• Andie

6 oktober 2007 fortsättningstråd

Hejsan
    Vår tråd för 6 oktober 2007 har blivit avstängd så nu tänkte jag att då fixar jag en ny till oss

• Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd
  • Saffranin

Andie
    Jättevacker topp!
    Hur har du tänkt dig kolen?
    Såg oxå att ni kollat på ringar. Har ni redan köpt den?

• Andie

Saffranin
    Jag vill ha en enkel kjol, inte så mycket krussiduller men den kan vara lite A-formad.Men först och främst så vill jag ju att klänningen ska ta fram de bra sidorna och inte de lite större sidorna som finns runt höfterna
    Så jag hoppas att sömmerskan kan trolla lite men det tror jag hon kan. För hon har nämligen sytt en klänning till mig förut som jag hade på min systers bröllop.Och den fick jag mycket beröm för.

Och ringar har vi kollat på. De vi hittade på nätet var nästan en tusenlapp billigare så jag vill köpa den på det sättet men jag har inte riktigt fått kläm på om någon handlat där eller inte, skrev i nån annan tråd om det, men det verkar som att det är ett seriöst företag iaf.

Hur går det för dig? Har ni kollat på ringar? Mat, dekorationen av lokal osv?
    Jag känner lite press angående maten faktiskt.. tycker det är så svårt.

• malin&eric

hej igen allihop,

Saffranin: Maggie Sottero ligger runt 10000, några under, några över. I vilket fall så blir det ganska mycket för dyrt för mig. Vi har budget på 5000 för brud OCH tärnaklänningar (3st), så jag satsar på klänning för ca 2500, vilket betyder att jag kommer få beställa från Kina eller sy själv. Hade ju hoppats på att få uppsytt här i Thailand (där det regnar för övrigt) men det sket sig. Suck. Tror att det blir bra ändå. Jag, mamma och mina tre tärnor ska åka hem till mormor en helg och sy. Mormor är helt fantastisk, mamma är jätteduktig och vi andra brukar kunna knåpa ihop det ena och det andra så det ska nog bli bra. Behöver bara hitta billigt tyg någonstans. Tack och lov för Internet.

Andie (och andra ang ringar): Vi köpte våra förlovningsringar hos Kuhlins i Gbg. Jättefina verkligen och han gör dem själv på plats (liten smedja i Kronhusbodarna) vilket innebär fantastisk service. Jag har varit där två gånger och fått min ring intagen (måste ha haft väldigt svullna fingrar när jag provade storlek och så har jag gått ner 5 kg i vikt). Han fixade det på 5 min och putsade till den lite extra varje gång. Gratis var det också. Kan verkligen verkligen rekommenderas. Vi betalade 5200:- tillsammans för ringar i vitguld (1,5mm tjocka, min är 4,5mm bred och Erics är 6mm, så det är ganska mycket guld). Ganska billigt jäfört med övriga affärer i Gbg centrum där vi kollade. Och skönt att veta att man får service och kvalité tycker jag. Ska definitivt köpa vigselringen på samma ställe.

Vad har ni för budget? Vi sitter och knåpar med det nu.

• Saffranin

God morgon!

Vi köpte förlovningsringar från Sandberg och ska ha samma märke på vigselring så det är bara att beställa.

Angående maten så får alla blivande brudpar åka ut till slottet och prova deras olika menyer (samt sova över!) så sen är det bara att välja. Härligt att få en minisemester också!
    De ordnar oxå blomsterdekorationer i våra färger.

Vår budget ligger på 180 000, men med klänning för 8000 blir det nog dyrare... Allt bara skenar iväg!

Malin&erik
    Så ni ska betala för tärnornas klänningar oxå. Hmm, måste man det tycker ni? Vi hade tänkt att hon skulle ha en valfri klänning i rött, orange eller gult.
    Har oxå lite problem med att min tärna inte känns så engagerad. Borde nog ta upp med henne om hon vill vara tärna eller inte, men det känns svårt.

Vi funderar oxå på hur gästerna ska ta sig till och från slottet. Det ligger ca 4 mil från Gbg. Helst vill vi att folk ska sova över med oss på slottet, men det kommer kosta ca 1000 kr så kanske måste man fixa buss som kan ta folk fram och tillbaka. Problem bara då även kyrkan ligger en bit från slottet. Ska bussen stå och vänta utanför under vigseln då? Vad kostar det?
    Suck...

• Cahe

Hej svejs!

Nu får vi snart hämta våra ringar!! Mina, både förlovning och vigsel kommer att vara klara på tisdag!! m2b får vänta ytterligare tio dagar på sin tyvärr Eftersom vi är i New York och jag åker till sverige på onsdag så hade vi hoppats på att bådas ringar skulle hinna bli klara...men icke.

malin&erik: ojoj jag har hittat sååå många klänningar som är fina. Kommer hem till sverige igen på torsdag så då ska jag väl börja kolla på allvar!

• Andie

malin&eric
    Låter som en bra smed men tyvärr bor jag ganska långt från Gbg. Annars hade vi nog kollat upp stället noga.

På bugetsidan ligger vi under 30-tusen. Och om jag kan hjälpa det så får jag ner det lite till. Det mesta som drar pengar för vår del är maten tror jag och lokalhyran.

Till alla:
    Hur har ni tänkt det med alkoholen? Ska ni ha betalbar eller fribar?

• malin&eric

Vår första budget låg på 100000 inklusive bröllopsresa men eftersom vi inte vet vart vi vill åka har vi delat upp det lite. Den vi har nu ligger på ca 75000 exklusive bröllopsresa.

Vi ska ha betalbar, mycket för att jag inte vill att folk ska dricka så mycket. Det blir tre glas vin till middagen och jag tycker att det räcker bra.

Vi har fått paketpris på vårt hotell så att de tar 500 kr per dubbelrum för folk som vill bo över. Det känns bra.

Saffranin: vilket slott är ni på?

• Saffranin

Malin&erik
    Festen ska vara på Thorskogs slott ungefär vid Lilla Edet (www.thorskogsslott.se)
    Fantastiskt fint, men tyvärr leder det till vår fantasisumma vad gäller budget. (Lokalhyra 10000, middag 600/person, vin 395/flaska, bröllopssvit 3500 kr m.m. m.m.) Bröllopsresan är inte heller inräknad, tänkte önska oss resan i present. Hur gör ni får att lyckas komma undan så billigt?? VÄLDIGT IMPONERAD!!!!

Bor föresten nästan vid er smed, Malin&erik! (studentlgh mittemot Kronhusparken)

Alla
    Såg att övernattning kostade 775kr/person för våra gäster. Vad tycker ni? Måste man ha buss då eller kan man "tvinga" sina vänner att betala så mkt?

Vi ska oxå ha betalbar. Det som ingår är mousserande, 3 glas vin och avec.

• malin&eric

Vi ska vara på Hotell Kusten som är en hotell- och restaurangskola, vilket gör att det blir billigare. Vi betalar 500:- per kuvert och då ingår 3-rätters, mousserande fördrink och 3 glas vin. Det passar oss jättebra eftersom vi har möjlighet att påverka själva väldigt mycket. Andra ställen jag har pratat med har varit mycket striktare när det gäller att anpassa festen efter vad vi vill ha (typ "nej, ni kan inte få fisk istället. Vi har ju gett er tre menyförslag". ... *himlar med ögonen*) På vårt hotell är de supertrevliga och vi får dessutom bröllopssviten gratis i present från dem. Trevlig gest.

Ang. övernattning för gästerna: skriv i inbjudan att det finns möjlighet att övernatta för reducerat pris (ni har väl fått rabatt på boende iochmed bröllopet gissar jag. Om inte, prata med slottet om det) och lämna det vid det tycker jag. Vill folk ta sig hem mitt i natten så finns det ju taxi. Alla vill ju inte åka samtidigt. Däremot kan det vara käckt att fixa transport från Göteborg till kyrkan och sen till festen. Det uppskattas säkert. (Vi tänkte göra det, trots att vi är i centrum)

• Andie

Saffranin
    Skriv i inbjudan/infoblad att det finns övernattnings möjligheter på slottet. Men uppge även andra alternativ som ligger i närheten som kanske är billigare. För då kan ju gästerna åka taxi emellan om de så önskar.
    Att arrangera transport för gästerna har inte vi tänkt göra däremot uppger vi sätt att ta sig mellan kyrkan och festen och hem igen. Tex taxinr,busslinjer.
    För vi känner så här att någonstanns måste vi ju snåla och då är detta en grej vi kan göra det på.

Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd