• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Disan

nej jag håller med ovanstående, det är eran dag inte hennes. ni kommer få lika kul iaf med allt spex runt omkring. Jag har två syskon varav den ena en storasyster som inte hört av sig varken till mig eller min bror på säkert 10 år nu.. vi träffade henne första gången nu efter alla dessa år hos pappa denna julen, han var ju givetvis överlycklig men sen direkt efteråt så var de samma sak igen, har inte hört av henne sen dess och tänker inte bjuda henne på mitt bröllop. duger de inte i vanliga fall så kan de kvitta vid speciella fall tycker jag och jag är övertygad om att vi kommer få lika kul utan henne..
    Låt inte din syster försöra denna dag för dig och anpassa dig inte efter hennes liv/beslut, det är hon som går miste om dn stora dag. tror faktiskt att hon kanske till och med ändrar sig i slutänden när hon märker att du inte viker dig?
    lycka till.

• Nightingale

Tolonta: Tänk dig då att hon ska ta hand om 2 st tvååringar själv på festen??

Disan: Hon kommer inte att ångra sig, no way. Men för tillfället känns det som att det är lika bra.

• KIKKIHOLMBLAD

Att man kan vara så egoistisk och reagera så som din syster gör. Verkligen synd :(

• Nightingale
    KIKKIHOLMBLAD skrev 2008-02-29 08:26:56 följande:
    Att man kan vara så egoistisk och reagera så som din syster gör. Verkligen synd :(
    Ja det är jättetråkigt. Men nu inser jag verkligen att hon saknar förmågan att göra något för någon annan. Det har jag väl tyckt hela tiden, men nu känns det verkligen som att jag fått upp mina blå.

Hon sa igår att HON inte ska behöva anstränga sig extra för att skaffa barnvakt för mitt bröllop. Det fanns inte i hennes värld. men att skaffa barnvakt för hennes aktiviteter. Det är aldrig något problem.

Mitt bröllop var ju inget som hon hade nytta av, typ.

Det svider.
  • grabbarna

så trist för dig men jag tror det gör dig gott om du orkar stå emot och inte låta henne få din vilja genom.. finns en i min närhet som är likadan som dom närstående slutat krusa och dom erkänner att dom mår mycket bättre nu! för man kan inte förneka sig själv hela tiden för att göra någon annan nöjd.

• Peters Fridelina

Jag håller helt med Tolanta, de barn som kommer på vårt bröllop (mina småsystrar och m2b´s brorsbarn) är mellan 7 och 12 år. De behöver inte "vakt" och vi sätter dem på ett hörn så de kan springa om de vill.
    Tänker lite som vissa andra här. Kan det vara så att din syster trivs bäst i centrum? Hon har nog varit en del i centrum de senaste åren om hon har 2 små barn. Då vill hon kanske ha med barnen för att kunna hålla folks uppmärksamhet på sig själv och barnen. Lite ego. Att hon inte kommer att synas om hon är själv utan vill ha barnen att hålla ordning på och som faktiskt tar en del uppmärksamhet.
    Nu har jag inga barn själv, men jag kan tänka mig att om jag blev bjuden på barnfri fest och hade egna barn så hade jag njutit i stora drag. Där finns alltid någon som kan passa. Skönt att få lite andrum då och då. (Har en del erfarenhet av småbarn, bl.a. pga. mina småsystrar. )

• avil

Nightingale-skit samma!!
    DU ska ju ha din dag som du vill! (fast jag personligen inte fattar att man har "barnfritt"...barn förstör inte en fest)
    Men du måste ju acceptera att HON inte vill komma då.Hon kanske av olika anledningar inte VILL det.O då måste ju HON göra som hon vill.O inte lämna barnen till barnvakt om hon inte helt känner för det.
    Så ni BÅDA ska ju göra som känns bra för er...o då blir det så.
    Du har barnfritt,o hon kommer ej-ni blir gifta ändå ,eller hur.

• Nightingale

Njaaa jag vet inte. När jag har analyserat inatt känns det mest som att hon hittat en anledning att inte gå.

Vad är det här att tjafsa om. jag skulle inte vilja ha med 2 st 2-åringar på ett bröllop! Skulle se det som ett ypperligt tillfälle att få slappna av och gå på en skön fest själv.

Men tyvärr tänker vi inte likadant. Eller jag tror snarare inte att hon tänker så långt alls. Hon har väldigt svårt att se framåt. Hon kan inte tänka att "det blir jobbigt att ha med dem" utan hon tar med dem och sen kan hon säga efteråt "oj vad jobbigt det var, jag skulle nog skaffat barnvakt"

Jag förstår mig inte på henne.

• tolonta

Jag förstår mig inte alltid på min syster heller, men det var skönt att vi var på samma sida angående hennes yngsta i alla fall. Hon var kanske litet fundersam först, över att bara behöa lämna ett av barnen hemma och ta med de andra. Men det tog inte lång tid för henne att förstå vad jag menar...

Synd att inte din syster verkar vilja ta in det du säger.

Men det är väl ett tag kvar till bröllopet? Var konsekvent, oavsett hur irriterad/arg hon blir över att du inte vill ge dig i den frågan. Kanske ändrar hon sig till slut... Det kan ju också vara så att hon kommer beklaga sig för sina vänner, och de kanske inte per automatik håller med henne.

Så mitt råd är att du och din blivande står på er mot henne, på ett lugnt och sakligt sätt. Det finns inget som är så effektivt när någon är irriterad som att med lugn röst säga något i stil med "Tråkigt att du känner så, men pga av *här nämner du alla skäl* så tror vi det är bäst om dina barn är hos en barnvakt denna gången. Är det så att det är svårt att hitta barnvakt kanske vi kan hjälpa dig med det, för vi vill ju att du ska kunna ha det trevligt på vår bröllopsfest utan att behöva ta hand om två små barn".

Om det är så att hon ofta är efterklok, så kan det ju hända att hon behöver litet tid att fundera över de argument ni kan lägga fram... Sedan kanske hon inser att ni har rätt...

• Ickaflicka

Hej!

Jag har inte läst hela tråden, men vill ge dig ett tips. Min blivande har bett sin syster att inte ta med barnen (tonårskillar!).

Dels för att killarna inte skulle ha roligt, vilket hon förstod!

Dels för att han vill ha "sin syster" som gäst på bröllopet, inte en tonårsmamma som är orolig för att killarna sköter sig och inte kan ha roligt. Det argumentet både förstod hans syster och blev smickrad av att höra!

Försök förklara för din syster varför du vill ha ett barnfritt bröllop, och varför du vill att din syster ska vara barnfri den kvällen!

Lycka till!

Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.