konichiwa girl skrev 2008-03-03 14:10:23 följande:
3Maj08 skrev 2008-03-03 13:21:33 följande:
Nej, man "ska" inte anpassa sig. Självklart ska man inte gnälla och pressa brudparet till att ändra sig, men gillar man inte förutsättningarna "ska" man inte anpassa sig utan man har sin fulla rätt att tacka nej.
Visst är man i sin fullaste rätt att tacka nej, men jag tycker nog att man ska anpassa sig till viss del. Till en väldigt stor del faktiskt om man dessutom är släkt med brudparet! Jag anpassar mig då till vad som gäller på de bröllop jag är bjuden på; det kan gälla allt från klädsel (kavaj eller frack eller vad det än må vara), till tema (tex medeltidsbröllop) till om gästerna önskat sig kuvertavgiften istället för present mm. Oavsett om jag är jätteförtjust i idén eller inte. Jag gör det av respekt för brudparet! Det skulle gälla barnfritt bröllop också.
Du har helt rätt i att om man inte gillar förutsättningarna alls och inte kan tänka sig att gå med på dem så bör man tacka nej, men samtidigt tycker jag att ett visst mått av anpassning till brudparets önskemål är helt självklart. Och är man nära släkt eller nära vän med brudparet så tycker jag nog att det ligger liksom i förhållandets natur att man anpassar sig och anstränger sig lite extra för brudparet... Åtminstone skulle jag göra det om mina syskon skulle gifta sig!
Kanske är det för att jag inte har barn själv, men jag har väldigt svårt att förstå att det här med barnfria bröllop skulle väcka så mycket debatt! Men onekligen verkar det vara en väldigt känslig fråga. Som tur är ska vi inte ha någon fest och behöver inte stöta på det här problemet, men om vi skulle ha fest är jag nästan helt säker på att vi skulle ha en barnfri sådan. Vi har haft större fester förut där barn varit välkomna, men alla våra vänner har lämnat sina barn hemma ändå (förutom de som hade pyttesmå bebisar och ammade hela tiden) för att de uppskattar att få en vuxenkväll.