• Andie

6 oktober 2007 fortsättningstråd

Hejsan
    Vår tråd för 6 oktober 2007 har blivit avstängd så nu tänkte jag att då fixar jag en ny till oss

• Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd
  • Saffranin

Nu har jag suttit i flera timmar och kollat på olika fotografers hemsidor. Hur ska man kunna bestämma sig?

Tack Malin, har du nån bild på era inbjudningskort?

Jag ska åka och hälsa på min tärna nästa helg och kolla på klänning till henne då. Känns som det kan bli svårt. Vart ska man gå? Till brudklänningsaffärer el vanliga? Hur ska era se ut Malin?

Läste föresten att marsalken ska ha samma klädsel som brudgummen. Hade tänkt att han bara skulle ha kostym... Det blir bara mer och mer att fundera på hela tiden.

• Andie

malin&eric
    När er hemsida är klar får du lägga upp en länk så att man kan gå in och kika lite.

Saffranin
    Fotografer verkar lite knepigt att välja. Om du blir rekomenderad någon kolla upp deras portfolio och så. Sen spelar ju faktiskt priset in en del.Och jag tror att man väljer fotograf lite med hjärtat. Finns det kemi mellan er och fotografen så blir bilderna nog mer personliga. Så mitt råd är nog att prata/träffas med dem.

Vi har nog ganska tur som har två proffsfotografer i vår omgivning som har fått detta uppdrag att fota oss vår stora dag.

• malin&eric

Jag tycker också att fotograf verkar snårigt. Dels dyrt och sen finns det ju ingen som helst garanti för att det blir bra för det. (portfolion är ju fotografens bästa bilder, utvalda bland tusentals antagligen). Min kompis bilder blev inte speciellt bra t.ex. trots att den fotografen hade jättebra rykte osv (nån i Skövde, kommer inte ihåg namnet). Surt att lägga 10000 på bilder som inte blir bättre än de som mamma tog med sin digitalkamera osv. Jag skulle nog säga som Andie, gå på känsla och försök hitta någon som ni gillar. Och välj en som fotar med digitalkamera istället för med film, för då kan de ta så många fler kort och chansen att hitta guldkorn blir större.

Kläder: Vi ska hyra frackar till marshalkerna och sy frackvästar till dem som matchar tärnornas klänningar. Till klänningarna har vi tänkt bestämma oss för ett tyg som alla gillar och sen får varje tärna själva bestämma vilken modell de vill ha (utom min syster, hon ska ha sjöjungfrukjol. Är man modellsmal med trådsmal midja kommer man faktiskt inte undan ) Det är roligt för det är tre väldigt olika kroppsformer att jobba med, även om alla är ganska långa och smala. Kul att brainstorma runt. Älskar att rita kläder. Jag hittade ett jätteläckert brokadtyg i guld och brunt som skulle funka jättebra ihop med grönt, så nu är jag lite inne på att göra del av klänningarna i det tyget (typ ett band i midjan, ett litet släp...)

Saffranin: om ni ska köpa klänning (hyra alternativ?) så är det dyrt på i princip alla brud-bal-ställerna i Gbg. Plus att det är studentbal snart, så klänningarna försvinner ganska snabbt. Om pengar = inga problem, så finns det supermycket snyggt, men det ligger runt 3-4000. Om du kan med att vänta så säljs det ut mycket i sommar. Köpte själv en balklänning förra sommaren för 900:- (hade varit uthyrd men det syntes inte på den). Så att köpa begagnat går. Alternativt att titta även i andra affärer på festklänningar. Så länge man inte måste ha puffig balklänning så går det att hitta mycket. Ett tredje alternativ är att hitta en snygg topp i en vanlig affär (finns hur mycket som helst) och sen sy en kjol till det (vilket är det enklaste plagget i världen att sy. Tar max en halv dag och går knappt att misslyckas med). Kör man topp + egen kjol-varianten kan man få en fantastisk klänning för 7-800 istället för 4000.

Oj, detta blev jättelångt. Så går det när jag börjar prata klänningar

• malin&eric

Slöja nr 2 kom från e-bay idag. Ser ut som en puff. Funderar på att ta bort kantbanden och se om den blir bättre. Hmm...

• Andie

Saffranin
    Hur går det med festprogrammet?

Och hur långt har alla kommit i sin planering?

• Saffranin

Hejsan!

Jag har inte gjort något mer med festprogrammen. Försöker koncentrera mig på att hitta en fotograf (har mailat till några olika nu) och så sitter jag och funderar lite på hemsidan. Tyvärr har jag väldigt lite tid numera då jag pendlar 3 h om dagen och jobbar mycket kvällar och helger... Känner mig lite stressad över bröllopsplaneringen faktiskt. (och pojkvännen veckopendlar och jobbar jämt så jag gör det mesta)

Känns som om det börjar bli dags att göra inbjudningskorten snart oxå (tänkte skicka dem i maj...)

Men nu är det Grey´s så nu hinner jag inte...

• Andie

Saffranin
    Aha då förstår jag att du känner dig stressad över planeringen. Vi ska börja med våra inbjudningar här i april men vi skickar dem nog inte förrens i sommar.
    Ska ni göra era inbjudningar själva?
    Jag gillar att pyssla det är därför jag ska göra dem själv. Och jag hoppas verkligen att du hittar en bra fotograf som ni gillar.
    Själva har vi anlitat två av våra vänner som kommer att fota oss. De är fotografer båda två vilket gör det enklare för oss faktiskt.

Ha en bra dag i solen!

• Saffranin

Ja, det är tänkt att vi ska göra inbjudningskorten själva. (så som de ser ut på hemsidan...) Hur ska era se ut? Finns de på eran hemsida kanske?

Har fått mail från några fotografer nu som verkar hyfsat billiga. Ska försöka träffa dem efter påsk och välja nån.

• Saffranin

Föresten, Malin, glömde alldeles bort att tacka för klänningstipsen. Super! Vi får se vad vi hittar i helgen...

• Saffranin

Vart ska ni på bröllopsresa? Vi funderar på vingård i södra Italien...

• Andie

Saffranin
    Det finns ingen bild på vår hemsida om hur våra kort ska se ut. Kommer inte lägga upp dem förrens efter att vi har skickat iväg dem. Men jag hojtar till när jag gjort det.

Bröllopsresa... vi vet inte ens om vi ska på en sådan. Min m2b är sjukligt rädd för att flyga. Plus att vi inte har råd just efter bröllopet...

• Mirja78

Hej!
    Ytterligare en som har stor dag den 6/10...vi verkar ju vara några stycken. Låter som alla här har stor koll på planeringen, jag har inte kommit riktigt lika långt, men en hel del är ju klart. Kyrka, festlokal, präst, klänning och färgtema. Gästlistan har vi filat på några veckor och det går sakta men säkert framåt. Såg att det var flera som skulle göra sina egna inbjudningar...låter kul!!!

Själv är jag inte så pysslig (även om jag skulle vilja vara det ) så vi kommer nog att ta hjälp av någon

• Saffranin

Välkommen hit Mirja78!

I villken stad och lokal ska ni vara?
    Vad har ni för ungefärlig budget?

Jag är inte pysslig alls egentligen, men när jag började leta efter färdiga kort hittade jag inga som var tillräckligt snygga (bara de handgjorda asdyra). Oxå kul att få likadana inbjudningar, tackkort, vigselprogram och festprogram och det hittade jag inte alls.
    Men kanske har du bättre tur än jag... annars är det ganska lätt att stämpla m.m.

Andie

Då får jag försöka vänta tills dess då

Nu har jag bokat in ett möte med en fotograf imorgon. Eva Quirbach. Har läst mkt bra om henne här och det skulle bara kosta 3700 för fotografering före, under och en stund efter vigseln med alla kort på CD samt (om jag inte fattat fel) 100 kort som kort och 5 förstoringar.

Annars har jag haft en skön helg med min tärna i Stockholm. Det blev inte så mkt kollat på tärnklänningar bara utan mest på andra kläder... men, men det hinns nog med.

• Saffranin

Läste föresten om din slöja nr 2 precis Malin... Har du lyckats fixa till den?
    Jag lyckas inte bestämma om jag ska ha slöja, krona eller bara blommor. Vill helst provuppsätta med alla alternativ, men men...

• Andie

Saffranin
    Japhs du får vänta
    Satt faktiskt igår och gjorde våra inbjudningar (alltså de som ska skrivas ut från datorn) Så nu har vi gjort dem väldigt personliga eftersom vi skrivit i stil med det här...
    --------------------------------------
    Önskar (namn på personen/personerna)närvaro när vi gifter oss

Den 6 oktober 2007
    Klockan 15:30 i Vaksala kyrka

Efter vigseln blir det middag med dans i Granebergsparken.

Osa senast 31 augusti
    (telfon nr)

Klädkod: Kostym alt. Klänning
    ----------------------------------
    Tycker det blev väldigt bra å hoppas på att det inte blir några missförstånd om vilka som är bjudna. Har läst här på BT om skräckhistorier om folk som har tagit med sig folk som inte varit bjudna osv.

Har dock en liten fråga. När ska ni skicka ut era inbjudningar? Vi tänkte början av juli. Där av o.s.a.t sista augusti en månad innan bröllopet ta och ge en vecka...

• Andie

Mirja78
    Hej hej och välkommen till tråden!!!

• Heidi L

Hej på er! Nu dyker jag upp i gen försvinner o kommer tillbaka när tid finns så nu kan jag berätta vad som hänt! Har bokat och tagit mått på klänningen nu ,får den om ca. 1 månad LÄNGTAR =)=)=)
    Sen var jag i helgen i Stockholm eller vi var träffa våran fotograf, kändes bra , åkte ut till foto platsen som hon hittat en helt underbar plats tyckte vi!

Får önska dig Välkommen hit Mirja78!

• Mirja78

TACK!! Känner mig varmt välkommen

Vi ska vara i Linköping, jaa, eller utanför Linköping på Gamla Slottet i Bjärka Säby, hur mysigt som hellst...

Budget...vill man verkligen tänka på det...har väl räknat med att det kommer att gå på en 80000 för allt. Som tur är sponsrar våra föräldrar med en del, men ändå man blir ju lätt kallsvettig bara man tänker på det. Tanken har slagit mig att man kanske skulle smita...men å andra sidan vill man ju fira den här dagen med nära och kära.

Andie: Tycker att texten på inbjudningarna ser jättebra ut. Ska bli spännande att se dom så småningom!!!

Saffranin: Fotografen låter toppen och prisvärd, vi har bokat en fotograf för 8000 och då fotar han oss under ca 1 1/2 innan samt under vigseln. Sen får vi välja ut vilka kort vi vi ha från alla han tar, vi får 24 stycken av dessa. Låter jämförelsevis riktigt dyrt

• Andie

Mirja78
    Tackar... vi har filat ganska mycket på den faktiskt...
    När hade ni tänkt skicka ut era inbjudningskort?

• Mirja78

Andie
    Tanken är väl att de ska komma ut innan alla försvinner bort på semester, men vi har inte börjat än....det känns lite stressande, men det ska väl gå bra det är ju trots allt ganska gott om tid...

Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd