• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Shabby chic

Gör inte det för då sjunker du till hennes nivå, utan låt henne avgöra för det är i så fall hon som kommer ågra sig senare i livet och inte du.

Det är sant! Men man blir ju bara så trött! Fast jag tror inte på någon form av medling i det här fallet!

• MissieA

Shabby chic skrev 2008-02-29 15:22:32 följande:

Det är sant! Men man blir ju bara så trött! Fast jag tror inte på någon form av medling i det här fallet!
    Inte jag heller utan det gäller bara att leva vidare med det även om det gör ont och man blir sårad, men finns inget annat man kan göra.
  • Shabby chic

Vad säger din blivade om allt detta?

• Mizty

Precis så känner jag oxå!! Hon beter sig ju som en barnunge Du skulle skicka länken hit till henne så kan hon se att det inte bara är ni som har ett barnfritt bröllop!!

Nightingale skrev 2008-02-29 15:18:21 följande:
    Avil: Jo jag skulle skaffa barnvakt utan att blinka, även om det inte var barnfritt på bröllop. Jag vill ju njuta av middagen och festen utan att passa på mitt barn.Älskar inte henne mindre för det!
  • Piha

Jag säger som jag redan sagt; Jag tror ert bröllop blir bättre utan henne, även om hon är din syster. Känns på din bekrivning av henne att hon kommer bara klaga och gnälla om allt och alla ändå.

Jag förstår om du tycker det är trist då din sida av "familjen" är liten, men hellre vänner som är glad för er skull än familj som ställer krav för att komma!

// P

• EllaM

Nightingale: Jag blir helt stum när jag hör vad din syster svarade dig! Din syster beter sig omoget, respektlöst och fruktansvärt egoisistiskt! Men jag håller med, sänk dig inte till hennes nivå.

Om jag var du skulle jag svara henne att det sårar dig att hon inte vill komma på ert bröllop enbart därför att det inte stämmer med hennes principer, men att du accepterar att hon tackar nej till att närvara. Om hon skulle ångra sig är hon alltid välkommen och du skulle bli väldigt glad om hon ville fira er kärlek med er, men att du naturligtvis varken kan eller vill pressa henne att närvara.

Vad säger era föräldrar om allt det här??

• konichiwa girl

sviiden: Du kan inte förbjuda någon att komma till kyrkan. En vigselgudstjänst är öppen precis som alla andra gudstjänster. När jag gifte mig förra gången, mitt i centrala stockholm, smög det in såväl turister som en uteliggare (han kom för övrigt fram och tackade och gratulerade efteråt) för att titta...

TS: Det är vansinnigt oartigt av din syster att säga som hon gör. Å andra sidan har hon sin fulla rätt att tacka nej, även av principskäl. Det skulle jag också göra, om någon började detaljstyra vad jag skulle ha på mig som gäst (typ: alla tjejer ska ha rosor i håret).

Jag planerar mitt andra bröllop nu och det där med barn och bröllop är en jättekänslig grej. Ni har valt att vara utan dem, vilket ju är helt okej. Men då får man också vara beredd på att folk ogillar och inte förstår, vilket i det här fallet råkade vara din syster. Det är MÅNGA som tycker att just barn och bröllop hör ihop som ler och långhalm ungefär.

Jag får känslan av att hon försöker påverka dig genom att utöva känslomässig utpressning gentemot dig. Försök att inte vara så tjurig mot henne som hon är mot dig, utan ta reda på vad det är som är så viktigt för henne med att barnen får komma med! Jag tror att det är lättare för att få henne att rucka på sina principer än att ni står i varsin ringhörna och tycker att ni har rätt båda två.

• MissieA
    EllaM skrev 2008-02-29 15:42:03 följande:
    Om jag var du skulle jag svara henne att det sårar dig att hon inte vill komma på ert bröllop enbart därför att det inte stämmer med hennes principer, men att du accepterar att hon tackar nej till att närvara. Om hon skulle ångra sig är hon alltid välkommen och du skulle bli väldigt glad om hon ville fira er kärlek med er, men att du naturligtvis varken kan eller vill pressa henne att närvara.Vad säger era föräldrar om allt det här??
    Tycker jag med att du ska göra.
  • Nightingale

Jag har sagt att jag blev ledsen men att hon får göra som hon vill och att hon är jättevälkommen till kyrkan med barnen.

Vi får väl se...

Hon komer INTE ändra sig, maken till envis människa finns inte.

Nu bor vi inte på samma ort så vi kommer knappt att ses före bröllopet. Men det ska bli "spännande" under året hur det här kommer att utvecklas.

• ia7

Vill först poängtera att var ch en gör som den vill och det ska gästerna acceptera MEN då får man också ta att en del kanske tackar nej till inbjudan....

Personligen kan jag inte förstå hur man kan säga att en 3-åring har det roligare hos en barnvakt än på en kul fest med andra barn och vuxna.... Mina barn (och gästernas) ska då med!

Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.