• Nonika

Sept. -06. igen!

Tjena tjejer!
    Vår förra tråd är avstängd. Lade in en ny, men det råkade bli på planering..

Hur går det för er?

Vi ska boka fotografen...och jag ska nog ta och ringa den där festlokals-tanten på en gång, och höra om vi kan få ha stället längre än till kl 10 dagen efter. Hur ska man hinna städa annars liksom...

• Svar på tråden Sept. -06. igen!
  • evkasu

Halloj!

Systeryster - Vi kommer åka på bröllopsresa direkt efter bröllopet. Frågan är bara var....
    Vi har varit inne på Sri Lanka + Maldiverna ett bra tag men vädret är tydligen lite osäkert på Sri Lanka då. Har också varit inne på safari + Zanzibar. Och Brasilien. Det dröjer nog ett tag innan vi bestämt oss helt...

Vi åker i helgen upp för att inspektera lokalen lite närmare, håller som bäst på att skriva lista så vi inte glömmer kolla något.

Var på Ikea i måndags för att köpa deras billiga röda jul-ljuslyktor men de var slut! Kändes rätt surt men vi köpte till slut mörkröda ljusstakar för vanliga ljus, inte värmeljus. Får hålla utkik efter jul när alla affärer säljer ut sina julprylar.

Ha en trevlig helg alla!

• Mia_F

mbe:

Hallå och välkommen!
    Vi ska gifta oss samma dag! :D
    Jag vet inte om vi med är tidsoptimister....men det känns ju som att det är ett bra tag kvar...fast tiden kommer säkert bara att rinna iväg!!!
    Vi har bara bokat lokal!!Det är egentligen det enda som är 100% säkert. Sen vissta har vi i huvet klart hur det ska va...ungefär hehe!
    Nej va dum ja e vi har ju en marsalk och brudtärna med, men annars är inget klappat och klart

Nu behöver jag hjälp brudar!

Hade tänkt att lägga upp en hemsida så att en själv och de som är med och hjälper med bröllopet får en överblick hur långt vi har kommit och lägga upp inspirationsbilder osv.
    SÅ eftersom det inte är direkt "shhhh INGEN får veta" (snälla nån ja skriver ju massa om det på internet hehe) så vill ja ändå att inte "vem som helst" ska kunna gå in på sidan, så ja skulle gärna vilja ha så där som ja sett många har att det kommer upp en liten "inloggningsruta".
    Vet någon här hur man gör?

Heeeeeelp!

• Nonika

Har väl inget direkt nytt under solen att berätta...förutom att jag idag fick nys om att en karl på mitt jobb har cateringfirma! Det var värst!
    En kollega till mig har anlitat honom till sin fest nyligen, de hade italiensk buffé, och det hade varit otroligt mycket mat. Nu har ju jag aldrig ätit italiensk mat, så jag vet inte vad det smakar, men det är säkert gott.

Det fanns andra buffévarianter också. Den billigaste var väl från 175:-/pers tror jag.
    Det blir ju alltid billigare att fixa själv, men man kanske kunde anlita dem till viss del?
    Då kör de kanske inte ut maten, så vi får väl frakta den själv, men det är ok tycker jag.
    Vi får se, jag har mailat till honom och gett honom min hem-mailadress. Så får vi se om det blir nåt av det hela...

Hur går det för er då?!

• TingelingAnna

Hej!
    Har nyligen fått reda på att restaurang-skolan här i stan har catering med bufféer. Har pratat med dem och de blev väldigt väldigt glada över förfrågan. Kruxet är att de kan inte om eleverna är på praktik just då. Får verkligen hoppas att de får praktik några andra veckor och inte just i början på september. De tar från 65-100 kr per person. :) Som hittat!
    //Anna

• evkasu

Vi var och kollade på vigselplatsen och festlokalen i helgen, kändes lite konstigt att se platsen med massa snö men vi tog en massa foton ändå. Träffade mannen som har hand om uthyrning av lokalen och kunde ställa de frågor vi har nu ang utrustning osv. Fick också reda på lite historia bakom platsen (en Stockholmskvinna flyttade till Gagnef och donerade pengar till en minnesgård, dit massa gamla byggnader, den äldsta från 1500-talet, flyttades osv), det kanske kan vara kul att ha med i festprogrammet eller så? Annars kändes det bara så rätt för oss båda!

Min svärmor ska på torsdag äta julbord på ett av hotellen vi tänkt spendera bröllopsnatten på, så hon är instruerad att inspektera noga...

Mia_F - sorry, är inget datasnille tyvärr, hoppas någon av de andra kan hjälpa dig....

Nonika & Tingelinganna, vilken tur ni har med catering, vi ska också börja undersöka det lite mer snart, men det är knepigt när man inte gifter sig i hemtrakten tycker jag...

• elora

Nonika: Vi tänker ju ha italiensk buffé och där ingår det: Pastasallad, fläskfilé tonnato, nötpastrami, lufttorkad skinka, soltorkade tomater, mosarella- och tomatsallad, lyxsallad, vitlökssås, grissinipinnar, bröd, smör och ostbricka.
    120 kr per person och de kör ut för 70 kr/milen tur o retur (blir lite extra där...)
    Har ätit buffén förut och vi blev sålda direkt både jag o M2B.

Tingelinganna: Vilket kap!!! Hoppas nu att ungdomarna inte drar iväg på praktik: Kanske finns det även elever som vill servera till en billig penning till klasskassan eller dylikt? ;)

Evkasu: Jag tycker verkligen ni ska ta med lite historia i festhäftet! Sånt är alltid kul att läsa i "väntan på".

Mia_F: Leta på Javascript-skolan efter lösenordsskydd. Ska inte vara så svårt att lägga in, det man gör är väl att lägga till en spärr så när första sidan öppnas kommer denna ruta för log-in att öppnas...men själva koden kan jag ej ;)
    Letade lite och hittade detta: KOlla om du begriper vad de menar ;)
    www.flowsim.se/cgi-bin/flowsim_enter.cgi

För övrig kan jag gladeligen meddela att jag kom över säkert 2 meter silvertråd med vinröda pärlor på efter luciafesten när jag råkade se hur de virat in enbärskvistar med pärltråden. Hade turen att det var en kompis morsa och jag sa till henne att inte slänga tråden för jag tog gladeligen emot den i såna fall, och se som det gick ;)))

Såg ett väldigt enkelt blomarrangemang ikväll, de hade gamla vinägerflaskor med en enriskvist + 1 minigerbera i stucken ;) Sedan lite färgad sån där trådvirrvarr som var rödfärgat ;) Vet inte vad det heter...dekorationshalm? Haha...Nåväl, enkelt snyggt och tog ingen plats heller.

Ni får ha det!!! Ciao!

• Mia_F

Tack för hjälpen brudar!
    Ska kolla det där med Java script skolan tack för tipset! :D

• mbe

Ohh Yes då var man ett steg närmare drömbröllopet. För vi fick fixa ny kyrka från början skulle vi ha Örgryte G:a kyrka här i GBG men det visade sig att de skulle ha fönsterrenoveringar där från Maj till sep vilket innebar träskivor på en del fönster inte så kul så då var det bara att börja bege sig runt och leta ny kyrka och då hittade vi S:t Birgittas Kapell nere i Majorna och den är jättemysig. Ligger nere vid vattnet med massa gamla hus runt omkring. *Längtar*
    Men vi har bara ett litet problem och det är att vi försöker hitta noter till två sånger vi vill ha till vigseln och det verkar vara stört omöjligt. Har varit i kontakt med skivbolagen och det är för dyrt attsläppa noter till tex notpolen på internet efter bara en förfrågan så nu vet vi inte vad vi skall göra, har försökt hitta nån med absolut gehör som skulle kunna hjälpa oss men det verkar mörkt, Hjälp tjejer har ni några fler förslag???? Låtarna är "Du är fantastisk" med Uno Svenningson och den andra är "För alltid" med Sara Löfgren. Jag sätter mitt hopp till er!! :)

• mbe

Förresten Mia_F ingen chans att du oxå är GBG-brud?? Vilken kyrka isåfall? :)

• Mia_F

mbe:

Halloj tjejen! Bra att det ordnade sig med kyrkan ändå! Nog för att ja älskar gbg och är där titt som tätt och min fästmans släkt bor där men nej, själv bor ja i jkpg området.

Vet inte riktigt hur ja ska hjälpa dig med noterna dock. Sara Löfgrens finns ju på notpoolen för 35 spänn eller nåt, men lille uno verkar lite hårdare på sina rättigheter hehe! Det beror väl lite på med, ska ni ha det till liveorksetser eller? För om ni till exempel ska hyra ett band kan väl säkert de hjälpa att ta ut noterna elelr på annat sett fixa det? Ska ni däremot spela själva på piano eller gitarr borde det väl inte va omöjligt att ta ut i alla fall ackorden? Vet inte, själv har ja knappt något gehör, men de som brukar spela har ju en förmåga att snabbt kunna ta ut sånt där.

Hoppas det löser sig!

• Nonika

Tjena tjejer!
    Idag har jag varit på vår lilla resebyrå här i stan och pratat resa till Thailand. Det är billigt att åka i september, de har fortfarande regnperiod där då. Men det innebär inte att solen inte skiner, och det regnar inte hela tiden, fick jag veta. Så det är ok tycker jag.
    Runt 7000:- per skalle trodde hon att vi skulle få betala för att få åka dit. Sen är det ju desto billigare när man väl är där. Och det är inte så farligt med 7-8.000:-/ person heller tycker jag, med tanke på att det kostar i stort sett lika mycket att åka till tex Grekland. Om inte annat är det ju mycket dyrare i Grekland att äta och dricka tex.

Hon visade på en karta och föreslog vart vi skulle åka. Dessutom kan det komma kampanjer som hon kan boka in oss på Mycket hjälpsam och trevlig dam. I januari tyckte hon att senast skulle boka oss, så det ska vi göra har vi sagt...vi har en hel bunt med info som vi ska kolla på nu ikväll.
    Hon föreslog i alla fall Koh Phuket eller Koh Samui, de ligger på varsin sida om en bergskedja. Om det regnar på ena sidan är det sol på den andra, så då åker man bara över...för ca en hudring

Nån som varit där?!

Svar på tråden Sept. -06. igen!