• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Ickaflicka

påskmiddag: vad tycker era föräldrar/släktingar om detta, kan de medla kanske?

• 3Maj08

Vilken dålig syster måste jag säga
    Det är DIN dag och erat Bröllop!
    Självklart ska hon anpassa sig efter det.
    Låt henne då stanna hemma om hon ska sätta sig på tvären och förstöra din viktiga dag!

Hon verkar inte vara mycket till syster tycker jag, tyvärr

• konichiwa girl

3Maj08 skrev 2008-03-03 13:21:33 följande:

Vilken dålig syster måste jag säga Det är DIN dag och erat Bröllop!Självklart ska hon anpassa sig efter det.Låt henne då stanna hemma om hon ska sätta sig på tvären och förstöra din viktiga dag!Hon verkar inte vara mycket till syster tycker jag, tyvärr
    Nej, man "ska" inte anpassa sig. Självklart ska man inte gnälla och pressa brudparet till att ändra sig, men gillar man inte förutsättningarna "ska" man inte anpassa sig utan man har sin fulla rätt att tacka nej.
  • Tingeling_99_

Jag undrar också vad dina föräldrar tycker om hennes beteende ?

Skulle vi ha ett "vanligt" bröllop skulle det helt klart vara barnfritt även fast vi har barn. Tycker inte heller att festande och barn hör ihop och inte heller att små barn direkt får ut något av det.

Stå på dig !!

• FruRålin080808

Vi kommer att ha barnfritt på festen. Håller med dig att det inte känns rätt att barnen ska vara med. Många som har barn kommer ju bara springa omkring och hjälpa barn som behöver gå på toa, slagit sig mm. Alla våra familemedlemmar och vänner tycker att det är ok...

• JohanoCissi

Förstår inte riktigt hur din syster tänker. Det är ju er dag och det är ni som bestämmer. Ska själv ha barnfritt och har nog haft privilegiet att ingen har klagat på detta. Många tycker tvärtom att det ska bli skönt att gå på en så stor tillställning utan barn att hålla reda på.
    Sen borde hon tänka på att ni faktiskt ska servera obegränsat med alkohol. Vill hon verkligen ha barnen där då? Då har dem det bättre och mysigare hos en bra barnvakt, och hon kan passa på att roa sig barnfritt för en gångs skull. Hur ofta får man det?

• Lady o Lufsen

Jag har INTE läst igenom tråden så jag riskerar nu att svara "goddag yxskaft" då jag väljer att svara på ditt första inlägget i starten.

Alla måste få välja huruvida dom vill ha ett barnfritt bröllop eller inte!!! Absolut!

Alla gäster bör också respektera det och låta sina barn stanna hemma!

MEN- alla gäster (systrar, bröder eller andra) måste ju också få fatta beslutet om sin egen närvaro, av vilka skäl det än må vara! Respekt går åt båda håll- det krävs lika mycket respekt från brudparet som till dom, anser jag.

Trist, javisst, men som sagt- respekt!

• EllaM

konichiwa girl skrev 2008-03-03 14:10:23 följande:

3Maj08 skrev 2008-03-03 13:21:33 följande:
    Nej, man "ska" inte anpassa sig. Självklart ska man inte gnälla och pressa brudparet till att ändra sig, men gillar man inte förutsättningarna "ska" man inte anpassa sig utan man har sin fulla rätt att tacka nej.
    Visst är man i sin fullaste rätt att tacka nej, men jag tycker nog att man ska anpassa sig till viss del. Till en väldigt stor del faktiskt om man dessutom är släkt med brudparet! Jag anpassar mig då till vad som gäller på de bröllop jag är bjuden på; det kan gälla allt från klädsel (kavaj eller frack eller vad det än må vara), till tema (tex medeltidsbröllop) till om gästerna önskat sig kuvertavgiften istället för present mm. Oavsett om jag är jätteförtjust i idén eller inte. Jag gör det av respekt för brudparet! Det skulle gälla barnfritt bröllop också.

Du har helt rätt i att om man inte gillar förutsättningarna alls och inte kan tänka sig att gå med på dem så bör man tacka nej, men samtidigt tycker jag att ett visst mått av anpassning till brudparets önskemål är helt självklart. Och är man nära släkt eller nära vän med brudparet så tycker jag nog att det ligger liksom i förhållandets natur att man anpassar sig och anstränger sig lite extra för brudparet... Åtminstone skulle jag göra det om mina syskon skulle gifta sig!

Kanske är det för att jag inte har barn själv, men jag har väldigt svårt att förstå att det här med barnfria bröllop skulle väcka så mycket debatt! Men onekligen verkar det vara en väldigt känslig fråga. Som tur är ska vi inte ha någon fest och behöver inte stöta på det här problemet, men om vi skulle ha fest är jag nästan helt säker på att vi skulle ha en barnfri sådan. Vi har haft större fester förut där barn varit välkomna, men alla våra vänner har lämnat sina barn hemma ändå (förutom de som hade pyttesmå bebisar och ammade hela tiden) för att de uppskattar att få en vuxenkväll.
  • konichiwa girl

EllaM: Alltså, om min syster hade ställt krav som jag upplevde som orimliga för min närvaro på hennes bröllop - då hade jag både sagt att jag inte tänkte komma och meddelat henne att jag tycker att hennes idéer är absurda. Och jag vet att hon skulle göra detsamma om det gällde mig, det är en sådan relation vi har (och jo, jag fick höra ett och annat sist jag planerade bröllop). Nu tycker jag i och för sig inte att det är en helt absurd idé med ett barnfritt bröllop, men jag kan ju inte svara för trådstartarens syster - men uppenbarligen tycker hon ju att det är en befängd idé.

Jovisst ska man anpassa sig, och att anpassa sig till en klädkod (exvis kavaj) tycker jag är självklart. Men ställer man väldigt specifika krav (som att man ska vara helt klädd i lila) eller begär någonting (som att barnen ska lämnas hemma) kanske man får räkna med att en och annan tackar nej. Även om det rör sig om storasyrran.

Det finns en anledning till att en av de vanligaste ordalydelserna till en bröllopsinbjudan lyder: Härmed inbjuds NN till att MED SIN NÄRVARO HEDRA" och så vidare. Det är brudparet som ska vara hedrade av gästernas närvaro, inte tvärtom. Och det tycker jag glöms bort alldeles för ofta i bröllopshysterin som råder här.

• MissieA

konichiwa girl :

Men barnfritt är något ett brudpar vill och är lika viktigt som klädkoder och självklart ska man få tacka nej utan att brudparet ska bli arga, men tycker att det är överdrivet att säga att brudparets ideér är absura för det är ändå brudparet som betalar en fest och klart att dem ska få välja om den ska vara barnfri, kavaj kod eller utan alkohol. Samma sak gäller allt så länge brudparet bjuder in så man SKA anpassa sig om man tackar jag eller tacka nej och inte tjura på grund av brudparets val.

Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.