• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Nightingale
    Aquilia skrev 2008-03-05 11:28:03 följande:
    Din syster utövar "emotionell utpressning" i mitt tycke, får hon inte som hon vill så strejkar hon. Vad jag förstår handlar det inte om att hon har försökt skaffa barnvakt (gjort sitt yttersta) men inte lyckats, utan om principen att barnen skall också bjudas. Min gissning är att detta inte är första gången hon har sysslat med "emotionell utpressning", och att du förmodligen gett med dig och ändrat dig på andra saker (ej bröllopet) tidigare för att du ville försöka vara tillmötesgående för det är ju trots allt din syster. Som Dr Phil säger: man lär andra hur dem skall behandla en själv - dvs hon vet förmodligen att om hon sätter sig på tvären så kommer hon att få sin vilja igenom för det brukar hon........ Självklart är familjen viktigast, men det innebär inte att man måste vända ut och in på sig själv utan det är minst lika viktigt att behandla sina närmaste med respekt precis som vänner och främlingar - vilket din syster INTE gör när hon vägrar komma. I värsta fall, låt henne stanna hemma, du kommer känna dig "elak och ledsen" men i förlägningen kommer du att må bättre för att du stod på dig för ngt som var viktigt för dig. Den som är förloraren i det hela är din syster som är villig att "gambla" med ditt bröllop som insats.
    Så sant.... hon tänker inte ens försöka skaffa barnvakt så det handlar inte ens om att hon försökt, och misslyckats...
  • Embo81

Det var det värsta jag har hört! Vad är det för jäkla attityd din syrra har? Är det barnfritt så är det. Förstår att du bli arg och ledsen på henne. Fattar hon inte själv att det kommer att "ta på" er relation? Vet ju visserligen inte hur er relation ser ut idag, men den kommer ju ganranterat inte att bli bättre om hon inte kommer. Du får tänka på alla andra som gärna vill vara med er och fira er dag när ni gifter er, så får väl partydödaren stanna hemma och ta hand om sin barn. Oj, vad arg jag blev på henne!

• Nightingale
    Embo81 skrev 2008-03-05 13:42:54 följande:
    Det var det värsta jag har hört! Vad är det för jäkla attityd din syrra har? Är det barnfritt så är det. Förstår att du bli arg och ledsen på henne. Fattar hon inte själv att det kommer att "ta på" er relation? Vet ju visserligen inte hur er relation ser ut idag, men den kommer ju ganranterat inte att bli bättre om hon inte kommer. Du får tänka på alla andra som gärna vill vara med er och fira er dag när ni gifter er, så får väl partydödaren stanna hemma och ta hand om sin barn. Oj, vad arg jag blev på henne!
    Sant.. vår relation var inte på topp före detta hände. Nu är den väl nästan död och begraven. För tillfället iallfall.
  • Vi2alltid

En liten undran... hur orkar dessa föräldrar egentligen hålla koll på sina barn en hel kväll? hur stor är chansen att de kommer sitta still under mddagen? Vad ska de hitta på när alla tal hålls? hur lämpligt tycker föräldrarna det är att barnen är med där det serveras alkohol???

jag har sagt att jag vill ha barnfritt bröllop - för föräldrarnas skull! det kommer bli en lång dag och jag vill att DE ska ha roligt!

• Nightingale
    Vi2alltid skrev 2008-03-05 18:37:13 följande:
    En liten undran... hur orkar dessa föräldrar egentligen hålla koll på sina barn en hel kväll? hur stor är chansen att de kommer sitta still under mddagen? Vad ska de hitta på när alla tal hålls? hur lämpligt tycker föräldrarna det är att barnen är med där det serveras alkohol???jag har sagt att jag vill ha barnfritt bröllop - för föräldrarnas skull! det kommer bli en lång dag och jag vill att DE ska ha roligt!
    Ja inte skulle då jag vilja gå på bröllop ensam med 2 st 2åringar, som min syrra tydligen vill....
  • Briderella
    Nightingale skrev 2008-02-29 15:02:41 följande:
    Hon är väldigt speciell. En sån som bara ringer när hon behöver hjälp med något, tex måla ett rum, korrekturläsa en text, eller om barnen är sjuka (jag är sjuksköterska och har läst lite barnmedicin). Hon skulle aldrig någonsin höra av sig bara för att. Så ja vi har väl en väldigt konstig relation kan man säga. Men ändå. Man tycker ju att mitt bröllop skulle kunna vara ett tillfälle då jag för en gångs skull fick det som JAG ville.Hon vägrar ju förstå. Jag börjar misstänka att hon aldrig velat gå och nu hittade hon på ett skäl att slippa. När jag mailade till henne och skrev att jag gråtit en kvart så fick jag till svar: "Ja, du kan gott gråta, jag kommer inte så länge du inte ändrar din regel"
    Bara din sista mening skulle få mig att bryta kontakten med min syster för all framtid. Hur f-n kan man skriva så? Du märker väl att det egentligen inte är ett problem längre att hon inte får ta med sina barn utan mer en principsak för att du har bestämt något som hon inte gillar!!!
    Allvarligt talat Stå på dig.

Måste få fråga: Vill du att din syster ska komma egentligen?
    Du skriver ju att "hon bara hör av sig när hon vill nåt". Ärligt talat tror jag ni skulle få det trevligare utan henne. Det är hon som går miste om något.

Eller det är väl det DU ska fråga dig "VILL jag att hon ska komma???. Om du känner att du inte kan vara utan din syster så får du kanske lov att ge dig men jag lovar att det kommer att sitta i huvudet hela bröllopsdagen och för all framtid. I annat fall tycker jag du ska säga till henne, "okej då räknar vi inte med dig på bröllopet" när osa datumet har gått ut.
  • Vi2alltid

ja jag håller med nightingale: det är din syster som är boven i dramat, du har all rätt på din sida att välja barnfritt! det är säkerligen bara en principsak från din systers sida, om hon verkligen tänker efter kanske hon inte ens vill ha med sina barn... det är hon som förstör för sig själv!
    Säg det: Ja, det är ju tråkigt att du inte vill komma, men du gör ju som du vill! jag kan inte tvinga dig!

Så kanske hon kommer krypande och vill vara med ändå till slut...

• Nightingale
    Vi2alltid skrev 2008-03-05 20:10:05 följande:
    ja jag håller med nightingale: det är din syster som är boven i dramat, du har all rätt på din sida att välja barnfritt! det är säkerligen bara en principsak från din systers sida, om hon verkligen tänker efter kanske hon inte ens vill ha med sina barn... det är hon som förstör för sig själv! Säg det: Ja, det är ju tråkigt att du inte vill komma, men du gör ju som du vill! jag kan inte tvinga dig!Så kanske hon kommer krypande och vill vara med ändå till slut...
    Jag har sagt precis så! Nej hon kommer aldrig att komma!
    Jag väntar till påskhelgen då vi ska ses. jag ska hem till mina föräldrar då, hon bor i närheten. Vill ju träffa hennes barn! Såklart!
  • Princess Nightingale

Nightingale

(Du har oxa ett underbart nick, hihi. Jag fick mitt tilldelat av vanner for nastan 13 ar sedan pga att jag alltid gick och sjong. )

Ar din syster gift? Kan det finnas lilla minsta avundsjuka med i bilden?

• Nightingale

Princess Nightingale skrev 2008-03-05 22:22:23 följande:

Nightingale(Du har oxa ett underbart nick, hihi. Jag fick mitt tilldelat av vanner for nastan 13 ar sedan pga att jag alltid gick och sjong. )Ar din syster gift? Kan det finnas lilla minsta avundsjuka med i bilden?
    Nej, ensamstående. Nej jag vet inte. Avudsjuka känns avlägset. Mer att hon inte får nån vinning av att gå på mitt bröllop.
  • bara jag

Det känns lite hårt av henne att avfärda bröllopet helt tycker jag. Men om jag ser det ur min synvinkel: hade vi haft barnfritt bröllop, så hade ändå syskonbarnen räknats till festen ändå. Men det beror på att vi är ganska tajta i vår familj och att det är en självklarhet. Men jag förstår dig ändå. Vi alla är ju olika

• bara jag

Vill förresten tillägga att jag inte följt tråden..utan bara TS

• MsSandra

Troligen ligger det något annat bakom, inte bara det där med en barnfri fest. Hon verkar ju redan ha bestämt sig att hon inte vill gå, hon måste ha retat sig på något annat?! (avundsjuka?)

Oavsett är det eran dag och det ska ALLA respektera.. om ens egen syster inte kan respektera hur man vill fira den.. är det bara att låta henne vara hemma.. (oavsett hur ledsamt det må kännas..). Men hon har ingen rätt att förstöra för er på det sättet..

Hoppas det ordnar sig för er!
    MVH Sandra

Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.