• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • tågjäntan

Vi skickade tackkort till prästen. Vi kompinerade tackkortet med julkortet. Som bild hade vi oss från bröllopet och sedan stod det "God jul och Gott nytt år!" Till det bifogade vi en liten lapp med en hälsning där vi tackade för alla som på olika sätt hade varit med och gjort våran dag så bra.
    Till en del skrev vi en extra hälsning. Till vår präst gjorde vi det. Nu minns jag inte exakt vad vi skrev, men det var något i stil med att "Tack för att du var med och gjorde vår vigsel så bra som vi ville ha det."

Sedan har jag ingen aning om hur andra brukar göra .

missdrak skrev 2009-11-11 21:43:49 följande:
    Hej Kjell Präst!Är det vanligt att man skickat tackkort till prästen? Och vad kan man skriva som tack för en underbar vigsel?
  • tågjäntan

Kjell, du var osäker på hur det var med den ekonomiska ersättningen till präster som inte gör vigseln i sin egen församling. Om jag inte missminner mig så var det någon som skrev att vigseln kunde man inte ta extra betalt för. Men förberedelserna fanns det möjlighet att få ersättning för - och detta inte svart. Hur det gick till minns jag inte, eller om det inte stod.

• Kjell Präst
    missdrak skrev 2009-11-11 21:43:49 följande:
    Hej Kjell Präst!Är det vanligt att man skickat tackkort till prästen? Och vad kan man skriva som tack för en underbar vigsel?
    Det är inte jättevanligt, skulle jag säga. Desto gladare blir vi de gånger vi faktiskt får ett tackkort. Varför inte skriva "Tack för en underbar vigsel"?
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2009-11-11 21:53:38 följande:
    När min syster gifte sig (i Svenska kyrkan) fick de välja mella 20 och 40 minuter.Kjell Präst skrev 2009-11-11 18:29:50 följande:
    Mycket märkligt, för det finns inte två versioner av vigseln. Det finns en enda version i Kyrkohandboken som vi präster ska följa. Det man möjligen kan dra ner på är ju vigseltalet som prästen håller - det är inte obligatoriskt och kan alltså utgå. Då blir ju vigseln lite kortare, men förhoppningsvis finns det ingen präst som håller vigseltal i tjugo minuter. Man kan ju också välja att ta bort en av de tre psalmerna och bara ha två psalmer, men det gör ju inte heller någon större skillnad i tid.
    Jag har faktiskt väldigt svårt att se hur man, om man inte har några extrainslag som solosånger eller diktläsningar, kan komma upp i fyrtio minuter för en vigsel. Jag skulle definitivt inte kunna göra det.
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-11-11 23:06:46 följande:
    Kjell, du var osäker på hur det var med den ekonomiska ersättningen till präster som inte gör vigseln i sin egen församling. Om jag inte missminner mig så var det någon som skrev att vigseln kunde man inte ta extra betalt för. Men förberedelserna fanns det möjlighet att få ersättning för - och detta inte svart. Hur det gick till minns jag inte, eller om det inte stod.
    Just det, SÅ var det någon, kanske Jeez, skrev! Vigseln får man inte ta betalt för, däremot möjligen förberedelserna och resan. Tack!
  • Kjell Präst
    Bellastar skrev 2009-11-11 21:52:12 följande:
    Hej! Har några frågor!Vilka psalmer kan passa bra till ett bröllop i februari? Kan vi välja vilken sorts in och utgångs musik som helst?
    Hej! Ni kan välja i princip vilken in- och utgångsmusik ni vill. Det finns alltså inga generella krav på att det ska vara "kyrklig" musik (vad det nu är...). Gränsen sätts av vad organisten anser sig kunna spela och vad prästen godkänner. Det ska ju inte vara musik som är uppenbart olämplig för kyrkorummet. Men det brukar i praktiken sällan bli några problem.
    I februari är det ju fortfarande vinter, så varför inte en vinterpsalm: Nr 518 "Hur härligt vittna land och sjö". Den sjungs på samma melodi som "I denna ljuva sommartid". Är man mer positivt lagd och menar att februari är en vårmånad kan man kanske ta nr 197 "Den blida vår är inne", som sjungs på samma melodi som "Den blomstertid nu kommer". Så kan man ju med fördel också ta en av vigselpsalmerna, jag brukar med en dåres envishet föreslå nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsorg om sitt släkte".
  • 1 Grevinnan

Ok, vad bra, då vet jag lite mera. Tack för dina svar Kjell Präst!

Jag kanske vågar fråga en tjej i min kör som är präst då, hon känner ju även organisten som ska spela som är vår körledare.
    men kan man fråga; "Skulle du kunna tänka dig att viga oss och i så fall vad skulle du vilja ha i ersättning för det?
    Om hon säger inget, kanske vi kan köpa en fin present istället?

Vad säger du om att bjuda prästen på middagen? Räknar prästen med det? Det var ju vanligt förr, men i vårt fall så känner vi ju inte henne så väl och har inte tänkt att bjuda organisten heller. Är det dumt?
    De känner ju lixom inga andra heller, så det kanske inte är så roligt?

• Soldemor
    Sebastiána skrev 2009-11-11 14:59:46 följande:
    Jag har hört att man kan välja mellan en lång och en kort vigsel. Stämmer det? Är det olika beroende på församling?
    I Svenska kyrkan finns det en ordning för vigsel, den står längst bak i psalmboken, i utdraget ur Den svenska kyrkohandboken. Med två el tre psalmer och ev något solo tar dem ca 30 minuter. Det är den enda ordning som finns. Däremot finns det flera alternativ om man väljer borgerlig vigsel. Man kan iofs välja att ha nattvard i sin vigselgudstjänst, då blir den längre. Men generellt finns det inga alternativ "lång eller kort vigsel" i Svenska kyrkan.
  • Frulle

Alltså han sa ju väldigt bra saker och så. Jag minns att han först sa: Nu ska jag tala om 6 olika punkter man har i äktenskapet. Sen började han prata. Och prata och praaaata och så sa han: nu punkt 2.

Då tänkte jag: VAAA! Sa han att han hade SEX punkter! Jösses.

Kjell Präst skrev 2009-11-11 13:42:51 följande:
    Hade jag varit er vigselpräst hade du knappt hunnit med ett power-nap. Mina vigseltal brukar inte vara längre än fem minuter.
  • Burre Präst
    Sebastiána skrev 2009-11-11 14:59:46 följande:
    Jag har hört att man kan välja mellan en lång och en kort vigsel. Stämmer det? Är det olika beroende på församling?
    Vid borgerlig vigsel kan man ibland välja på en lång eller en kort version, den långa är då omkring 3 minuter har jag för mig.

I Svenska Kyrkan finns det bara en ordning, men det finns möjlighet att ta bort en psalm och att öka eller minska tiden för t.ex. vigseltal och så. Men att välja mellan 20 eller 40 minuter? Det låter mysko.
  • Kjell Präst

1 Grevinnan skrev 2009-11-12 07:48:41 följande:

Ok, vad bra, då vet jag lite mera. Tack för dina svar Kjell Präst!Jag kanske vågar fråga en tjej i min kör som är präst då, hon känner ju även organisten som ska spela som är vår körledare.men kan man fråga; "Skulle du kunna tänka dig att viga oss och i så fall vad skulle du vilja ha i ersättning för det?Om hon säger inget, kanske vi kan köpa en fin present istället?Vad säger du om att bjuda prästen på middagen? Räknar prästen med det? Det var ju vanligt förr, men i vårt fall så känner vi ju inte henne så väl och har inte tänkt att bjuda organisten heller. Är det dumt?De känner ju lixom inga andra heller, så det kanske inte är så roligt?
    Det är inte alls ett måste att bjuda prästen. Själv har jag tackat nej de få gånger jag blivit tillfrågad, just av de skäl du nämner
  • ascensionday

Jag tycker det låter jättefint! Varför skulle folk tycka det var tråkigt? En vigsel är ju något underbart, kan man dra ut på det fina en stund så är väl det enbart positivt

passionsblomman skrev 2009-11-10 18:29:33 följande:
    Jösses! Det var mycket på programmet!Det där blir nog en ganska långdragen historia......kanske kunde det vara ett smart drag att spara en av soosångerna till middagen och INTE ha någon extrapsalm om ni dessutom ska ha ett musikstycke? För det där tror jag folk kommer att tycka känns väldigt långt.Ursäkta att jag oombedd lägger mig i, men jag har aldrig varit på en vigsel med så mycket, och somliga har ändå varit rätt långa.Med det upplägg du beskriver så kommer ni ju lätt upp i minst en halvtimme bara på det som är musik, sång och dikt. 1 Grevinnan skrev 2009-11-10 17:05:03 följande:
  • passionsblomman

Tro det eller ej, men jag har faktiskt hört om åtminstone ett brölop där till och med brudparet själva kände efteråt att det blev alldeles för långt. Jag tror dock säkert att det blir jättefint, men det är inte alls säkert att det är ju längre desto bättre som är det bästa.

ascensionday skrev 2009-11-12 13:44:09 följande:
    Jag tycker det låter jättefint! Varför skulle folk tycka det var tråkigt? En vigsel är ju något underbart, kan man dra ut på det fina en stund så är väl det enbart positivt
  • Kjell Präst

Det är inte självklart att underbart blir underbarare bara för att det varar längre. Jag poängterar att jag säkert tror att det beskrivna upplägget är helt okay, men även något som upplevs positivt, som en vigsel, kan kännas för långt när man sitter i kyrkbänken (eller, som passionsblomman skriver, till och med när man står på någon sida om altarringen)"Underbart är kort" som bekant

• Frulle

Ja jag tycker ju att vår vigsel var alldedes för lång..

Man är så nervös och allt där till. Så det är rätt så skönt när allt är "över"!

• passionsblomman

Det tyckte inte jag!

Men som sagt, man upplever tid olika.

Frulle skrev 2009-11-12 15:57:42 följande:
    Ja jag tycker ju att vår vigsel var alldedes för lång.. Man är så nervös och allt där till. Så det är rätt så skönt när allt är "över"!
  • Frulle

Jo så är det ju.

Men jag tror jag kan ha upplevt det så eftersom vår ingångsmelodi var ungefär 7 minuter längre än jag trodde! Jag var då rädd att våra gäster skulle tröttna.

passionsblomman skrev 2009-11-12 16:22:01 följande:
    Det tyckte inte jag! Men som sagt, man upplever tid olika.
  • Jeez

Angående lång/kort vigsel så är det inga problem att göra befintlig ordning på 15 minuter, och inte heller att göra den på 40 minuter. Det handlar om alltifrån musik och antal verser på psalmer, till hur många bibelord, om det finns solomusik eller inte, längd på vigseltal etc. Men man följer fortfarande samma ordning. Och i den kan man fö välja mellan två inledningsord, det finns någon lovprisning som inte är obligatorisk och två förböner att välja på (eller egen).

Angående om man får ta betalt så ger ett av de fackförbund, som flest präster (tror jag) är med i, rådet att man kan ta betalt (vitt naturligtvis) för förberedelsetid men absolut inte för själva vigseln. Det är förstås ett sätt att försöka hitta en lösning på att ingen ska förväntas arbeta utan lön och samtidigt respektera att (den kyrkliga) vigseln är kyrkans rit och inte den enskilda prästens.

Svar på tråden Fråga prästerna 9