• Mörk Ängel

Bildtråd för tårtor

Jag tänkte att vi kanske kunde lägga upp bilder på fina tårtor som vi kan tänka oss till våra bröllop. Eller lägga upp bild på tårtan som man hade på sitt bröllop, om man redan är gift.

• Svar på tråden Bildtråd för tårtor
  • Chicita
    Oniq skrev 2011-04-25 16:27:11 följande:
    ...ser inte riktigt hur den här skulle vara svårare än alternativet som de ska göra?
    Det är ju mönsterstämplat och kristyrmönster och pärlband på båda två? ..Eller är det blommorna dom backar över?
    Det är smörkrämstäcke på den undre (den dom inte kunde göra), men sockerpasta på den övre (den dom kan göra alltså).
    Och det kan vara svaret på frågan.
    Smörkräm på "svenska tårtor" är inte så lätta att transportera. Eftersom dom spricker lätt ifall dom rör sig lite
    Vilket innebär att dom måste bygga ihop tårtan på plats och dekorera allt där. Alltså utanför butiken och då är det inte säkert att hälsovårdsnämnden tillåter dom att göra det.

Som amatör så är det ju ok att göra som man vill, bara man tänker på att man ska ha möjlighet att tvätta händer och göra rent verktyg mm. Men för företag gäller andra regler. Dom kan inte bara gå och tvätta händerna på toaletten på platsen dom kommer till med tårtan. Utan det ska vara en viss typ av kök, speciell avdelning för handtvätt mm mm...
    Visst är regler bra. Men vissa hygienregler är jättekonstiga och har egentligen inget med hygienen vid matlagning / bakning att göra.
  • MrsT2011
    prinsessan75 skrev 2011-06-20 22:23:57 följande:

Oooooh, som hämtat ur en Tim Burton-film! Underbar! =)
  • prinsessan75

Ja visst är den:)  Vi blev förälskade i caketoppern på ebay och bad en kvinna på tårtvekstan att skapa något fritt till den. Hon fick fria händer och lovade att hålla sig inom färgerna rött vitt svart:)

• MrsT2011

Bild på vår tårta finns i mitt galleri, en ljuvlig limemoussetårta som garnerats med italiensk mjuk maräng och massor av färska bär!

Icke att förväxla med kartongtårtan till presentbordet! Flört

• Oniq
    MrsT2011 skrev 2011-06-21 10:21:31 följande:
    Oooooh, som hämtat ur en Tim Burton-film! Underbar! =)

*haha* Ja, en fantastisk film.   ..men dom två på caketoppern blir ju bara 'gifta' av misstag och sedan gifter brudgummen sig på riktigt med en annan brud (den som han faktiskt gillar). Kanske inte en koppling jag hade velat ha på min bröllopstårta ;)

Men Burton rules.

• MrsT2011
    Oniq skrev 2011-06-21 15:30:31 följande:

*haha* Ja, en fantastisk film.   ..men dom två på caketoppern blir ju bara 'gifta' av misstag och sedan gifter brudgummen sig på riktigt med en annan brud (den som han faktiskt gillar). Kanske inte en koppling jag hade velat ha på min bröllopstårta ;)

Men Burton rules.

Hi hi, var det så?? Gissar att paret kommer från Corps Bride? Har inte sett den, men älskar A nightmare before christmas.
  • prinsessan75

Visst är det corpse bride och kopplingen till filmens handling kan tyckas märklig, men jag älskar Tim Burtons filmer och just denna slutar ivarjefall lyckligt ;) 

Tårtan blev i vilket fall uppskattad! 

• zvartaliljan

Så här blev vår bröllopstårta som jag gjorde själv
    Mannen är spelprogrammerare så Mario och princess peach var givet som caketopper

• Chicita

Jag provbakade en tårta till ett receptionsmöte vi ska ha i dag. Ville dels testa lite nya fyllningar men också lite nya dekoreringstekniker. Fantasililjorna blev klumpiga, men jag är rätt nöjd med resten.

• Gwennie
    Chicita skrev 2011-06-22 08:53:51 följande:
    Jag provbakade en tårta till ett receptionsmöte vi ska ha i dag. Ville dels testa lite nya fyllningar men också lite nya dekoreringstekniker. Fantasililjorna blev klumpiga, men jag är rätt nöjd med resten.

Jag tycker det ser jättefint ut!
    Trevligt med en sexhörning och jättefin färgskala. En lyckad provbakning!
  • Chicita
    Gwennie skrev 2011-06-22 11:28:40 följande:
    Jag tycker det ser jättefint ut!
    Trevligt med en sexhörning och jättefin färgskala. En lyckad provbakning!
    Tack Glad
    Baktanken (hehe) var att jämföra denna lila med ett lila band jag ska sätta på en beställd bröllopstårta.
    men jag glömde naturligtvis bort att jämföra -9-
    Så jag får väl helt enkelt provfärga en liten bit sockerpasta nån dag och se hur det ser ut...
  • Chicita

Men åh Skrikandes
    Jag är så van att skriva kod för smileys så det går automatiskt ibland....
    -9- = Skäms

• Gwennie
    Chicita skrev 2011-06-22 11:42:23 följande:
    Tack Glad
    Baktanken (hehe) var att jämföra denna lila med ett lila band jag ska sätta på en beställd bröllopstårta.
    men jag glömde naturligtvis bort att jämföra -9-
    Så jag får väl helt enkelt provfärga en liten bit sockerpasta nån dag och se hur det ser ut...
    Är det ett tygband du menar?
    Min mamma (som ska baka vår bröllopstårta) och jag har velat en massa om huruvida vi ska ha riktiga siden- eller grossgrainband eller ett färgat band av sockerpasta eller marsipan. Känns bra att hela tårtan är ätbar så man slipper hålla på och pilla bort saker som inte går att äta, men det är ju sååå snyggt med riktiga band!
    Slutar antagligen med att vi helt enkelt gör en helt annan design där band inte ens är en faktor...

Din tårta ser i alla fall väldigt trevlig ut, band eller ej :)
  • Chicita
    Gwennie skrev 2011-06-22 15:27:10 följande:
    Är det ett tygband du menar?
    Min mamma (som ska baka vår bröllopstårta) och jag har velat en massa om huruvida vi ska ha riktiga siden- eller grossgrainband eller ett färgat band av sockerpasta eller marsipan. Känns bra att hela tårtan är ätbar så man slipper hålla på och pilla bort saker som inte går att äta, men det är ju sååå snyggt med riktiga band!
    Slutar antagligen med att vi helt enkelt gör en helt annan design där band inte ens är en faktor...

Din tårta ser i alla fall väldigt trevlig ut, band eller ej :)
    Ja det är ett sidenband.
    De som jag gör tårtan åt är medvetna om att det är lite besvärligare att skära den då. Men dom ville ha riktigt band i alla fall Glad 

Det blir ju lite skillnad i utseende som sagt om man väljer ett riktigt band. Enda grejen är ju att tårtan kan bli lite besvärlig att skära upp. Men det kan det ju bli ändå om man dekorerar med sockerblommor och annat Flört 

Tack i alla fall Solig 
Svar på tråden Bildtråd för tårtor