• Andie

6 oktober 2007 fortsättningstråd

Hejsan
    Vår tråd för 6 oktober 2007 har blivit avstängd så nu tänkte jag att då fixar jag en ny till oss

• Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd
  • Andie

Hmmm dansen.... tja jag vet inte vi är inte så dansanta av oss och en vals verkar lite över kurs. Men vi får se måste prata med mannen oxå och se vad han tycker om det...

• malin&eric

dansa vals... hmm... ja, varför inte.

Vi kan redan dansa vanlig vals dock. Funderade på en kurs i vinervals med snurrar och lyft och grejer. Något som känns kul?

Vi ska ha vår vigsel kl 15 och fotas innan. Vilken kyrka ska ni ´vara i Andie?

• Andie

malin&eric
    Vi ska vara i en stenkyrka som heter Vaksalakyrkan i Uppsala. (kanske har glömt att nämna att jag sitter i Uppsala )

Till Alla:
    Nu blir det lite tvära kast från dans till bröllopstårtor...
    Hur har ni tänkt göra med specialmats gästerna de som inte tål gluten eller laktos? Jag vet redan om några sådana som vi har bjudit och jag satt igår och funderade på hur man skulle göra för dem. Om det nu bara är typ 4 st så kanske man inte behöver baka en tårta utan kan ge dem en stor bakelse istället, vad tror ni om det?

• malin&eric

re: tårta

Bakelser är en jättebra idé tycker jag. För glutenintoleranta funkar ju även moussetårtor bra, och nu när jag tänker efter så kan man ju faktiskt göra laktosfri mousse också (även om man får lätt värk i armen av att vispa äggvitor ), så om man vill så kan man ju göra en tårta som alla kan äta. Ska ni baka själva? ICAs hemsida är ett tips. Finns mycket bra recept där.

• Andie

malin&eric
    Min syster ska hjälpa oss med tårtan. Och eftersom jag jobbar i kök så passade jag på att fråga specialkokerskan om detta och hon sa att man kan slå ihop gulten och laktos allergiker i en och samma tårta så kan man baka en vanlig och en special. Men jag ska kolla upp det här närmare. Tycker dock att bakelser var lite klyftigt tänkt eftersom det kanske är 2 -4 st som är allergiska.

Hur har ni funderat kring detta med allergier och maten?

• malin&eric

Andie:

Jag har inte tänkt så mycket på det än men restaurangen sa att de fixar specialmat till dem som behöver. Vi har inte börjat titta på meny än, tänkte vänta med det till frammåt sommaren.

• Andie

malin&eric

Så ni ska ha er fest på en restaurang då förstår jag att ni antagligen inte behöver bekymmra er. Vi ska dock laga vår egen mat.
    Men jag tror vi har valt rätt okej mat för att göra specialmat till... tror att det bara blir gratängen man behöver göra special på och det är nog inte så svårt. Jobbar ju med mat på en skola så jag har många att fråga hur man kan göra det på ett bra sätt

• Saffranin

Hej, hej!

Jag har varit på semester till Dubai och därför varit lite frånvarande ett tag, men nu är jag tillbaka.

Ang allergier så fixar de mat på slottet.
    Jag tror oxå att vi har sån tur att ingen gäst är laktos- el glutenintolerant så då slipper vi specialtårta. Bra att komma ihåg att tänka på dock, tack för det Andie! Tyckte bakelser var ett superbra alternativ!

Skulle gärna dansa wienervals, men min m2b har inte dansat alls tidigare så kanske borde vi lägga det på en rimlig nivå. Har oxå funderat på alternativet att dansa till ett vanlig och för oss speciell låt istället. Kanske ett alternativ för er oxå Andie?

• Andie

Saffranin
    Välkommen tillbaka från din resa!
    Hoppas du är solbränd och fin!

Tja vi har börjat kolla upp låtar att dansa till, vi vill ha en speciell låt. Och eftersom vi inte har tänkt lägga ut några pengar på danslektioner, även om vi kanske skulle behöva det så tränar vi i vardagsrummet

Vi vet ju att en del har allergier så vill vi ju ha en uttänkt plan för detta då vi ska laga maten med hjälp av min svärmor.

Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd