Bekännelser
Kom till mamma.
Kom till mamma.
För bra ansiktsbehandlingar så skulle jag ta antingen det på Åhlens eller Axelssons i gallerian.
Nu har jag lagt upp lite bilder från den gångna helgen (och min 50-talsklänning) på FB!
Amelle - tjusigt!
Så två röstar för Åhléns, blev annars lite sugen på den i Gamla Stan som Amelle tipsade om. De verkar (enligt hemsidan) jäkligt kunniga och jag behöver några som är duktiga på hud. Går ju dit pga problem inte för att njuta.
förhoppning - båtbio, har aldrig hört talas om. Hur var det? Blir lite avis på att alla båtägare när det är sånt här väder. Maken är sugen då han tagit skepparexamen (i Frankrike) och varit på väg att skaffa båt när han bodde nere på Rivieran.
Lapinette ? har du problem så är det dit du ska gå. Har kört hos dem i ett par år, liksom alla mina vänner som haft problem. Min hy är nu MYCKET bättre. Har inte hört någon som varit missnöjd efteråt. Enda kruxet är att det är sjukt svårt att få tid, men det är värt ett försök tycker jag (som ska dit i dag!).
Tack Amelle, ska ringa dem och så får vi se om jag kan få en tid.
Lapinette - Eftersom jag själv aldrig har haft problem med min hy ( peppar, peppar)Tycker jag att du ska gå till den Amelle rekommenderade. Kan tänka mig, att de är hormonerna som har spelat ett spratt med din hud.
Amelle - Hur fin va inte du på bröllopet?! Du va så vacker så!!
Har normalt lite småproblem med huden sen tonåren så det är inget nytt men efter alla hormoner man får under IVF'n så har det blommat upp lite extra. Trist men sånt man får ta när man laborerar med kroppen.
Hej i holken själva, kul som vanligt att läsa om era små och stora glädjeämnen och vedermödor.
Izunia, om du scrollar bakåt så har jag skrivit en massa massa om rutinerna nästan dagligen sedan januari; det är nog det bästa personliga tips jag kan ge. Plus att jag verkligen kan rekommendera Gina Ford och de andra boktipsen du fått.
Yes, vi har alltid kört enligt devisen "på natten sover man, på dagen umgås man etc". Hon har behövt en hel del hjälp på traven, plutten, så nej hon har inte gjort så av sig själv. Som jag tidigare skrev så har vi slutat med de flesta rutinerna nu, sedan hon började sova 12h vid 2,5 månaders ålder. Det behövs helt enkelt inte längre; hon är jättetrött mellan åtta och åtta och pigg pigg pigg hela dagarna. Men kvällsrutinen och morgonrutinen är alltid precis densamma. Det gör att hon sover gott även när vi reser och miljön i övrigt förändras. Tycker personligen att det är dåligt föräldraskap att inte ge barnen ledning (rutiner), de vet inte hur man gör, vi är stora och ska lära dem. Det är vårt jobb. En del förvirrade personer tror att man inte älskar sitt barn om man sätter gränser, själv tycker jag tvärtom. Plus att jag FAKTISKT uppskattar att få sova. Det gör även dottern, fast ibland fattar hon inte själv att hon behöver det. Men det går lättare och lättare.
Och - puh, börjar känna att det är ju inte helt lätt detta med att vara förälder. I synnerhet inte när livet i övrigt är krävande. Hölls vaken hela natten, inte av min dotter men väl av nästäppa, denna envisa förkylning, och av myggor! Har nog ett trettiotal bett över hela kroppen. Mannen slaktade sex myggor innan vi gick och la oss, men det hjälpte inte stort. I morse när jag väckte monstret räknade jag till 19 bett på den lilla kroppen. Så nu får hon sova i sin snart för lilla Bugaboo med myggnät. I morgon ska jag använda de dyrbara ayi-timmarna för att jaga anti-myggprodukter och nät. Det är verkligen ett elände.
Promenerade genom en stökig del av staden med kanadensiska väninnan till en vacker restaurang i en sagoträdgård för lunch med mitt stora mammagäng, bara för att mötas av - myggor! De andra tycktes inte besväras men mina ben var typ svartprickiga väldigt snart. Trist. Och monstret ja, hon har blivit STOR! Borta är min fördragsamma lilla docka, över en natt har hon begripit att hon kan kontrollera sin omgivning (läs: jag) med genomträngande illvrål och ilskevrål, men också genom leenden och kiknande skratt. Eftersom hennes stora hobby är att titta på saker så kräver hon numera nonstop bärhjälp och underhållning och visande av träd, buskar, kockar på restaurang, maträtter... ja, hon har helt enkelt blivit van vid ett rätt högt tempo. Jättekul och jättejobbigt när man bara fått cirka 3-4 timmars sömn. Hade också svårt att prata med mamma i telefon igår eftersom lillan röjde loss i värsta operastilen. Gulligt men aningen enerverande. Jag misstänker att detta bara är början.
Så nu govänner, ska jag krypa ner i sängen och hoppas att jag får sova aningen mer i natt. MYCKET mer, helst.
Kram, G
Izunia, min Maxi Cosi Citi har också solskydd. Den är bra tycker jag, liten och lätt. Det behövs i Shanghai, som har så korta bälten (om de alls finns). Läste också precis att den är godkänd internationellt för användning på flygplan - GRRRRR! Är fortfarande förbannad för "det där" ni vet.
Lapinette
JAg går inte för problemhy utan bara för att pyssla om mig själv så om Amelle har ett ställe som är bra på sådant så låter det som ett säkrare kort.
Gemma
HUr kommer det sig att ni inte har myggnät över sängen? Tycker att du har muttrat över myggor länge. Det är lite meckigare att gå upp på natten med nätet om det är ordentligt instoppat under madrassen men det är nog värt det för att slippa fundera över myggen.
förhoppningsis: För att jag ibland är en sån som muttrar och inte gör nåt åt saken. Samt inte inser uppenbara lösningar på problem (det är ju sånt jag har dig och alla andra här på BT till, bland annat, hehe).
Idag fick jag i alla fall tummarna loss och köpte myggnät till den lilla. Med skär volangkant och allt (fanns typ inget annat, this is China remember).
I morgon bär det av till Jia le fu (Carrefour) för eventuellt inköp av jättejättestort myggnät. Under tiden roar jag mig med att spela el-pingpong med de befintliga myggorna. Är det någon som sett den typen av rack i Sverige? De är fantastiska. Jätteeffektiva + att man verkligen får utlopp för sitt hat. Mannen brukar gå runt i säkert 45 minuter varje kväll med galen blick. Får han väl syn på en moskit så grillar han den tills bara en pytteliten hög med aska återstår.
Vi har verkligen absurt många mygg nu och jag får som sagt minst tio bett per natt. Ni kan ju tänka er hur det ackumuleras; moskitbett brukar klia i uppemot en vecka. Fattar inte hur de tar sig in. Vi har tejpat för badrumsfläkten och kan inte komma på någon annan infart, förutom ytterdörren som öppnas väldigt kort stund numera.
Så trött är jag att jag faktiskt väckte den lilla stackaren klockan 7 i morse i tron att klockan var åtta. Inte förrän efter en morgonpromenad och arga telefonsamtal till ayin (som hade telefonen avstängd tack och lov) fattade jag att jag gått upp en hel timme för tidigt. Så nu har monstret sovit precis hela dagen och bara vaknat för att äta, typ. Så går det när man ruckar på en väl inarbetad rutin. Blir nog livat i natt.
Kram, G
Gemma - vad jobbigt med myggen. När vi var på Hainan så fick jag myggbett över hela benen efter den första kvällen, middag ute på hotellets terrass. De älskar mig, inte maken (kanske är det för att han är hårig?). Resterande tiden så var jag mycket noga med att skydda mina ben men de där betten satt otroligt länge och några var gigantiskt stora. Usch, lider med dig!
Lapinette, Hainan var hemskt! Där finns dessutom malaria, var helt nojig. Och sönderbiten. Japp, jag lider outsägligt nu faktiskt. Buuuuh. Men mest av sömnbristen.
Amelle, japp håller med Lapinette, du var jättevacker och cool! Din man, är det den långa skäggisen? Han är inte dum han heller.
Hej flickor!
Tackar och rodnar för komplimangerna ? söta ni är! Och jepp, det är den långe och skäggige som är min.
Ujuj Gemma, det låter inte roligt det där. Men jag kunde inte låta bli att fnissa lite åt din en timmes för tidiga uppgång. Snopet när man inser hur det ligger till! Hoppas det går att få tag på eller sy upp ett stort myggnät även till er säng, det verkar ju helt vidrigt.
Lapinette ? jag är extremt förvirrad ? det var ju i dag och inte igår som jag skulle på behandling. Ska sticka iväg om 10 minuter. Nu vet jag inte vad du har för problem, men jag och mina väninnor har alla haft strul med vuxenacne efter att ha slutat med p-piller. Och behandlingarna där har definitivt hjälpt, tar man 90 minuter så ingår också massage av ansikte och hals/armar, så skönt är det också!
Annars känner jag mig lite febrig och svullen i halsen, och ska ikväll sitta i en paneldebatt. Extremt dålig tajming med andra ord.
Måste sticka, hej svejs så länge!
Amelle - jag ringde och bokade tid igår och visst har både lidit av tonårsakne liksom vuxenaxne och då speciellt efter p-pillerstopp och IVF-hormoner.
Gemma - Myggen måste verkligen göra sitt, när du börjar blanda ihop mig och Lapinette.Hehe!! Det är så vidrigt med myggor, de har en tendens att driva en till vansinne!! Jag tillhör också den skara människor som är älskad av myggor. Något jag aldrig kommer att glömma, var min första vecka i Indien. Vi hade självklart inte förberett oss inför dessa monster, vaknar upp en morgon och skriker över att jag inte kan se något, då min bror kommer in till mitt rum och lugnar ner mig och ber mig inte få en chock när jag ska titta mig själv i spegeln ( om jag nu hade möjlighet att se något de vill säga) Jag hade blivet så myggbiten att de såg ut som om jag hade gått en match mot Mike Tyson. Mitt tips till dig är, att köpa som små doft "mattor" som man pluggar in i elkontakten, köp en till varje elkontakt, och man ska byta " mattan" var tredje dag. Jag lovar att detta funkar super.
Jag är nästan hundra på att detta Super myggmedel går att få tag på i Kina.
Amelle - Lycka till ikväll!
zua, jag såg såna mattor idag, men är de inte giftiga..? Är lite tveksam till kinesiska saker som utsöndrar kemikalier...
Något som man pluggar in i elkontakten har vi alltid haft, typ i Frankrike och Grekland på semestrar men vet inte om det är samma sak som du menar. Det funkar bra och vi hade något liknande på hotellet i Sanya så där var det noll mygg MEN att sitta på restaurang i klänning på kvällen och sen se ut som hunden Pongo (fast i beige-röd tappning) är inte heller skoj.