Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Galette va? Det är grejer det. Fast bara om det är utan gåslever.
Bordeaux var det..
Hmm.. mat och dryck först da.. Ostron är inget för mig, trots att jag är uppvâxt vid havet; Arcachon är definitivt stället för ostron i omradet. Personligen tyckte jag inte att Arcachon var nagot att ha men det ska vara väldigt livat pa sommaren.
Viner och vingardar finns överallt; St Emilion är som nagon sa en mysig liten by om än ganska turistig. Klart värd ett besök; att bara flanera runt i och kanske smaka pa de lokala Macaron-kakorna (som dock inte har ngt med den variant som man kan fa hos Laduréee och co att göra). Vinboden som lag vi Office de Tourisme hade ett ganska trevligt urval nar jag var där, om man inte har tid att jaga runt till olika vingardar.
Har ni tid och bil sa finns det maga vinvägar att köra runt i, men bäst är att ringa och bestâlla tid sa att gardan säkert har öppet. Manga öppnar bara pa beställning sas. Office de Tourisme de Bordeaux har en bra karta med gardar och telnr.
Den här kan man dâremot hoppa över även om det görs en massa reklam fôr den: www.winery.fr
Sämre viner än vad de hade pa provsmakningen far man leta efter.
Dune de Pilat tycker jag är aningen överreklammerad - det är ju bara en stor sandhög full med turister, men är man lite smart och kommer tidigt eller sent sa kan man njuta av en vacker utsikt/solnedgang. Själva byn Pyla var dâremot mysig - massor av sma fina hus!
Själva staden Bordeaux har rustat upp sig enormt de senaste 5 aren. Nu finns det manga sma gator att ga runt i, sma butiker och andra trevliga stâllet. Stadens bâsta hotell är det splitter nya Regence****sup (ur Radissongruppen) men är lite för tungt dekorerat för mig personligen. Mercure Chateau Chartrons var helt ok. Lite längre bort men ett vâldigt mysigt ställe:
www.hotel-restaurant-chateaudelatour.com
Det finns även ett trevligt (och dyrt) stâlle vid St Emilion:
www.grand-barrail.com/
Jag testade den här ganska enkla men mysiga restaurangen med bra kök nyligen:
www.maison-du-fleuve.com
Ligger precis utmed floden, med en fin terrass. Vi var där i grupp sa det kan vara bra att höra sig för om tiderna innan man tar sig dit.
Hr ni lite tid pa er sa ligger Cognac bara en timmes bilvâg bort, regionen runt Perigueux och hela sydvâstfranska köket... Biarritz naturligtvis med ett par fina hotell :
www.biarritz.radissonsas.com
Det finns dessutom en hel del mindre hotell sk de charme i regionen. Vi brukar ga efter de bättre hotellen i listan Logis de France, som oftast är vâldans mysiga och inte till alltför högt pris.
Toppen Zozo - har sparat ned ditt inlägg!!
den här skulle vara med i Biarritzstycket med
www.hotel-du-palais.com/
Telis - galette var det ju! Jag fattar inte att just detta ord ALLTID faller ur skallen på mig! Ngt så gott dessutom
Zozo - alla dina Bordeaux-tips är nersparade för framtida bruk! Kanon & stort tack!
Näpp Lappis - inget Jersey ännu för min del! Det finns kvar att utforska!
Lappis, jag har lagt upp ett par bilder i mitt galleri från Dune du Pilat, Bordeaux, Lacanau och Cap Ferret.
Hemma från Fårö - underbart! Liten, kort jobbresa men det gör ju inte direkt ont när man får sitta på stranden och jobba medans hundar och ungar skuttar i vattnet, bygger sandslott och jagar boll. *nöjd*
Ostron - härligt, men det tog några år att lära sig. Jag har fortfarande svårt för att öppna dem själv.
Musslor är väl helt enkelt supergott!
Gåslever är gott på många sätt, gillar även anklever.
Nä ni, nu vill jag ha skumpa och vin - blir sugen av allt snack om Frankrike och mat!
Jobbresa till Fårö... - man blir ju avis för mindre...!
Tack för bilderna Telis! Gulligt av dig att lägga in framtida resemålsbilder åt mig (först Canazei och nu Atlantkusten).
Telis; Hur var Cap Ferret?? Min svägerska tänkte aka dit i sommar men undrar om det är alldeles dött..
Jag föredrar faktiskt anklever framför gaslever, som ju egentligen ska vara "finare"; Anklevern har mera smak. Jag har ocksa svart för tillverkningen dock.. ett av mina daliga samveten. Jag sag nyligen en dokumentär om en gasuppfödare som hâvdade att gâssen inte hade ont av övermatningen. De kom ju faktiskt fram och lät sig matas själva, men a andra sidan är de vâl präglade att göra det. De sag inte UT att lida, men det maste de ju göra..
Zozo, det är stendött! Iallafall när vi var där i juli. Frampå kvällarna dök det upp lite folk på restaurangerna men i övrigt var det verkligen hur lugnt som helst. Men helt fantastiska stränder och väldigt grönt och vackert.
Snart kommer denna tråd att stängas ned därför startar jag en ny www.brollopstorget.se/Forum-1-6/
Vi ses där!
Ja, det är ju bra om hela siten blir utskriven. Här är den:
www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098.html