• anna_80

rembosekten

Hej på er, Buffy, ISLA, Sandra_77 och alla andra Rembotjejer! Startar den nya tråden nu, eftersom den gamla stängt för inlägg. Här kan vi fortsätta att diskutera våra rembopräglade bröllop!

Hoppas ni hittar hit...

• Svar på tråden rembosekten
  • Jeppson

micropop:
    Vart var du och provade? I Stockholmstrakten?? Vore ju toppen att prov och få lite tips och idéer och även se vilken modell som faktiskt passar bäst på en! :)

• E.L

Är oxå lite sugen på en Rembo-klänning, men hade nog tänkt kolla med någon sömmerska om hjälp. Ser att ni har skrivit om det där tyget som ligger ytterst, heter det organza? Dum fråga kanske, men har ingen koll på tyger o sånt...Är det dyrt att köpa?

• micropop

Jeppson:
    Jag var på Cosmos och provade, ligger på Norr Mälarstrand. De hade bara tre modeller inne när jag var där. Men de skulle få in den nya kollektionen i slutet av september, och då ska de även ha en visning.

E.L.
    Jag har inte hunnit kolla så mycket på tyger ännu, men den organza som jag såg i en affär kostade bara 49 kr/m. Det är väl någon polyestervariant, sedan finns det även sidenorganza, som så klart är mycket dyrare.

• Jeppson

Micropop:
    Å, i September har min sömmerska redan hunnit påbörja klänningen...
    Minns du vilka modeller hon hade på Cosmos...?
    Vilken passade DU bäst i?

• Peppina

anna_80: Hmmm, nu blev jag konfunderad..Så "draperingarna" i organzakjolen är inte fastsytt i det tyget under? Utan bara "i sig själv" om du förstår vad jag menar?

Och så en tygfråga: Stämmer detta? Överst är det organza, sedan ett sidentyg (vet du vilken sorts siden? Är det lite struktur i som typ dupionsiden?), sedan ett fodertyg? Och så tyllet bak?

• micropop

Jeppson:
    De hade som sagt bara tre modeller, och av dem så var jag helt klart mest förtjust i Ninou. Jag vet faktiskt inte vad de andra två hette.

Den som jag har tänkt mig som förlaga är Naara. Först var jag lite besviken över att inte kunna prova just min modell, men sen kom jag på att det nog är lika bra, så att man inte jämför sig hemsydda med den riktiga alltför mycket. :) Du har säkert skrivit förut, men vilken modell är din favorit? Har din sömmeska ritat eget mönster efter Rembo-klänningen, eller har du köpt? Vilket i så fall?

• Jeppson

micropop:
    Jag hade redan innan köpt ett liv i grovt, vitt siden, och min sömmerska ska då sy en kjol till den. Så jag har utgått från modellen Nymphe, och sen ska det läggas till och dras ifrån lite från den. Vill försöka få fram assymmetrin som är bak på den kjolen även i fram.

Jättesvårt tycker jag. Den måste ju passa på en strand. :)

Här är lite tänk: www.roppejempa.se/brollop/index.php&category=Kl_der
    Här är lite bilder: www.roppejempa.se/brollop/index.php&category=Kl_der

Nej, inget mönster, utan vi ska träffas och köpa tyg, och sen ska vi tillsammans, jag och sömerskan, försöka få till nåt bra utifrån mina bilder och beskrivningar. Hon ska också drapera livet lite så att det passar ihop (man ser det på bilderna).

Hur har du gjort? Ska du sy en kopia?

• micropop

Jeppson:
    Smart att köpa ett färdigt liv, det är ju det svåraste att sy. Kjolen är verkligen jättefin, tror den blir perfekt på ett strandbröllop! :)

Här är "min" klänning: www.rembo.de/romance/naara/naara1/index.html Jag ska inte göra en exakt kopia (det blir nog omöjligt!) men jag vill ha halterneckbandet och broderad organza som på bilden, plus att jag hoppas på att få till en sån där snygg drapering på kjolen.

Jag och mamma ska prata mer när vi ses i helgen, och framförallt försöka hitta ett mönster att utgå från. Sen blir det provklänning och tyginköp. Tror det går bra, men vi får nog rusta oss med en hel del tålamod! :)

Nu måste jag kila på BT-träff!

• Jeppson

Wow, jättefin!!
    BT-träff - låter kul! :)

• kajsa79

Hej tjejer!
    Här är en till som funderar på en Rembo-klänning! Undrar om någon av er vet om det finns någon butik i Göteborg som säljer dessa?

• Peppina

kajsa79: Enligt rembos hemsida finns den enda återförsäljaren i sverige i stockholm...Och sen finns det i köpenhamn.

• Jeppson

Från Garamajs hemsida:

"1 augusti öppnar vi vår andra butik.
    Stockholms STÖRSTA bröllopsbutik.
    Centralt i Stockholm, vid Stureplan ?
    på Birger Jarlsgatan 44.
    Vi startar med STOR REA -
    upp till 50-70%."

• Peppina

Hjääälp, nu stänger dom nog snart av vår tråd!

Svar på tråden rembosekten