• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Apan Apansson

Ojojoj, vilken fruktansvärt barnslig och ohyfsad syster du har, TS. Vilken tråkig situation! Men någon måtta får det ju vara på galenskapen här, tycker jag - sätt ner foten. Det här beteendet som du beskriver är inte acceptabelt!

Vore jag i dina skor skulle jag låta saken vara. Hon väljer att inte komma på sin egen systers bröllop, och därmed skadar hon gravt relationen er emellan. Var fortsatt hövlig mot människan, men låt dig inte utnyttjas!

Barnfritt borde knappast vara ett kontroversiellt ämne - låter ju helt vansinnigt att vissa reagerar så tramsigt på detta. Du har etikettexperten Magdalena Ribbing i ryggen på den här punkten, kan jag trösta dig med!

• tolonta

Jag är också helt förstummad över vilket svar du fick av din syster när du mailade henne...

Men försök att ligga lågt, och vänta. Kanske är hon för envis för att ändra sig, kanske inte. Men försök att inte sänka dig till hennes nivå, och förbjuda henne att komma. Det känns nog bättre att kunna hålla huvudet högt, och veta att du har varit schysst mot henne, oavsett vad hon sedan väljer.

Och jag tror fortfarande att vilken fest som helst med lång middag och generöst med alkohol är bättre att ha barnfri, och att framförallt ha små barn (som behöver ständig passning, vilket jag anser att tvååringar gör) med är totalt onödigt, och jag förstår inte poängen med det...

• konichiwa girl

Apan Apansson skrev 2008-02-29 19:56:08 följande:

Barnfritt borde knappast vara ett kontroversiellt ämne - låter ju helt vansinnigt att vissa reagerar så tramsigt på detta. Du har etikettexperten Magdalena Ribbing i ryggen på den här punkten, kan jag trösta dig med!
    Men faktum är att Ribbing också konstaterar att det är helt ok att tacka nej till en fest, oavsett anledning. Till exempel en alltför tidigt satt OSA.
  • Nightingale

Nejdå, ni kan vara lugna

Jag ska inte be henne fara och flyga. Det får vara som det är nu. Jag ska inte ta upp detta. Jag räknar med att hon inte kommer och vill hon säag något så får hon ta upp det med mig.

Jag tänker inte tjata, aldrig i livet. Betyder inte mitt bröllop mer för henne så kan det kvitta.

• MaddeW

Vi har barnfritt & de flesta gäster har 1-4st barn.
    Alla tyckte att det var TOPPEN att det är barnfritt!

(de som skulle haft barnvakt ändå vill ju inte ta hand om andras ungar...)

Vi lämnar även bort vår son.

Skönt med en barnfri kväll!

• Princess Nightingale

Men det ar val inget kalas du ska ha? Inte heller en slakttraff! Jag alskar barn, och vi kommer ha speciella aktiviteter for barnen som narvarar under vart brollop (vi har inga egna annu). Men jag tycker sjalvklart att brollopsparets onskan ska respekteras.

Om du skulle ordna en middag+ efterfoljande fest hemma, med extra fin mat samt alkohol, skulle da din syster vagra komma om hon inte fick ta med sig barnen?
    Ar det sakert att det ar dar skon klammer for syrran din? Det ar inte av ngn annan absurd anledning hon inte vill komma?

Asch, himla trakigt att det blir sa ibland. Kanske ska du ha hennes plats "oppen" ifall hon andrar sig precis innan brollopet.
    Hoppas allt ordnar sig.

• Lavendelblomma

Hon behöver inte komma alls! Säg att du bjuder någon annan istället som faktiskt bryr sig om dig, ifall du är ledsen t.ex.! Det där svaret var vidrigt. Ändra absolut inte på regeln nu (hon skulle "vinna" då). Kan du inte mejla henne att du tyckte att hennes svar var väldigt kallt och eftersom du känner att hon inte alls bryr sig om din lycka, så kanske det är bättre att hon stannar hemma med sina barn denna kväll. Du bjuder några kollegor som verkligen vill komma (och som redan har ordnat barnvakt!! hihi).

Nightingale skrev 2008-02-29 15:05:08 följande:
    Snitte- 5/7-2008 skrev 2008-02-29 15:01:28 följande:
    Hon säger att hon aldrig kommer att anstränga sig för att fixa barnvakt för mitt bröllop, eftersom jag hittat på den dummaste regeln hon hört talas om.Jag tror att allt handlar om egen vinning. HON vinner inget på mitt bröllop. Det gynnar inte henne. Om ni fattar.
  • Vinterbruden 08

Vi har sagt att våra syskons barn får komma, enklast så och så är dom familj och vi vill ha alla nära och kära runt oss,,Min systers barn kommer dock gå hem tidigare och ta med sig vår dotter när festen startar ordentligt men middag och kaka ska dom få..(skulle inte vilja gifta mig o ha fest om inte min dotter var med men samtidig så är det ju viktigt att någon annan passar henne så det här allternativet passade oss bäst)

Men det är ditt bröllop och bara ni kan bestämma vad som är rätt för er.. Skulle jag vara dig så skulle jag ta en prat med syster så löser ni säkert det

• Nightingale

Princess Nightingale skrev 2008-03-01 16:39:06 följande:

Men det ar val inget kalas du ska ha? Inte heller en slakttraff! Jag alskar barn, och vi kommer ha speciella aktiviteter for barnen som narvarar under vart brollop (vi har inga egna annu). Men jag tycker sjalvklart att brollopsparets onskan ska respekteras. Om du skulle ordna en middag+ efterfoljande fest hemma, med extra fin mat samt alkohol, skulle da din syster vagra komma om hon inte fick ta med sig barnen? Ar det sakert att det ar dar skon klammer for syrran din? Det ar inte av ngn annan absurd anledning hon inte vill komma? Asch, himla trakigt att det blir sa ibland. Kanske ska du ha hennes plats "oppen" ifall hon andrar sig precis innan brollopet.Hoppas allt ordnar sig.
    (Fint nick du har )
    Ingen aning om vart skon klämmer egentligen, jag är fortfarande chockad. Detta löser sin knappast.

Visst skulle jag kunna säga att endast hennes barn är välkomna. men jag känner mig jättedum om hennes barn får komma och ingen annans barn.

Om jag vore henne skulle jag vilja skaffa barnvakt, det är ju nästan hopplöst att ha med sig 2 st 2-åringar på en middag.
    Men men... Vi får se hur det utvecklar sig.
  • Nightingale

Vinterbruden 08 skrev 2008-03-01 18:05:57 följande:

Skulle jag vara dig så skulle jag ta en prat med syster så löser ni säkert det
    Dessvärre går det inte att prata med henne, helt omöjligt. Hon blir tyst. Svarar inte på tilltal.
    Vi är väldigt olika, jag är en väldigt verbal person, vill gärna prata om saker och ting. Men möts oftast av tystnad från henne om det inte passar henne att prata förstås.
Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.