• BlåAugustibröllop

Eskilstuna 2012

Hej!

Är det någon annan som gifter sig i Eskilstuna sommaren 2012?
    Skulle vara kul att hjälpas åt lite och få lite idéer ifrån varandra!

• Svar på tråden Eskilstuna 2012
  • ksweet

The Body Shop ....  om frisören , jag kommer inte ihåg namnet och Hon ska ta  700 kr för uppsättning 

• SannaV

Vi kommer att gifta oss i Katolska kyrkan, på Djurgårdsvägen. Min fästman är katolik så det var viktigt för honom. Festen kommer att vara på Barva Bygdegård, de har en s.k. danshall som är stor. Vi kommer bli ca 150-160st, så vi hade lite svårt med lokal i stan. Vi ville inte behöva ta mat och dryck i lokalen som vi hyr. Istället kommer vi att ta catering på varmrätt (inte bestämt från vart än). Svärfar fixar förrätt, prosuitto (som han torkar själv i Kroatien) och sen alla möjliga tillbehör till det. Till dessert blir det tårta och olika bakelser och kakor. :) Från kyrkan kan gästerna åka buss, som vi hyr. Vi kommer att åka en klassiker (glömt vilket märke det är) och brudföljet får åka limousine.

Jag hittade min klänning för en vecka sen på Saras Brud och Fest, grät när jag fick på mig den. Haha.. Blev lite mer klänning än vad jag tänkt mig men är såå nöjd. :D Blommor kommer att kollas efter på antingen Decoflor eller Interflora tror jag. Hår och make-up är än så länge lite öppet då jag väntar på svar från några vänner om de vill hjälpa mig och mina tre tärnor. Annars blir det nog Salong Hårdesign, går där och gör håret annars och de är verkligen jätteduktiga men rätt dyra.

Vi är fortfarande lite oense om dekorationer i lokalen men det löser sig väl med tiden. Temafärgerna är blått, rött och vitt. Vårt bröllop kommer väl bli allt annat än traditionellt då jag är finsk och min fästman är kroat, så vi försöker hitta någon slags balans på det hela.

Alkoholen kommer att köpas från Tyskland. Vi har jätteproblem med att veta hur mycket vi ska köpa. Men det löser sig nog också.

Vi har en jättebra fotograf, Pierre Pocs, han har precis startat sitt företag men har fotat länge. I höstas när vi bokade honom hade han fotografi som "hobby" fortfarande men jag känner mig riktigt trygg med valet. :)

Ja.. lite har vi ju planerat och fått klart, så det känns bra.

Kommer ni att byta efternamn? Hur långt innan kommer ni att skicka in papper på byte? Funderar vad som blir smidigast för bröllopsresan sen, vi tänkte ju åka i september eller oktober.

• sagoprinsessa

Jag kommer byta till min blivandes efternamn och har redan skickat in de papprerna plus hindersprövningen och fått tllbaka dem Glad Sen vet man ju inte hur lång tid det tar efter vigseln innan allt har gått igenom men åker ni i september-oktober borde du kunna åka på ditt nya namn tror jag. Har man resa tätt inpå bröllopet rekomenderas man ju ofta att åka på sitt gamla namn eftersom det inte är säkert att det nya gått igenom än Glad

• lillzan

Har fått jobb så nu kan jag inte sitta här hela dagarna längre.. lite tråkigt men men hehe
    I tisdags var vi på en märkes outlet i vingåker där vi handlade min sambos kosym och skor.
    Jag handlade även ett par utifall skor till mig på ett scorett outlet.. var vita rem lite högklackade med 3 tygrosor som går upp längst foten. hehe svårt att förklara får väl ta kort på dom nån dag och ladda upp.  
    Det kan nog bli så att jag kommer ha dom för skona jag inhandlat på ebay och som kom igår dom är för små för mig. Himla synd då dom var himla fina, ska se om jag kan töja ut dom. Får preeeecis in foten om jag kämpar så några blöta strumpor för att försöka töja ut dom kommer inte funka. :-/ Förslag?!

Dessutom beställdes precis västen och kravatten som min sambo och hans BM ska ha. Sen väntar vi fortfarande på alkoholen från tyskland men när en vän till mig beställde tog det några veckor så man får väl sitta här och vara nervös. Men annars så känns allt lungt.

• SannaV
    sagoprinsessa skrev 2012-04-29 09:20:16 följande:
    Jag kommer byta till min blivandes efternamn och har redan skickat in de papprerna plus hindersprövningen och fått tllbaka dem Glad Sen vet man ju inte hur lång tid det tar efter vigseln innan allt har gått igenom men åker ni i september-oktober borde du kunna åka på ditt nya namn tror jag. Har man resa tätt inpå bröllopet rekomenderas man ju ofta att åka på sitt gamla namn eftersom det inte är säkert att det nya gått igenom än Glad

När börjar liksom själva bytet av efternamn? Är det när man skickar in papper osv? Eller är det först efter vigseln? Känner mig jätteförvirrad angående det och vet inte om jag ska skicka in papper nu eller närmare vigseln. ;S

• sagoprinsessa
    SannaV - Som jag förstått det så går namnbytet igenom först när papprerna som prästen ska skicka in är inskickade och de har "gått igenom". Det verkar kunna ta ett tag, särskilt om man gifter sig på sommaren då det är fler som gifter sig då så de har mer pappersarbete liksom :)
  • sagoprinsessa
    lillzan skrev 2012-05-04 23:25:45 följande:
    Har fått jobb så nu kan jag inte sitta här hela dagarna längre.. lite tråkigt men men hehe
    I tisdags var vi på en märkes outlet i vingåker där vi handlade min sambos kosym och skor.
    Jag handlade även ett par utifall skor till mig på ett scorett outlet.. var vita rem lite högklackade med 3 tygrosor som går upp längst foten. hehe svårt att förklara får väl ta kort på dom nån dag och ladda upp.
    Det kan nog bli så att jag kommer ha dom för skona jag inhandlat på ebay och som kom igår dom är för små för mig. Himla synd då dom var himla fina, ska se om jag kan töja ut dom. Får preeeecis in foten om jag kämpar så några blöta strumpor för att försöka töja ut dom kommer inte funka. :-/ Förslag?!

Dessutom beställdes precis västen och kravatten som min sambo och hans BM ska ha. Sen väntar vi fortfarande på alkoholen från tyskland men när en vän till mig beställde tog det några veckor så man får väl sitta här och vara nervös. Men annars så känns allt lungt.
    Hade de mycket skor där? Letar med ljus och lykta efter ett par skor till mig, men hittar inga. Kräsen kanske :/
    Vet tyvärr inte hur man gör för att töja ut skor. Hoppas någon annan här har ett bra tips :)
    Skönt att snart ha mannens kläder helt färdigt ^^ Förhoppningsvis har ni inget att vara nervösa för gällande alkoholen :)
  • viqueur
    lillzan skrev 2012-05-04 23:25:45 följande:

kan du inte stoppa in foten o sen blöt/fukta skorna och gå omkring ett tag med dom?
  • sagoprinsessa

Har faktiskt ÄNTLIGEN (!) hittat skor. Dansskor på nätet, jättesöta och okej pris. Stort tack till BlåAugustibröllop för tips om att titta på dansskor! Skrattande Hoppas bara att de kommer snabbt och sitter som perfekt Solig

• BlåAugustibröllop

Vad roligt! Det var så lite så!
    Nämnde ju mest bara att det var sånna skor jag tänkte köpa. Glad

Ang namnbytet så brukar inte det ta så lång tid vad jag har förstått, men när du fått papper på det så måste man ju gå och fixa nytt pass och så för att resa. Det brukar ta ca 1 arbetsvecka när det INTE är semestertider, ca 3 veckor när det är semestertider.
    Själva blanketten om namnbyte kan du skicka in tilsammans med hindersprövning - namnändringsprocessen startas först efter vigseln, när de fått vigselbeviset. Efter namnändringar har man 6 månader på sig att byta pass, så det är inte olagligt att använda sitt "gamla namn" och "gamla pass".

Svar på tråden Eskilstuna 2012