bevis på att man ska gifta sig.

Min sambo kommer ha sin SS nästa lörda. Ända jag vet är att dom ska åka upp till sthlm på dagen och han ska få köra en ferraribil. Inte orolig alls. Vet att det bara kommer bli roligt för honom.  

Svar på tråden Eskilstuna 2012