• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • minimis

Innie skrev 2010-06-01 23:56:00 följande:
    Kyrkan är i ständig förändring och ska så också vara. Kyrkan existerar ju inte självständigt eller oberoende utan ÄR sina medlemmar. Däremot så är jag inte säker på att fler hoppar av i det fall du beskriver än om man faktiskt skulle börja luckra upp reglerna. Jag läste i en annan tråd att en präst tillåtit att brudparet helt utelämnade psalmer. Det är inte en kyrka jag vill tillhöra. Det kan tyckas vara en petitess, men om vi löser upp kyrkans ramar efter varje enskild medlems önskemål - vad har vi då kvar som förenar oss? Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: det finns ingen som tvingar någon till en kyrklig vigsel. När man väljer att vigas inom Svenska Kyrkan så accepterar man också den agenda som bjuds. Att gå i diskussion om brudöverlämning, psalmer, "Gudssnack" och annat känns bara ytterst märkligt och en smula arrogant (dock en menat som påhopp genemot dej, utan i allmänna ordalag). Det känns lite som att gå till en thairestaurang och kräva att de ska servera en MacDonaldsburgare - visst skulle det funka, men på vilket vis vore de då en thaimatsrestaurang?

Vi bad inte om att slippa psalmer, jag kan ha missförstått prästen, men jag fick för mig att denne skrev att vi inte behövde ha psalm. Men jag måste läsa om mailet innan jag "står fast" vid det. Sen har vi en kombinerad finsk/svensk vigsel så det kan ju vara skillnader där också, jag vet inte vad för skillnader det är.

• minimis

Ojdå, jag hade ju fel! Läste lite för snabbt!

Prästens mail:

"Du behöver inte vara så detaljerad med programmet.
    Ett förslag: Ingångsmusik, psalm, vigselakt, psalm (kan utelämnas)eller solosång om man har flera, vigselakten fortsätter, psalm, utgångsmusik.
    (Om ni har två eller tre solosånger så kan dom komma i början mellan ingångsmusik och psalm och i slutet efter psalm före utgångsmusik)

Ett annat förslag: Ingångsmusik, psalm, inledningsord, bibelläsning, frågorna, löftena och ringväxling, tillkännagivandet, psalm (kan uteslutas), förbön, Fader vår, välsignelsen, psalm, utgångsmusik.

Solosångerna kan placeras som ovan. Eller före frågorna (Tar du ... till man/hustru) och efter tillkännagivandet.
    På det sättet ringar man in den viktigaste delen på ett fint sätt.

Ni kan fundera på detta. Ska programmen vara klara före den 20 juni? Om inte så kan vi titta på det tillsammans
    då. Annars kan du alltid maila programmet till mig så kollar jag genom det.
    Hur mycket vill ni ha på finska? Tänk på det också!"
  • Sebastiána
    minimis skrev 2010-06-01 23:00:48 följande:
      Vad jag tjänar och inte tjänar har inte med saken att göra! Poängen var att jag tycker att det är dyrt att vara med, speciellt med tanke på hur flexibelt jag vill ha det!
    Hmmm. hur flexibel ska kyrkan vara? Ska det vara en buffékryka där var och en plockar det den vill?
  • passionsblomman

Jag postar min glada nyhet även i den här tråden (fast jag gjort det i den andra "överföringstråden" också.) Det är egentligen här den hör hemma, apropå prinsessan.

En sak är iallafall säker: det spelar roll att diskutera och samtala om saker!

Min sambo jobbar ihop med några "blåhåriga damer" som han kallar dem. De pratar vanligtvis gärna sinsemellan om gardiner, sina barnbarn och vad som står i Svensk Damtidning.
    Min sambo var i början måttligt road av fikarasterna med dem....
    Hur som helst har han med tiden upptäckt att just dessa damer är "faktiskt de roligaste på mitt jobb" och han har själv dragit igång lite andra samtalsämnen.
    Som ni förstår är ju Kronprinsessbröllopet något av tidernas grej för damerna och de tyckte först "så SYND om flickstackarn som ska få skäll för hur hon vill gå med pappa"

Men hallå, har ni tänkt efter vad det är hon gör då? sa sambon och drog sedan historian bakom, symboliken, jämställdhetsaspekten, den kyrkliga traditionen, representationsaspekten och ja, hela BT-killivitten kan man säga.
    De blev först som fågelholkar och sa "nähäää, så kan det inte vara!"

Sedan gick de hem och tänkte efter.

Nästa dag: "Nää hördu K, det här var inte roligt! När man tänker efter har du ju helt rätt! Och jag som ÄLSKAR Svensk Damtidning och all bröllopsbevakning! Nu känns det ju inte alls lika kul!"
    Senare: "nej, tyst nu K, jag orkar inte tänka mer på de där tråkigheterna, men du har fått både mig och E att tänka efter ordentligt och vi håller med dig nu"

Så igårkväll kom "K" hem och sa med ett brett leende" Jag har omvänt två blåhåriga damer, från "det spelar väl ingen roll" till att ha tänkt till"

Hans främsta argument?

"Ingen människa är en ö-vad vi gör spelar roll"

• minimis

Sebastiána skrev 2010-06-02 10:49:09 följande:
    Hmmm. hur flexibel ska kyrkan vara? Ska det vara en buffékryka där var och en plockar det den vill?

Nej, det kan jag ju inte kräva. Men passar inte kyrkan mig så gör den ju inte det! Ska jag behöva stå till svars för det konstaterandet också nu eller!?

• Aleta
    minimis skrev 2010-06-02 12:10:19 följande:
      Nej, det kan jag ju inte kräva. Men passar inte kyrkan mig så gör den ju inte det! Ska jag behöva stå till svars för det konstaterandet också nu eller!?
    Nej, det behöver du inte göra, men om den inte passar dig så finns det ju andra alternativ.
  • minimis

Aleta skrev 2010-06-02 13:05:55 följande:
    Nej, det behöver du inte göra, men om den inte passar dig så finns det ju andra alternativ.

Precis vad jag menat!

• Sonja68

minimis skrev 2010-06-02 12:10:19 följande:

Nej, för tusan ! Du funderar ju på att gå ur Svenska kyrkan, vilket jag kan förstå om du känner så här.
    Å andra sidan så vore det synd, för du verkar vara en engagerad och reflekterande person, såna behövs också inom kyrkan

• minimis

Sonja68 skrev 2010-06-02 13:28:14 följande:
      Nej, för tusan ! Du funderar ju på att gå ur Svenska kyrkan, vilket jag kan förstå om du känner så här. Å andra sidan så vore det synd, för du verkar vara en engagerad och reflekterande person, såna behövs också inom kyrkan

Det gör det verkligen, i vår kommun så känns det som att de som sitter o styr i kyrkan är så otroligt mossiga och torra. Om ni ursäktar uttrycket. Men det känns inte alls välkomnande att komma med nya idéer och tankar, ser man ju bara här vilket liv det blir. Och är man då inte så vältalig och riktigt påläst så blir man ju snabbt nedtaget. Så varför försöka då, känner jag.

• Aleta
    minimis skrev 2010-06-02 15:31:53 följande:
      Det gör det verkligen, i vår kommun så känns det som att de som sitter o styr i kyrkan är så otroligt mossiga och torra. Om ni ursäktar uttrycket. Men det känns inte alls välkomnande att komma med nya idéer och tankar, ser man ju bara här vilket liv det blir. Och är man då inte så vältalig och riktigt påläst så blir man ju snabbt nedtaget. Så varför försöka då, känner jag.
    Vilka förändringar har du föreslagit i din kommun som de inte vill lyssna på?
  • minimis

Aleta skrev 2010-06-02 15:43:44 följande:
    Vilka förändringar har du föreslagit i din kommun som de inte vill lyssna på?

Jag har inte själv varit inne o försökt förändra, men vet andra som försökt.
    Och så är det ju inte poppis med kvinnliga präster, vi fick en i en av kyrkorna efter många om och men, hon blev sjukskriven efter ca 1 år och till slut sa hon upp sig och bytte församling. 

• Soldemor

minimis skrev 2010-06-02 20:32:38 följande:
      Jag har inte själv varit inne o försökt förändra, men vet andra som försökt.Och så är det ju inte poppis med kvinnliga präster, vi fick en i en av kyrkorna efter många om och men, hon blev sjukskriven efter ca 1 år och till slut sa hon upp sig och bytte församling. 

Vilket stift bor ni i?

• minimis

Soldemor skrev 2010-06-03 09:23:10 följande:
      Vilket stift bor ni i?

Kan säga att jag bor i Bibelbältet, närmre än så vill jag inte avslöja mig.

• Soldemor

minimis skrev 2010-06-03 09:28:51 följande:
      Kan säga att jag bor i Bibelbältet, närmre än så vill jag inte avslöja mig.

Då vet jag, det förklarar varför en del präster har det synsätt de har!

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..