• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Kattflickan

Jag måste bara hålla med föregående talare. Vi har också bestämt oss för att ha en barnfri fest med middag och dans där barn inte passar in. Jag känner igen mig i din situation vad gäller din syster. Min moster är likadan. Hon är helt förstörd och rabiat över att hennes tre barn inte får komma på festen och har vänt hela släkten på min sida emot oss. Så nu är det inte säkert att någon av mina släktingar kommer. Min moster har en förmåga att alltid få som hon vill, hon gråter och slänger på luren...
    Men jag tycker att det är upp till brudparet att få bestämma hur man vill utforma sitt bröllop och fest. Så då får min moster stanna hemma om det inte passar sig. Synd bara att mitt bröllop inte kunde få vara något roligt som händer i vår släkt utan en källa till bråk och osämja.. Det är inte var dag någon gifter sig i släkten.
    Så alla ni brudpar därute som vill ha en barnfri fest, stå på er!!

• Nalle Puh 40
    avil skrev 2008-02-29 13:01:21 följande:
    Jag har varit på bröllop där de satt ut stora ritpapper o pennor till barnen,gjort en lite videohörna,osv.O nåt av de lite större barnen /syskonen har fått agera lite "lekledare" om de velat göra nåt såsom fiskdamm,mm.På de bröllopen har det varit jättetrevligt o alla har stannat länge! barnen har ibland somnat i videohörnan el i barnvagn osv. Mamma har gett lite välling till de minsta osv.Jag,för egen del,föredrar bröllop där ALLA är välkomna.....Barnen har haft jätteroligt.Så JAG kan inte se att barn förstör eller stör på en fest..
    Håller med dig precis, varför ska inte barnen få vara med och fira en sådan stor högtid.

Sen kanske man kan ha någon som hämtar dem när de blir trötta eller ha en ostörd vrå så att de kan sova.
  • Zozo

Jag tycker absolut som du att varje brudpr har rätta tt bestämma hur de vill ha sitt bröllop, men gästerna maste da ocksa fa lov att ha friheten att tacka nej utan att bli totalt utkastade. Jag menar bara att det finns manga tradar här där det later som att gästerna är skyldiga brudparet en san massa saker.. (inte just denna traden da)

Kattflickan skrev 2008-02-29 13:06:10 följande:
    Jag måste bara hålla med föregående talare. Vi har också bestämt oss för att ha en barnfri fest med middag och dans där barn inte passar in. Jag känner igen mig i din situation vad gäller din syster. Min moster är likadan. Hon är helt förstörd och rabiat över att hennes tre barn inte får komma på festen och har vänt hela släkten på min sida emot oss. Så nu är det inte säkert att någon av mina släktingar kommer. Min moster har en förmåga att alltid få som hon vill, hon gråter och slänger på luren... Men jag tycker att det är upp till brudparet att få bestämma hur man vill utforma sitt bröllop och fest. Så då får min moster stanna hemma om det inte passar sig. Synd bara att mitt bröllop inte kunde få vara något roligt som händer i vår släkt utan en källa till bråk och osämja.. Det är inte var dag någon gifter sig i släkten. Så alla ni brudpar därute som vill ha en barnfri fest, stå på er!!
  • EllaM
    Nightingale skrev 2008-02-29 12:51:29 följande:
    Hon menar på att hon inte ska behöva anstränga sig att skaffa barnvakt pga en regel som är det dummaste hon hört.
    Väldigt många fester är faktiskt barnfria, inte bara bröllop. Hon skulle ju inte komma på tanken att nobba jobbets julfest bara för att den är barnfri, eller hur? Även om ens repsektive var medbjuden. Det är ju helt normalt med barnfria fester! Och helt normalt med barnfria bröllop! Alla gör som de vill, en del vill ha barnen med och andra inte, det måste varje brudpar själva få avgöra utifrån deras önskemål. Det finns bröllopsfester som är mer lämpade för barn och andra som är mindre lämpade, men det spelar egentligen ingen roll och inte heller spelar det roll om man tror barnen har kul eller inte, det enda som spelar roll är hur brudparet vill att det ska vara.

Självklart har man som gäst alltid rätten att tacka nej, och det måste ju brudparet acceptera, men samtidigt tycker jag att det är väldigt konstigt att man tackar nej av en sådan anledning. Om man inte kan tillmötesgå ett sådant enkelt önskemål från brudparet måste man nog fråga sig själv hur viktig relationen med brudparet egentligen är....

Och där har du nog tyvärr svaret. Det verkar som om du insett det själv och är stark att stå emot henne. Jag tycker att du gör helt rätt!!
  • avil

fast jobbets julfest är ju med jobbet.o mosterns bröllop är en familjeangelägenhet tycker jag .OM jag bara får säja MIN tycke i det hela.
    Men som jag hävdat hela tiden-.alla gör ju som DE tycker o vill ha det!!
    O alla MÅSTE inte acceptera det jag begär heller,det måste vara allas fria vilja.

• EllaM
    avil skrev 2008-02-29 13:22:52 följande:
    fast jobbets julfest är ju med jobbet.o mosterns bröllop är en familjeangelägenhet tycker jag .OM jag bara får säja MIN tycke i det hela.Men som jag hävdat hela tiden-.alla gör ju som DE tycker o vill ha det!!O alla MÅSTE inte acceptera det jag begär heller,det måste vara allas fria vilja.
    Visst, så är det, men jag menar bara att om man nu tycker att "barnfritt" som regel är det dummaste man hört, så får man nog tänka att det är en regel som är väldigt vanlig i festsammanhang - bröllop såväl som jobbfester, baler, 50-årsfester, examensfester och vad det nu kan vara. Det är ingen konstig regel, det är det jag menar.

Sedan tycker jag nog att en vigsel fämst är en angelägenhet mellan brud och brudgum. Om brudparet sedan vill bjuda in nära och kära att närvara vid vigseln och dessutom bjuda på middag och fest, då tycker jag att man som gäst ska känna sig hedrad att få närvara. Jag tycker inte att man som gäst kan ställa några som helst krav på brudparet på vilka som ska få komma eller inte. Det är ju brudparet (eller möjligen föräldrarna) som bjuder in till fest och betalar hela kalaset, och jag tycker att det är mycket ohövligt att som gäst då komma och ställa krav eller ställa ultimatum. Att bli bjuden på fest eller bröllop är ju liksom en bonus, inget man kan kräva eller ska ta för givet, utan man ska vara tacksam för att ha fått inbjudan och så får man ta ställning om man vill och har möjlighet att närvara på de premisser som är.

En annan sak är om man av olika skäl inte kan lämna bort barnet eller skaffa barnvakt för en stund, men då kan man på ett fint sätt prata med brudparet och se om man kan hitta en lösning. Men att ställa krav som gäst, det är inget annat än rent ohövligt tycker jag.
  • ia7

Avil:
    Vilka superbra tips!!!!! Vi kommer att ha ca 20 barn i åldern 0-15 år här blir det ikeas pappersrulle och video tack vare dig, har inte haft en tanke på det!!!!

• Shabby chic

Trist att din syster ska hålla på och klydda... Min första tanke var "undrar vad det egentligen handlar om?"

Jag tror att det alltid kommer att vara svårt att förstå varandra om man har barn eller inte har barn... Men det här är ju faktiskt din fest, och du bjuder ju dem du vill ska komma!

Hon kaske känner att du inte tar hänsyn till familjen, du är ju ändå moster till hennes barn. Har du bra relation till barnen annars?

Kan du inte kompromisa? Hon får ta med sig barnen om hon har en barnvakt med sig, så hon och hennes man kan njuta av festen, trots att deras barn är med?

Men det är din fest och du bestämmer, om hon inte vill komma så är det ju hon som går miste om nått! Hon är ju din syster och borde förstå bättre!

• avil

ia7-bra! ja det finns egentligen massa saker större barn o mindre barn kan hitta på........

• MissieA

Men detta är en sak brudparet vill och en regel som dem har bestämt och som gästerna ska acceptera och inte bli sura över. Så ifall ett brudpar bestämmer sig för klädkoden "svart smoking" ska gästerna få klaga över det med och sura??

Att man tjurar för en sån sak betyder i mina ögon att man inte bryr sig om brudparet tillräckligt mycket för att ge med sig en kväll och fira deras kärlek. Så TS och alla andra dem personerna är inte ens värda att grubbla över och lovar om det händer mig samma sak så ska jag Sk*ta i dem personerna.

Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.