• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • MolsonCanadian

Sant. Jag kan ibland inte låta bli att fundera på varför man räds äktenskap pga att det är ett så stort "åtagande", men inte räds att skaffa barn. Det är i mina ögon tvärtom.

Det är väl lika bra att säga med en gång, att om man inte vill gifta sig av ideologiska skäl är det en helt annan sak.

Längtansfulla skrev 2008-12-19 17:57:08 följande:
    Jag måste förtydliga mig själv ser jag. Det är inte så att jag inte tror att barn till gifta föräldrar också far illa. Men jag funderar över om vi i dagens samhälle tar för lättvindigt på att flytta ihop och skaffa barn. Vi talar aldrig om "faran" med samboskapet, enbart om "faran" av att flytta ihop vid giftemål.
  • Stardusty

Det är väldigt lätt att debattera när någon plockar russinen ur kakan i sina inlägg... Vet inte om du medvetet bytte spår för att gynna dig själv, men det jag skrev handlade om fakta, dvs. att man inte kan veta om ens förhållande blir bättre eller sämre om man bor ihop eller inte. Att hoppa utför ett stup vet man dock hur det slutar, därav min reaktion på din löjliga jämförelse.
    För att vara så ivrig på att säga emot andra som du är borde man kunna begära att du i alla fall läser inläggen och håller reda på vad man pratar om.

MolsonCanadian skrev 2008-12-19 16:27:30 följande:
    Jag menar att på samma sätt som man har förmåga att tänka och känna att det inte vore gynnsamt att hoppa ut för ett stup eller skjuta heroin, på samma sätt har man förmåga att tänka och känna efter huruvida man vill bo ihop med någon innan man gifter sig eller inte.
  • Plummis83

Är väl ingen idé att fortsätta skriva efter henne för hon ger sig aldrig ändå!!! Är ju inte första gången direkt om man säger så...

Stardusty skrev 2008-12-20 13:09:02 följande:
    Det är väldigt lätt att debattera när någon plockar russinen ur kakan i sina inlägg... Vet inte om du medvetet bytte spår för att gynna dig själv, men det jag skrev handlade om fakta, dvs. att man inte kan veta om ens förhållande blir bättre eller sämre om man bor ihop eller inte. Att hoppa utför ett stup vet man dock hur det slutar, därav min reaktion på din löjliga jämförelse. För att vara så ivrig på att säga emot andra som du är borde man kunna begära att du i alla fall läser inläggen och håller reda på vad man pratar om.
  • sasso

Hej! MIn fästman och jag är särbo och träffas bara på helgerna.

• Nina och Rickard

Har ni planerat att flytta närmare varandra eller ihop innan ni gifter er? :)

sasso skrev 2008-12-21 11:22:15 följande:
    Hej! MIn fästman och jag är särbo och träffas bara på helgerna.
  • MolsonCanadian

Tack detsamma.
    Det handlar inte om huruvida förhållandet blir "bättre eller sämre" utan att man själv har förmåga att både tänka och känna vilket man själv skulle må bra av. Somliga mår bäst av att flytta ihop efter två dagar, somliga mår bäst av att flytta ihop efter några år, somliga mår bäst av att flytta ihop först efter att de gift sig. Jag menar att samma förmåga att tänka och känna vad man själv mår bäst av gäller både sammanboende, hoppa utför stup och skjuta heroin. Dvs, det krävs inte på något sätt att man testar för att veta om det är något som passar en eller inte.

Stardusty skrev 2008-12-20 13:09:02 följande:
    Det är väldigt lätt att debattera när någon plockar russinen ur kakan i sina inlägg... Vet inte om du medvetet bytte spår för att gynna dig själv, men det jag skrev handlade om fakta, dvs. att man inte kan veta om ens förhållande blir bättre eller sämre om man bor ihop eller inte. Att hoppa utför ett stup vet man dock hur det slutar, därav min reaktion på din löjliga jämförelse. För att vara så ivrig på att säga emot andra som du är borde man kunna begära att du i alla fall läser inläggen och håller reda på vad man pratar om.
  • sasso

Hej
    Nina och Rickard skrev 2008-12-21 16:51:55 följande:

Har ni planerat att flytta närmare varandra eller ihop innan ni gifter er? :)
    Jo de tär klart att vi vill få tillfälle att bo ihop igen - dock är vår jobbsituation sådan att vi befinner oss 35 mil ifrån varandra. Men så småningom går det nog att korsa våra vägar så att vi får bo ihop igen...
  • ario

klart man ska vänta tills efter bröllop!

• älskarlivet

Vad då "klart man ska vänta"? För mig är det itne så klart...

ario skrev 2008-12-22 19:24:50 följande:
  • MulleNuh

Klart man INTE ska vänta tills efter bröllopet..

ario skrev 2008-12-22 19:24:50 följande:
  • nennesjuttioåtta
    Längtansfulla skrev 2008-12-19 18:15:27 följande:
    Menar du med det att alla som väljer att vänta med att flytta ihop lever isolerade från samhället och styrda av någon sekt? Jag själv upplevde mig väldigt styrd av samhället och den nuvarande "traditionen" att man måste bo ihop innan man gifter sig, men jag valde just att gå min egen väg ändå.
    [/citat]
    MolsonCanadian skrev 2008-12-19 18:11:00 följande:
    [citat]
    Du menar om Pelle överhuvudtaget inte känner till att det är möjligt att bo ihop?Det tror jag är sällsynt.
    Ja såklart. jag tror att alla kristna aldrig varit utanför 70-skyltarna i byn, att de talar i tungor med varandra och skickar älskarinnan för att skjuta sin fru.
    Nej, nu skojar jag faktiskt. Det jag menar är att, precis som MolsonCanadian skriver, så kanske Pelle inte har fått någon annan bild. Det må vara sällsynt men eftersom både Drom och WSOWOW (elelr vad hon nu hette) hade uppfattningen att det var så otroligt oromantiskt att flytta ihop före giftermålet så lät det ju som att de inte hade hört någon annan version än deras närmaste omgivning (som har samma uppfattning) och då måste man ju få berätta hur romantiskt det faktiskt kan vara. Men det fick jag ju inte för MolsonCanadian (det är ju bara hon som har rätt här)... Men du (längtansfulla) har ju tagit ett beslut "tack vare" omgivningen, och då är det väl toppen! Alla måste inte göra som alla andra (vilket jag även påpekat tidigare) men om någon verkar helt bakom flötet så kan man väl få säga att det inte stämmer med verkligheten?

Äh, det spelar ingen roll vad fan man skriver. Man blir ju totalsågad ändå. Jag såg en ångvält idag och då tänkte jag på den här tråden....
  • MulleNuh

Jo jag håller med dig iaf! Kanske inte är så mycket värt!

Men ångvält var ett bra ord..

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-22 21:32:04 följande:
    Ja såklart. jag tror att alla kristna aldrig varit utanför 70-skyltarna i byn, att de talar i tungor med varandra och skickar älskarinnan för att skjuta sin fru. Nej, nu skojar jag faktiskt. Det jag menar är att, precis som MolsonCanadian skriver, så kanske Pelle inte har fått någon annan bild. Det må vara sällsynt men eftersom både Drom och WSOWOW (elelr vad hon nu hette) hade uppfattningen att det var så otroligt oromantiskt att flytta ihop före giftermålet så lät det ju som att de inte hade hört någon annan version än deras närmaste omgivning (som har samma uppfattning) och då måste man ju få berätta hur romantiskt det faktiskt kan vara. Men det fick jag ju inte för MolsonCanadian (det är ju bara hon som har rätt här)... Men du (längtansfulla) har ju tagit ett beslut "tack vare" omgivningen, och då är det väl toppen! Alla måste inte göra som alla andra (vilket jag även påpekat tidigare) men om någon verkar helt bakom flötet så kan man väl få säga att det inte stämmer med verkligheten? Äh, det spelar ingen roll vad fan man skriver. Man blir ju totalsågad ändå. Jag såg en ångvält idag och då tänkte jag på den här tråden....
  • MolsonCanadian

Det var värst vad bitterheten osar.

Jag tror inte att problemet är att det "lät som". Jag tror att problemet är att du förmodar att andra som väljer annorlunda än du i den här saken närmast per automatik väljer utan att ha någon koll på alternativen. Din tolkning av Drom och OWEW (stavning?) hade ju lika gärna annars kunnat vara att de valt att inte bo ihop för att de övervägt alternativen och kommit fram till att de inte vill det.

Hela den här soppan påminner om något klokt jag läste i tråden om frivilligt barnlösa där det framfördes att föräldrar uppfattade de frivilligt barnlösas val som personlig kritik mot deras val att skaffa barn. Så, Dorm tycker att det är oromantiskt att bo ihop innan. Och?
    Vad spelar det för roll?
    Jag tycker att det är oromantiskt med blommor och choklad. Däremot tycker jag att det är romantiskt med en liter mjölk och en fleeceväst. Inte sjutton börjar jag tjura för att andra inte tycker att mjölk och fleecevästar är romantiska. Inte heller skulle jag börja kriga om att mjölk och fleeceväst VISST är romantiskt.

Ja såklart. jag tror att alla kristna aldrig varit utanför 70-skyltarna i byn, att de talar i tungor med varandra och skickar älskarinnan för att skjuta sin fru. Nej, nu skojar jag faktiskt. Det jag menar är att, precis som MolsonCanadian skriver, så kanske Pelle inte har fått någon annan bild. Det må vara sällsynt men eftersom både Drom och WSOWOW (elelr vad hon nu hette) hade uppfattningen att det var så otroligt oromantiskt att flytta ihop före giftermålet så lät det ju som att de inte hade hört någon annan version än deras närmaste omgivning (som har samma uppfattning) och då måste man ju få berätta hur romantiskt det faktiskt kan vara. Men det fick jag ju inte för MolsonCanadian (det är ju bara hon som har rätt här)... Men du (längtansfulla) har ju tagit ett beslut "tack vare" omgivningen, och då är det väl toppen! Alla måste inte göra som alla andra (vilket jag även påpekat tidigare) men om någon verkar helt bakom flötet så kan man väl få säga att det inte stämmer med verkligheten? Äh, det spelar ingen roll vad fan man skriver. Man blir ju totalsågad ändå. Jag såg en ångvält idag och då tänkte jag på den här tråden....
  • nennesjuttioåtta

Mullenuh

Jag tänkte att om min uppfattning om kristna verkligen var enligt ovan så skulle väl någon av er berätta hur det faktiskt är (även om det kan stämma i vissa fall, precis som i övriga livet) och då kanske jag skulle ändra uppfattning?

• Nibla

Hahahahha, den bästa kommentaren i denna tråden, by far!!!

Jag såg en ångvält idag och då tänkte jag på den här tråden....
  • ario

bravo!! så ska det låta

MolsonCanadian skrev 2008-12-22 21:44:12 följande:
    Det var värst vad bitterheten osar. Jag tror inte att problemet är att det "lät som". Jag tror att problemet är att du förmodar att andra som väljer annorlunda än du i den här saken närmast per automatik väljer utan att ha någon koll på alternativen. Din tolkning av Drom och OWEW (stavning?) hade ju lika gärna annars kunnat vara att de valt att inte bo ihop för att de övervägt alternativen och kommit fram till att de inte vill det. Hela den här soppan påminner om något klokt jag läste i tråden om frivilligt barnlösa där det framfördes att föräldrar uppfattade de frivilligt barnlösas val som personlig kritik mot deras val att skaffa barn. Så, Dorm tycker att det är oromantiskt att bo ihop innan. Och?Vad spelar det för roll?Jag tycker att det är oromantiskt med blommor och choklad. Däremot tycker jag att det är romantiskt med en liter mjölk och en fleeceväst. Inte sjutton börjar jag tjura för att andra inte tycker att mjölk och fleecevästar är romantiska. Inte heller skulle jag börja kriga om att mjölk och fleeceväst VISST är romantiskt.
Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?