avil skrev 2008-02-29 13:22:52 följande:
fast jobbets julfest är ju med jobbet.o mosterns bröllop är en familjeangelägenhet tycker jag .OM jag bara får säja MIN tycke i det hela.Men som jag hävdat hela tiden-.alla gör ju som DE tycker o vill ha det!!O alla MÅSTE inte acceptera det jag begär heller,det måste vara allas fria vilja.
Visst, så är det, men jag menar bara att om man nu tycker att "barnfritt" som regel är det dummaste man hört, så får man nog tänka att det är en regel som är väldigt vanlig i festsammanhang - bröllop såväl som jobbfester, baler, 50-årsfester, examensfester och vad det nu kan vara. Det är ingen konstig regel, det är det jag menar.
Sedan tycker jag nog att en vigsel fämst är en angelägenhet mellan brud och brudgum. Om brudparet sedan vill bjuda in nära och kära att närvara vid vigseln och dessutom bjuda på middag och fest, då tycker jag att man som gäst ska känna sig hedrad att få närvara. Jag tycker inte att man som gäst kan ställa några som helst krav på brudparet på vilka som ska få komma eller inte. Det är ju brudparet (eller möjligen föräldrarna) som bjuder in till fest och betalar hela kalaset, och jag tycker att det är mycket ohövligt att som gäst då komma och ställa krav eller ställa ultimatum. Att bli bjuden på fest eller bröllop är ju liksom en bonus, inget man kan kräva eller ska ta för givet, utan man ska vara tacksam för att ha fått inbjudan och så får man ta ställning om man vill och har möjlighet att närvara på de premisser som är.
En annan sak är om man av olika skäl inte kan lämna bort barnet eller skaffa barnvakt för en stund, men då kan man på ett fint sätt prata med brudparet och se om man kan hitta en lösning. Men att ställa krav som gäst, det är inget annat än rent ohövligt tycker jag.