• Kerbaros

    Så jäkla less på folks principer

    Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

    Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

    Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

    När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

    Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

    Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

  • Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Biscuit

    Har inte läst alla 800 inlägg så det är säkert någon som påpekat detta redan. Men vad man ÖNSKAR sig är inte en inköpslista.

    Att bara ge pengar där det inte är uttalat vad de ska gå till tycker jag känns jätte märkligt och om man önskar sig pengar, vilket jag tycker är helt ok. Hur svårt är det då att speca vad de ska användas till. För om du inte vet vad de ska användas till, varför vill du då ha dem. Det kanske märks att jag inte är mycket för att ha saker/pengar bara för att ha. Vad finns det för värde i det?

  • JustMeAndMyLove
    Biscuit skrev 2010-08-31 22:14:33 följande:
    Har inte läst alla 800 inlägg så det är säkert någon som påpekat detta redan. Men vad man ÖNSKAR sig är inte en inköpslista.Att bara ge pengar där det inte är uttalat vad de ska gå till tycker jag känns jätte märkligt och om man önskar sig pengar, vilket jag tycker är helt ok. Hur svårt är det då att speca vad de ska användas till. För om du inte vet vad de ska användas till, varför vill du då ha dem. Det kanske märks att jag inte är mycket för att ha saker/pengar bara för att ha. Vad finns det för värde i det?
    Ja, jag själv skulle defenetivt övronmärka pengarna till just resan (eftersom det är till den vi önskar oss pengar).

    Men jag har inte direkt sett att någon här velat ha pengar bara, utan att speca vad de ska gå till. Tvärtom är det fler som skrivit att de inte vill ge pengar för de litar inte på att de ska gå till det brudparet sagt att de ska gå till. Vilket är obegripligt för mig..


    Sen tror jag alla skulle bli jätteglad över genomtänkte saker som hör till resan. (Om det nu är det man ska ha pengarna till) Tex någon bok om just det stället man ska till, en bra resväska, pengar i samma valuta som till dit man ska. Jag har läst jättemycket fiffiga ideer här på BT om saker man kan göra.


    Någon hade gjort ett pengaträd där man satt fast tjugor som löv på kvistar etc. 


    Det behöver inte vara tråkigt att ge pengar, även om det absolut inte är fel att bara ge pengar i ett kuvert eller ett fint kort för det delen heller!

  • Pokaloo
    Houdini skrev 2010-08-31 16:09:41 följande:
    Vi är flera som har försökt förklara varför vissa inte vill ge kontanter men du vägrar ju förstå och tar det nästan som en personlig förelämpning ju.det finns folk som inte vill ge pengar bla för att dom vill inte bekosta folsk vanliga liv, betala andras räkningar osv Andra vill inte ge pengar för de har kanske inte råd med mer än en hundralapp och det kan kännas pinsamt att ge så lite, framför allt när man läser i vissa trådar att ger man under femhundra är man en snåljåp.det finns en massa skäl till att man inte vill ge kontanter.Det finns vissa personer jag aldrig skulle ge kontanter för jag vet att de går rakt in i hushållskassan och den känner jag inte för att underhålla faktiskt.
    Jag har inte läst genom allt men kan ge Houdini ett svar där om att han inte vill ge pengar då det går rakt till hushållets kassa...

    Jag trodde att ett bröllop kostade pengar o inte var kostnadsfritt. Maten som serveras på bröllopet ska snart betalas, tårtan o drickat ska betalas, det som är uppdukat ska betalas osv. Underhållet, dj eller musikern, ska ha pengar osv.. Jag kan göra listan lång o är allt hemma gjort så har man ändå lagt ut en massa pengar på att göra det hemmagjort.


     


     


    Vi hade vårat bröllop nyligen o vi spräckte vår budgett o hamnade över 130 000 kr o de som la 500 kr anser jag inte vara snåla eller om man var 4 st som tillsammans la 1000 kr.. Jag såg det snarare som ett hjälp att betala för bröllopsfesten.. FÖr senare när dem gifter sig så får dem lika mkt som jag fick från dem.. Allt detta ses som ett "lån" hos oss..  Hur mkt alla lagt på oss skriver vi upp på en lista o sparar.


    Bröllopen som hålls i min kultur så har vi gäster uppemot 700-800 gäster o man hamnar alltid över plus minus noll.. De som ger pengar vet att det ger brudparet en bra start för senare när brudparet blir bjudna på sina gästers bröllop så får dem lika mkt som dem själva fick.


    SKillnade idag mot då är att boendet har man hunnit fixa långt innan giftemålet (då behövs ingen brödrost, porslin, kaffebryggare, kastruller osv), båda har jobb men man betalar ändå för att hålla en fest för sina nära o kära o pengar är bättre att få än mer skräp (ursäkta uttrycket).


    Att få 500 kr är inte snålt, det tycker inte jag. Pengar som pengar, får jag 300 kr (vilket vi fick av en vän) så betalar det iaf en del av bröllopet o han får lika mkt när han gifter sig om vi blir bjudna. Men att ens bli bjuden o få äta mat o dricka (per kuvert kostade 2000 kr) o att få uppleva en privat konsert med Dogge (vi hade även en Dj) o inte ge något Det är Snålt.


     

  • ministern

    Ja detta är ett infekterat ämne, min vännina gifte sig förra året och dom önskade sig pengar till en bröllopsresa. Mååånga tyckte det var förfärligt att dom önskade sig pengar! Jag själv har inga problem med det, jag ger hellre pengar än en massa prylar som är onödiga. Vi lever ju i ett otroligt materialistiskt samhälle som inte alltid är så bra, tycker jag. Då föredrar jag att pengarna går till en upplevelse ex.

    Eftersom jag o min sambo med 2 barn bor väääldigt trångt o känner att vi inte behöver  o får plats med fler några prylar har vi  valt att skriva i vår inbjudan att vi undanber oss presenter eftersom vi inte får plats med fler i vår koja.  det enda vi önskar oss är att ni kommer och förgyller vår dag. Som slutkläm i inbjudan skrev vi " ni som ändå vill envisas med att ge....ett bidrag till vår bröllopsresa är inte fel"

    Har inte fått några negativa åsikter om detta.

  • Houdini

     


    Pokaloo skrev 2010-09-03 15:40:50 följande:
    Jag har inte läst genom allt men kan ge Houdini ett svar där om att han inte vill ge pengar då det går rakt till hushållets kassa... Jag trodde att ett bröllop kostade pengar o inte var kostnadsfritt. Maten som serveras på bröllopet ska snart betalas, tårtan o drickat ska betalas, det som är uppdukat ska betalas osv. Underhållet, dj eller musikern, ska ha pengar osv.. Jag kan göra listan lång o är allt hemma gjort så har man ändå lagt ut en massa pengar på att göra det hemmagjort.     Vi hade vårat bröllop nyligen o vi spräckte vår budgett o hamnade över 130 000 kr o de som la 500 kr anser jag inte vara snåla eller om man var 4 st som tillsammans la 1000 kr.. Jag såg det snarare som ett hjälp att betala för bröllopsfesten.. FÖr senare när dem gifter sig så får dem lika mkt som jag fick från dem.. Allt detta ses som ett "lån" hos oss..  Hur mkt alla lagt på oss skriver vi upp på en lista o sparar. Bröllopen som hålls i min kultur så har vi gäster uppemot 700-800 gäster o man hamnar alltid över plus minus noll.. De som ger pengar vet att det ger brudparet en bra start för senare när brudparet blir bjudna på sina gästers bröllop så får dem lika mkt som dem själva fick. SKillnade idag mot då är att boendet har man hunnit fixa långt innan giftemålet (då behövs ingen brödrost, porslin, kaffebryggare, kastruller osv), båda har jobb men man betalar ändå för att hålla en fest för sina nära o kära o pengar är bättre att få än mer skräp (ursäkta uttrycket). Att få 500 kr är inte snålt, det tycker inte jag. Pengar som pengar, får jag 300 kr (vilket vi fick av en vän) så betalar det iaf en del av bröllopet o han får lika mkt när han gifter sig om vi blir bjudna. Men att ens bli bjuden o få äta mat o dricka (per kuvert kostade 2000 kr) o att få uppleva en privat konsert med Dogge (vi hade även en Dj) o inte ge något Det är Snålt.  

    Om jag ska svara helt ärligt nu, så varför ska jag som gäst betala någons bröllop?
    Jag själv skjuter ju upp miitt bröllop gång på gång just för att vi inte har råd att bjuda på det vi vill bjuda på.  Och om man behöver matpengar av andra ska man inte ställa till med fest.
    Och kontrar med att i vår kultur är det inte okej att gästerna betalar för att jag vill ha en stor fest.

    Om det bara handöar om att bli gift å kostar det inte ett skit men om man vill ha en större fest än man har råd med tycker inte jag att det är okej att be andra betala för det.

    och jag lovar jag har vad jag behöver i mitt boende jag är trot allt 45 år och har varit gift innan men jag kan ändå komma på saker som jag kan önska mig som jag kanske inte vill springa ut och köpa själv.

    Sen har jag påpekat att jag ger pengar men att jag har förståelse för dom som inte vill ge det oavsett orsak. en är jag en hon namnet är lite missvisande, det är min hunds namn.

    Jag bara tycker att man får acceptera folks åsikter och känslor även om det råkar vara en stora dag

  • anne på grönkulla

    Det finns i Sverige ingen praxis av att brudparet ska "tjäna in" bröllopskostnaden på presenterna eller att man som gäst ska matcha kuvertkostnaden med presenten. Hur ska man som gäst kunna ta ansvar för vad brudparet väljer att bjuda på?

    Presenterna är en hyllning, en uppvaktning till brudparet. Givetvis ska man ge nåt man tror uppskattas i första hand, men att som brudpar kräva eller förvänta sig att få vissa saker är en tråkig attityd.

    De flesta tycks dock ha en realistisk syn på vad man kan vänta sig och oxå artigt avsäga sig presenter om det t ex finns stora kostnader i övrigt för gästen eller om brudparet inte kan tänka sig annat än vissa presenter t ex pengar.

  • MariaEson

    Usch vad den här tråden "står still" och inte kommer fram till nåt. Jobbigt med alla olika attityder kring pengar. Tänk så mycket enklare det kunde vara om man bara kunde respektera brudparets önskemål utan att lägga in massa föråldrade etikettregler.

    Gör som du vill på ditt bröllop, passar det inte gästerna, förstår de inte syftet, kan de ju låta bli att dyka upp.

    Vi har haft sån himla tur hela vägen med våra priser, så vi kommer inte behöva önska oss ett bidrag som vi först faktiskt trodde. Klänning på utförsäljning, syr egna klänningar till näbbarna, får halva buketten som gåva från lokala blomsterhandlaren, har en bekant som klätt brudar i 20 år och vill fixa till mig, tärnor och make på bröllopsdagen. Tagit hjälp av alla som erbjudit sig. På så vis har vi fått ner kostnaderna enormt mycket. Men det är inte alla som kan det, som har den turen.

    Nu kan vi önska oss bidrag till bröllopsresan i form av resecheckar på Ticket. Samma pengar som innan men till ett annat ändamål, och nu är tydligen allt i sin ordning.


    Pengar som pengar anser jag.

  • Senilia

    Vi önskade oss bidrag till vår bröllopsresa. Vi vet inte vem som gav vad - det vet bara de som ordnade med bankkontot och så. Vi vet att vi har ca 15.000 till vår resa. När vi hittat en resa vi vill åka på så fixar min mamma resten - hon är ansvarig för pengarna. Ingen i vårt umgänge tyckte vi var konstiga som önskade oss ett bidrag - ingen i släkten heller. Men det beror nog mycket på hur man är uppväxt - och vilka människor man väljer att umgås med.


    Jag ger gärna pengar till en vän om vännen önskar sig detta - eller ett presentkort. Önskar du dig något kommer jag göra mitt yttersta för att ge dig detta - det är så man gör när man är vänner - tycker jag..=)

  • Blivande frun N

    Jag är lite ovillig till att ge pengar, dels för att jag känner att man blir bedömd efter hur mycket man ger och för att jag vill att pengarna ska gå dit de är avsedda för -får något härligt till paret - inte bilen. Men mest för att jag blir berövad att lägga en tanke bakom presenten. När jag ger bort något till någon som betyder något vill jag visa att det finns mer än en ekonomisk tanke bakom.

    Detta betyder inte att jag har undvikit att ge pengar men ofta i form av presentkort och i  ett personligt format. Som att ta reda på var de har tänkt att åka på bröllopsresa, köpa till en resehandbok, växla pengar, ordna någon rolig inramning eller hitta massa resetips. Allt för att slippa ha ett tunt kuvert och för att visa att bidraget är till för deras härliga resa.

  • Grodfrun

    Nu ar vi gifta.
    Vi fick en hel del saker fran var onskelista, en del kuvert med pengar (som vi inte onskat oss, men tradition i min mans hemland) och ett par saker vi inte onskat oss alls. Av de saker vi fick som vi inte onskat oss var det anda snygga, smarta grejer som verkligen passar oss och var smak! Endast en sak var ehum.. ful.. (en hemmaknypplad sak) men tanken bakom, och arbetet.. Det ar en sa gullig tanke! Fulisen kommer definitivt sparas och inte gommas i nagot skap (aven om den kanske inte far hedersplatsen heller om man sa sager). Av nagra fick vi inget alls, inte sa vanligt, men det ar ju som sagt inget tvang att ge en gava.
    Jag tror man far lita pa sina gaster helt enkelt, ni som oroar er eller irriterar er pa att fa fel gava. I vart fall foll det ju ut valdigt val med de personliga gavorna, folk ar smartare an man tror ;) de kommer inte komma med en brodrost liksom..

  • Sarkastisk ljubicica

    Jag tycker att det känns konstigt att folk ska blir irriterade över att man skriver att man helst vill ha pengar i bröllopspresent. Vad är problemet med det? Det är ju ändå valfritt om man väljer att köpa något eller ge pengar. Dessutom så tycker jag att pengar känns enklare för då slipper man leta efter present, vilket kan vara nog så ångestfyllt. Jag tycker då att det är värre att skriva en lista på presenter man önskar sig, att säga jag vill ha dem och dem sakerna från just dessa affärer (för man vill ju inte ha vad som helst). Det kan bli mycket dyrare än att bara ge pengar.
    Jag o min fästman har sagt att vi helst vill ha pengar. Vår tanke är att dessa pengar kommer att hjälpa oss att börja vår framtid ihop, att ge oss ett litet startkapital. Vi är båda studenter nu och ska snart söka jobb, så vi har ju inte så mycket insparat direkt. Men de flesta hushållssakerna har vi och vi kan klara oss utan en tikll kaffebryggare t.ex. Hellre skulle jag i så fall vilja att pengarne, som är en present, går till de saker som jag själv anser att jag behöver, t.ex. en fin servis eller till ett sparande.

  • Karamellen

    Jag har inte läst hela tråden men jag håller med TS.


    Vi har varit ett par i 10 år och sambos i drygt 5 år. Vi vill inte ha en massa skålar och fat och tortillaserviser och kosta boda osv osv osv. Nej, det läggs ut på blocket direkt i så fall.


    Vi kommer önska oss PENGAR! Dessa ska gå till nya sängar. Vi vill inte heller ha presentkort (tänk er själva, ett presentkort på EM, ett på IKA, ett på Sova osv osv osv). Nej, pengar ska det vara annars kan man låta bli att ge oss något tycker jag.


    Vi kommer i vår inbjudan skriva "istället för presenter önskar vi oss ett litet bidrag till ny säng" och jag hoppas verkligen att detta respekteras så vi inte får en massa kandelabrar...

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer