• Nightingale

Min syster vägrar komma på mitt bröllop.

Hej..

Måste bara fråga er om det är jag som är helt onormal?

Min syster vägrar komma bara för att jag väljer att ha barnfritt bröllop. Hon har 2 barn.

Oavsett om hon får barnvakt eller inte så vägrar hon komma bara för att jag har den "regeln" som hon kallar det.

Är det så tokfel att ha barnfritt på festen? På vigseln är givetvis alla barn välkomna. Men vi vill gärna ha barnfritt sne eftersom vi ska servera obegränsat med alkohol och vi tycker inte att barn och rejäl fest hör ihop.

Men just nu är jag jätteledsen och allt känns fel. Men jag vet inte om jag vill ändra MIN dag EN dag i livet bara för att hon har principer.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.
  • Nightingale

Hon menar allvar. Hon sa att även om pappan tar barnen så kommer hon inte bara för att vi har den "regeln".

Enbart princip.

Jag tänker INTE ge mig. Det är min dag, en jäkla dag i livet. Hon bestämmer ALLT annars. Jag är less på riktigt nu, om hon inte kan offra sig en gång för mig på min bröllopsdag så kan det kvitta.

• Nightingale

Peters Fridelina skrev 2008-02-28 22:10:38 följande:

Vi har gjort ett liiitet undantag hos oss. Vi har några barn i familjen som får vara med på festen. (Men deras förälrar dricker inte.) Vi har utöver det dragit en gräns för alla andra, släktingar utanför närmsta familjen och vänner, att de inte får ha med sina barn. Det har bara mottagits med glädje. De flesta vuxna tycker att det är SKÖNT att vara utan barn någon gång och få vara VUXNA!Jag tycker m.a.o. att du har helt rätt. Man måste få dra en gräns (så länge inte barnen är för gamla) att under en viss ålder så är festen inte "lämplig". Man måste få ha kul med sina vuxna vänner. Stå på dig. Det är hon som har fel!
    Klart jag vill att hennes barn ska koppa på både middag och fest EGENTLIGEN. Men jag vill inte att vissa barn ska komma och vissa inte, så jag drar gränsen vid alla barn, vill inte peka ut vissa. Dessutom kan hon inte ha koll på sina vilda tvillngar på middagen, finns inte en chans. Men så långt tror jag inte att hon tänker.
  • MissieA

Jo, men kan förstå hur det känns det är ändå din syster men det viktiga är att du förstår att du inte gör något fel

• Nightingale
    MissieA skrev 2008-02-29 01:10:07 följande:
    Jo, men kan förstå hur det känns det är ändå din syster men det viktiga är att du förstår att du inte gör något fel
    Ja det är just den biten jag har problem med, jag velar mellan att ändra mina krav på barnfritt men då har jag ju ändå förlorat, då blir ju inte bröllopet som vi vill.

Min sambo är jätteförbannad, han vill knappt träffa henne under påsk då jag ska till mina föräldrar. Jag börjar förstå honom.
  • MissieA

Om du ändrar dig så gör du precis som hon vill (som alltid enligt dig) och just på grund av det kanske hon fortsätter och ställer krav för att hon har lyckats med det innan så det kanske är viktigt att ni säger NEEEJ och att hon inte får på sitt sätt med när det är ERT bröllop.

• trampetroll

Jag håller med MissieA.
    Förstår att det känns skijobbigt och tungt men försök att stå på dig! Jag tror också att det är möjligt att hon kör detta rajset för att få som hon vill till slut.
    Du grejar detta och jag tror framförallt för att du inte "viker" dig för hennes vilja kommer göra gott för er relation överlag.
    Jag tycker verkligen synd om dig. Jag går och oroar mig att folk i släkten typ kusiner som jag egentligen inte bryr mig om ska komma ifall de kommer att reagera såhär men att få en sådan här släng från in egen syster, det måste göra riktigt ont...
    Hoppas att allt ordnar sig!

• Piha

Ursäkta om jag låter elak men jag försöker bara vara uppriktig.

Din syster låter inte som en speciellt trevlig person. Om hon inte varit familj antar jag att hon inte haft plats i ditt liv? Man behöver inte älska, eller ens tycka om, alla familjemedlemmar. Speciellt om de har en vana att bete sig illa.

Jag tror att hon skulle förstöra mer än tillföra genom att komma på ert bröllop. Kanske du ska vara glad att hon inte kommer...

// P

• ia7

Hej!

Att din syster får respektera det du har sagt och då kan hon väl gå på vigseln men vara hemma på festen om det inte passar som du bestämt.

Å andra sidan så kommer vi att ha ca 20 barn med på festen OCH alkohol men var och en får ta sitt ansvar för sina barn och därmed anpassa sitt alkoholintag Skulle aldrig funka med barnfritt då vi aldrig skulle hitta barnvakter till alla. Vi kommer inte ha en "stel" middag utan buffe och ett barnbord där barnen kan göra lite som de vill, vi anpassar oss alltså lite efter att det kommer att vara barn med. dessutom får ju våra barn 1000 gånger så kul om där är andra barn med...

Alla gör som de vill

• EllaM

Din syster sätter alltså sin "princip" före dig och din lycka, på din bröllopsdag? Jag vill inte heller verka elak, men jag tycker nog att det är en väldigt sned prioritering.... Att hålla på sina principer är alltså viktigare för henne än att du ska få det bröllop du önskar?? Det är verkligen ingen konstig eller stor grej du ber om! Om inte hon sätter dig först på din bröllopsdag tycker jag inte att du ska behöva känna att du måste sätta hennes önskan först! Som andra har skrivit: det är en enda dag du ber om. Kan din syster inte ge dig det så tycker jag att du ska tänka att det är hennes förlust att hon inte får dela dagen med dig. Låt henne inte ha makten att förstöra det här för dig! Jag hoppas det ordnar sig och att ni reder ut det här!

• Bluerose

Självklart ska du göra din dag till den du vill. Förstår inte riktigt din syster om jag får vara ärlig. Vill hon att du ska vara ledsen?

Svar på tråden Min syster vägrar komma på mitt bröllop.