• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Nightingale

Mina föräldrar tycker att hon är fjantig och att hon är dum som inte förstår att det här kan få konsekvenser för framtida relation oss emellan.

Nu ligger allt på is...

• swordfish

Din syster verkar väldigt egoistisk! jag kan förstå att hon tycker det är kul för barnen att få vara med på sin mosters bröllop, att dem går dit som familj... Men när du inte vill det, så ska hon respektera det. Barnen får vara med i så många lägen ändå. Och dem får ju ändå vara med och se er i kyrkan!! Ge henne lite tid så kanske hon själv kommer på hur himlens dumt det hela låter! att hon ska strunta i sin systers bröllop för att inte hennes barn får vara med!?...

• konichiwa girl

MissieA: Självklart! Det har jag inte sagt någonting om. Jag säger bara att JAG hade nog sagt åt min syster att jag tyckte att hennes idéer var absurda om jag upplevde dem som absurda. Dit hör inte barnfritt eller alkoholfritt eller klädsel kavaj, men de fall där jag som inbjuden skulle uppleva mig som en kuliss och en dekoration och inte som en gäst. Sen behöver man inte alls tjura eller klaga eller utöva känslomässig utpressning (om det rörde sig om någon annan skulle jag svälja min stolthet, alternativt att tacka nej med hänvisningen att jag inte hade möjlighet att komma), men JAG har den relationen till min syster att jag skulle säga att hennes idéer var orimliga om jag tyckte att de var det.

På mitt förra bröllop respekterade inte alla klädkoden, på min trettioårsfest (en maskerad) likaså. Man kan inte kräva respekt och man kan inte sparka ut någon som inte respekterat önskemålen man har. Däremot kan man hoppas på att gästerna hörsammar ens önskningar.

Och jag tycker faktiskt inte att det är egoistiskt att tacka nej till en fest - om än det är en närståendes bröllop - för att man inte går med på dess premisser. Jag tycker att det är egoistiskt att begära att en gäst dyker upp, trots att han/hon har tackat nej av principskäl.

• Humlan66

Hon mår nog inte så bra om hon inte kommer på ditt bröllop tror jag .alla andra går utom hon.. Nä jag tror det kommer att ordna sig åtminstone hoppas jag det ;) .Har förstått att det där med barn på bröllop är ett känsligt ämne dock

Lycka till å ÄNDRA inget för nån annans skull det är DIN dag , glöm aldrig det

• Nightingale

Tyvärr handlar det här om principskäl, att HON ska bestämma, snarare om att jag förbjudit barn. hon verkar tro att jag gjort det bara för att jag inte vill ha dit HENNES barn. Vilket är helt fel. Men hon verkar ha bestämt sig att det är så, och då är det omöjligt att försöka förklara, tyvärr.

Har inte pratat med henne mer sedan vi pratade om det här sist. Jag är inet så sugen att ta upp det igen om jag ska vara ärlig.

Nåja... vi får se hur det går. Det är ju 5 månader kvar.

• ia7

Återigen: Gästerna ska respektera ert val och ni deras...

Men jag förstår inte dem som absolut INTE kan förstå att man vill ha med sina barn. Jag har inga problem att lämna mina till barnvakt om det behövs men jag förstår även dem som vill ha med sina barn... Likaväl som att ni INTE vill ha dem med.

• Nightingale
    ia7 skrev 2008-03-05 07:25:30 följande:
    Återigen: Gästerna ska respektera ert val och ni deras...Men jag förstår inte dem som absolut INTE kan förstå att man vill ha med sina barn. Jag har inga problem att lämna mina till barnvakt om det behövs men jag förstår även dem som vill ha med sina barn... Likaväl som att ni INTE vill ha dem med.
    Nä, jag förstår väl att man vill ha med sina barn.

Men jag resonerar så att det är JAG (och sambon) som står för hela kalaset och ska ordna allt, och att det är vår dag.

Självlart accepterar jag att hon inte kommer. Men förstår ni? Er enda syster?
  • EllaM
    Nightingale skrev 2008-03-05 07:55:10 följande:
    Nä, jag förstår väl att man vill ha med sina barn.Men jag resonerar så att det är JAG (och sambon) som står för hela kalaset och ska ordna allt, och att det är vår dag.Självlart accepterar jag att hon inte kommer. Men förstår ni? Er enda syster?
    Jag förstår! Det är ju det som gör det så känsligt. Om en nära vän hade betett sig likadant hade du säkert blivit jätteledsen, men en vän kan man ändå bryta kontakten med om det skär sig totalt i relationen, det är mycket svårare att göra det med en syster. Jag förstår också att man har högre förväntningar på syskon än andra gäster. I alla fall har jag det! Jag tror jag skulle gå med på nästan vilka premisser som helst om mina syskon skulle gifta sig. Av kärlek, respekt och av omtanke om relationen oss emellan.

Som du själv skriver så handlar det egentligen inte om barnfritt vs icke-barnfritt för din syster, utan mer om en maktkamp er emellan, i alla fall från hennes sida. Jag hoppas hon kommer på andra tankar längre fram. Jag tycker du är stark som står på dig och jag tycker att du gör helt rätt!
  • johansdotter
    EllaM skrev 2008-03-05 11:13:30 följande:
    Jag förstår! Det är ju det som gör det så känsligt. Om en nära vän hade betett sig likadant hade du säkert blivit jätteledsen, men en vän kan man ändå bryta kontakten med om det skär sig totalt i relationen, det är mycket svårare att göra det med en syster. Jag förstår också att man har högre förväntningar på syskon än andra gäster. I alla fall har jag det! Jag tror jag skulle gå med på nästan vilka premisser som helst om mina syskon skulle gifta sig. Av kärlek, respekt och av omtanke om relationen oss emellan. Som du själv skriver så handlar det egentligen inte om barnfritt vs icke-barnfritt för din syster, utan mer om en maktkamp er emellan, i alla fall från hennes sida. Jag hoppas hon kommer på andra tankar längre fram. Jag tycker du är stark som står på dig och jag tycker att du gör helt rätt!
    ...kan bara hålla med föregående talare och hoppas att det löser sig i längden.
    Måste dock också erkänna att jag tycker det är väldigt fräckt av henne att komma och kräva att hon ska bestämma eran dag....
    Tack och lov så är mina systrar snarare tvärt om...dom går både höger och vänster för att vi ska få det som vi vill. ...men bör kanske också tillägga att vi är på lite samma nivå i livet...mer eller mindre vuxna barn och vi har insett att värdet av vår relation mot varandra är mer viktig än saker runt omkring. Istället för att hacka på varandras olikheter så värdesätter vi dom och kompletterar på så sett varandra. =)
  • Aquilia

Din syster utövar "emotionell utpressning" i mitt tycke, får hon inte som hon vill så strejkar hon. Vad jag förstår handlar det inte om att hon har försökt skaffa barnvakt (gjort sitt yttersta) men inte lyckats, utan om principen att barnen skall också bjudas.
    Min gissning är att detta inte är första gången hon har sysslat med "emotionell utpressning", och att du förmodligen gett med dig och ändrat dig på andra saker (ej bröllopet) tidigare för att du ville försöka vara tillmötesgående för det är ju trots allt din syster. Som Dr Phil säger: man lär andra hur dem skall behandla en själv - dvs hon vet förmodligen att om hon sätter sig på tvären så kommer hon att få sin vilja igenom för det brukar hon........
    Självklart är familjen viktigast, men det innebär inte att man måste vända ut och in på sig själv utan det är minst lika viktigt att behandla sina närmaste med respekt precis som vänner och främlingar - vilket din syster INTE gör när hon vägrar komma.
    I värsta fall, låt henne stanna hemma, du kommer känna dig "elak och ledsen" men i förlägningen kommer du att må bättre för att du stod på dig för ngt som var viktigt för dig. Den som är förloraren i det hela är din syster som är villig att "gambla" med ditt bröllop som insats.

Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.