• Snart fru Nilsson

Kuvertavg. vad är din syn på det?

Vi har tagit en kuvertavgift på 300 kr för vuxen och 100 kr för barn upp till 12 år. Fick igår höra av en som var bjuden, "såå smart av er att ta avgift, slipper man tänka på presenter". Hur ställer ni er till det inför ert bröllop?

• Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?
  • 26maj2007

Det jag tycker är fel är att man bestämmer vad gästerna ska betala för att få komma på bröllopet.

varför då inte önska sig ett bidrag till bröllopsfesten så som man gör med bröllopsresa där gästerna själv får bestämma summan.

Har man råd att betala för hela kalaset tycker jag det är ännu mer fel att ta så pass mycket som 300:-/pers.

Då tvingar man ett familje par att betala 600:- för "present" för att komma.

om man är två vuxna och tre barn kostar "presenten" 900:-.

tycker nog man ska ta bort kostnaden för barn och sänka priset för vuxna till max 250:- för det är nog en mer rimlig summa för måga. tror det är rätt vanligt att en present kostar runt 500:-/par om man inte tillhör familjen.

• Protea

Det viktigast är att ni får som ni vill! Det spelar ingen roll om någon tycker att det är bra med kuvertavgift eller inte. Det finns så många olika åsikter om allt med bröllop tycker jag. Är själv less på detta!!! Kan inte brudparet bara få ordna så som dom vill? Det är ju trots allt deras dag! Varför måste alla bry sig så mycket om hur man ordnar det. Det är en dag för att fira deras kärlet, glöm inte bort det!

• 080724

Personligen så tycker jag inte att det är konstigt om man blir bjuden på bröllop ,ed kuvertavgift. Om detta tydligt står i inbjudan. Däremot kanske man får räkna med flera återbud - om man har otur.

Dock skulle inte jag själv vilja ta ut kuvertavgift till min bröllopsfest, då jag bjuder in mina vänner på en helkväll. Men alla tänker olika och det är upp till var och än att planera för sitt drömbröllop.

Lycka till

• Camsan

Jag tycker inte att det är fel att ta ut en kuveravgift för sitt bröllop. Vi tar ut en kuveravgift i stället för presenter och det skrev vi i inbjudan. Vi har bara fått postiva reaktioner för först så hade vi tänkt att gifta oss borgligt med två vittnen och bara ha en fest lite senare men både familj och vänner reagerade väldigt starkt på detta. Så vi ändrade oss och tog en kuveravgift och alla blev väldigt glada över att få gå på bröllop.

Vår kuveravgift kommer att gå gästerna till godo, den läggs ned på festen, mat och dryck så vi kommer att tillskjuta en del själv. Det är bara vuxna som betalar kuveravgiften.

Dock tycker jag att det är fel att ta ut en kuveravgift som är så pass hög att gästerna betalar för allt. Vet ett par som hade satt 600 kr per person och de ville att gästerna skulle betala allt, resa, kläder osv.

• Lavendelblomma

Jo men om man tar betalt för att få fira sin kärlek, det e väl lite skillnad?

Protea skrev 2008-05-18 07:58:47 följande:
    Det viktigast är att ni får som ni vill! Det spelar ingen roll om någon tycker att det är bra med kuvertavgift eller inte. Det finns så många olika åsikter om allt med bröllop tycker jag. Är själv less på detta!!! Kan inte brudparet bara få ordna så som dom vill? Det är ju trots allt deras dag! Varför måste alla bry sig så mycket om hur man ordnar det. Det är en dag för att fira deras kärlet, glöm inte bort det!
  • tolonta

New York 2008 skrev 2008-05-17 14:05:44 följande:

Dock kan jag reagera på vissa saker, som att någon skrev något i stil med "varför ska de betala ert drömbröllop, det är ingen som betalar ens drömsemester etc." Vet inte vem som skrev det, läst igenom hela tråden så man glömmer snabbt, men vet att jag reagerade eftersom personen i fråga tyckte det var helt ok att be om pengar till sin bröllopsresa... Är inte detta samma sak egentligen? Man har lagt mer pengar på bröllopet och ber folk att betala ens "drömsemester", vilket jag antar att de flesta vill att ens bröllopsresa ska bli.
    Det var jag som skrev om det...

Den stora skillnaden ligger i att man _önskar_ sig pengar till sin bröllopsresa, det är inget krav... Och gästerna kan då lägga valfri summa.

Och det här med drömsemester var en av sakerna som jag nämnde som kostar mycket pengar, men man får betala själv... Bil, hus, båt, dyr semester - allt detta betalar man själv. Och alla andra kalas där man firar en viss person (födelsedagskalas, student, dop, konfirmation m.m.) brukar man klara utan kuvertavgift. Varför är bröllop det stora undantaget där kuvertavgift är ok? Eller kommer det (och detta fasar jag för) utvecklas så att det blir en vana med kuvertavgifter?

Och angående det som Proeta skrev: Kan inte brudparet bara få ordna som de vill, på deras dag. Givetvis, men är det något som ger folk rätt att tycka så är det ju att man är med och betalar kalaset. Så vill man verkligen slippa åsikter om hur man ordnar det, så ska brudparet nog se till att betala hela kalaset själva, tror jag...
  • Veronica70

För mig är det otänkbart att begära pengar av sina gäster.
    Den bästa presenten är att de kommer! Att de prioriterar en hel dag och kväll för oss, klär sig fina och ordnar transport.
    När jag går på bröllop vill jag alltid ge en present, något man kan ha hela livet, som symboliserar parets gemensamma framtid. Jag skulle ha väldigt svårt att tanka mig att ge pengar till "vad som helst", renovering, resa osv.
    Men det är jag, var och en gör som den vill. Ville ändå svara på TS fråga om kuvertavgift. I detta fall är dock kuvertavgift mycket rimlig, om man är två vuxna betalar man alltså 600 för att få gå på bröllopet, sedan vill man ju lämna en gåva, som då kan vara lite billigare. Skulle själv aldrig tacka nej pga kuvertavgift, men jag skulle vara orolig över att någon faktiskt inte har råd som par/familj, med kläder, avgift, resa osv.

• jeslin

Skulle aldrig be om kuvertavgift känns väldigt långt borta för oss att göra så..Vi har även undanbedes oss presenter för oss räcker det att familjen o vänner kommer och vill dela våran dag med oss

• Babajaga

Jag har inga problem med att gå på ett bröllop som har kuvertavgift, tvärtom tycker jag det är skönt att slippa fundera ut den "perfekta presenten". Det är liksom bara att betala å dyka upp=)

• Sofinka

Har aldrig blivit bjuden på bröllop med kuvertavgift och skulle aldrig få för mig att inbjuda till sådant heller- tycker att det är snudd på omoraliskt! Att se det som ett alternativ till gåva tycker jag är konstigt- gästerna ska vara fria att själva bestämma de ekonomiska incitamenten till en ev. gåva. Tänk att många kanske har haft stora utlägg t.ex genom kläder, resa, möhippa/svensexa redan, att sedan kräva dem på ytterligare en summa för att få vara närvarande på festen är ju barockt. Vi bjuder på fest inom de ekonomiska ramar vi har- vilket innebär en hel del sparande. För att underlätta med gåvovalet för gästerna tycker jag att det är helt ok att önska sig ett litet bidrag till bröllopsresan- men det är ju storleksmässigt helt frivilligt!

• Balinda
    Sofinka skrev 2008-05-26 17:18:12 följande:
    Har aldrig blivit bjuden på bröllop med kuvertavgift och skulle aldrig få för mig att inbjuda till sådant heller- tycker att det är snudd på omoraliskt! Att se det som ett alternativ till gåva tycker jag är konstigt- gästerna ska vara fria att själva bestämma de ekonomiska incitamenten till en ev. gåva. Tänk att många kanske har haft stora utlägg t.ex genom kläder, resa, möhippa/svensexa redan, att sedan kräva dem på ytterligare en summa för att få vara närvarande på festen är ju barockt. Vi bjuder på fest inom de ekonomiska ramar vi har- vilket innebär en hel del sparande. För att underlätta med gåvovalet för gästerna tycker jag att det är helt ok att önska sig ett litet bidrag till bröllopsresan- men det är ju storleksmässigt helt frivilligt!
    mycket bra skrivet, jag håller med på alla punkter.
    :)
  • Lavendelblomma

Jag med!

Balinda skrev 2008-05-27 11:40:11 följande:
    mycket bra skrivet, jag håller med på alla punkter.:)
Svar på tråden Kuvertavg. vad är din syn på det?