rembosekten
Hej på er, Buffy, ISLA, Sandra_77 och alla andra Rembotjejer! Startar den nya tråden nu, eftersom den gamla stängt för inlägg. Här kan vi fortsätta att diskutera våra rembopräglade bröllop!
Hoppas ni hittar hit...
Hej på er, Buffy, ISLA, Sandra_77 och alla andra Rembotjejer! Startar den nya tråden nu, eftersom den gamla stängt för inlägg. Här kan vi fortsätta att diskutera våra rembopräglade bröllop!
Hoppas ni hittar hit...
Många är vi som skall sy våra egna rembos, och det kan ju vara bra med råd, stöd och tips när symaskinen skall tas fram. Själv börjar jag nog inte sy min förrän nästa vår, även om man längtar så förfärligt.
Nike:
Kanske fråga det förut, men hittar inte i tråden: När gifter ni er? Nästa sommar? Jag antar att det är bäst att vänta med att sy till våren, så att man inte hinner ändra sig en massa när klänningen är klar. Men jag vet inte om jag kan hålla mig! Måste dessutom planera in så att jag kan åka hem till mamma någon vecka, eftersom vi ska sy tillsammans. :) Men jag tänkte börja kika efter tyg och prova lite olika klänningsmodeller under hösten.
Peppina: Du frågade tidigare om jag skulle göra mina organzablommor själv och det hade jag väl tänkt. Har inget mönster eller liknande utan det kommer väl bli mycket testande innan det blir bra. Man har ju gott om tid på sig Om det inte går så kanske det går att hitta applikationer som ersättning, eller varför inte hålla utkik efter hårtofsar, broscher eller spännen med blommor på. Kanske kan man använda detta. Man har ju ett helt år på sig att hålla utkik. Planering är ju det bästa som finns
micropop: Vet inte riktigt än hur jag gör med mönster och liknande, tror det kommer bli att jag gör precis så som du har tänkt: utgår från ett grundmönster och sedan lägger till organza, blommor och andra dekorationer...Vet heller inte riktigt än vilken av alla fantastiska rembo-klänningar jag tycker är snyggast..
Jag gifter mig inte förrän augusti nästa år så tid finns det gott om än så länge :)
Är också sugen på att börja sy nu, men tror nog jag får hia mig lite, men kul är det att börja planera iallafall :D
Halloj!!
Va kul att fler ska sy själva (eller låta sy upp)! Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden än. :)
Jag gifter mig nu i november, och vi ska vara utomlands (indonesien). Jag har snackat ihop mig med min sömmerska (kan själv knappt sy i en knapp själv ens) och visat bilder och förklarat hur jag tänkt mig och försökt ge henne ett hum om hur jag är. Om 2 veckor ska vi till affären och välja tyg - jättespännande!!
Jag ska ha vitt i botten (ganska grovt siden), och ett slags lite knögglig, icke-blank(?) organza (eller vad det är) ovanpå det. Funderar på om man kan ha organzan i en ljus café latte-nyans, men kanske blir det för mycket färg. Vad tror ni?
Ja, ni ser, jag kan inte ett smack om tyger!
Kontrastfärg är ljust rosa (BM har valt), så det blir rosa skor (hittade och köpte dem idag - jippiii! Precis lagom och jättesöta!), och nåt rosa i håret (fjäril/hårspänne), och kanske nåt/några rosa band nånstans på klänningen. Kanske en sån organsablomma? Idag hittade jag jättevackra små (6cm)fjärilar av nylon(?) och silvertråd som jag tänkte att man kanske kunde ha nånstans, plus att jag tänkte ha en i håret (är lite svag för fjärilar, sländor & älvor). :)
Ska också ha lite silver här och var, bl.a tänkte jag fläta in silvertråd i håret. Ringarna är i vitt guld, och så då silvertråden i fjärilarna. Öglorna i livet är också i silver.
Bilder på liv och kjol och hur jag tänkt ser ni i tråden till anna_80 här ovan.
Nu får ni berätta hur NI tänkt er tjejer! Jättebra med lite tips och inspiration ju! Go go go! :D
Jeppson:
Vad fint det låter! Och lyckliga du som inte har ett helt år kvar... ;) Att brodera fast fjärilar lät superfint!
Själv har jag inte riktigt tänkt ut hur klänningen ska bli ännu. Jag vet bara att rembo är de enda klänningar som jag har sett som jag känner WOW för! Sen vet jag också att jag helst vill ha tvådelat. Man hoppas ju att man får chans att använda åtminstone någon del av klänningen mer än en gång! Inget långt släp heller, och sen något halterneck-band, som på rembos Naara (min favvis). Och MYCKET organza, gärna skrynkligt. Och mer åt beige är vitt.
Oj, jag hade ju visst tänkt massor. Nu måste jag anteckna för egen del, tror jag! :D
Jeppson:
Det stämmer ju! Jag kände igen ditt namn, nu vet jag ju varifrån!
Kul att tråden går över till "en ny generation" Rembobrudar som syr sina klänningr själva! Vi gamlingar som redan gift oss får komma in och kika på era planer och klänningar! Låter som ni kommer få till häftiga och snygga saker allihop!
anna_80: Vi nya kan nog behöva lite hjälp från er "gamlingar" också på vägen mot den perfekta brudklänningen :)
micropop:
Vi gifter oss 22 juli 2006 och jag har tänkt att göra som du. Kan nog inte hålla mig utan kommer att pröva lite klänningar och titta på tyger (det gör jag ju redan, fast bara på internet ) redan i höst. Klänningen kommer jag att sy sent nästa vår. Säger som du, jag kommer väl att ändra mig 1000 gånger om hur jag vill ha det och då är det ju synd att redan ha sytt klänningen
. Dessutom rasar jag fortfarande i vikt efter en magoperation. Nästa sommar skall jag ju ha stabiliserat mig viktmässigt.
Jag har klippt ut lite kommentarer om hur jag har tänkt. Här kommer det...
Jag hade tänkt att sy mig min egna "Rembo". Älskar att sy och har sytt en hel del balklänningar tidigare. Min inspiration heter Neguina.
www.rembo.de/trendy/neguina/index.html
Som jag skrivit tidigare i tråden så skall jag sy mig en tvådelad klänning för att kunna byta kjol till kvällens fest. Jag vill ha släp i kyrkan men kunna röra mig ledigt under kvällen. Dessutom är det lättare att få bra passform på 2-delat tycker jag. jag har hittat 2 mönster som jag delvis skall följa med några ändringar. Bl.a tycker jag sömmarna bak på kjolen är snygga, men det kan ju inte vara så svårt att få till hoppas jag. Dessa två mönster skulle vara bra att sy efter (hoppas länkarna fungerar)
överdelen:
store.sewingtoday.com/cgi-bin/voguepatterns/s...
kjolen:
store.sewingtoday.com/cgi-bin/voguepatterns/s...
Jag har tänkt att ha ett lager med organza över hela klänningen även på kjolen (åtminstone på "dag-kjolen). Tycker det är urläckert.
De färgade "detaljerna" som jag skall ha kommer att bli iform av någon blomma i organza liknande "rembo-blomman" och färg kanske på bandet och pärlorna som man använder till axelband/halsband. Först hade jag tänkt att hela organzan skulle vara i grått, men jag tror jag vill gifta mig i vitt även om det inte är första gången för min m2b.
Jeppson:
Jag tycker visst att du kan ha en annan färg på organzan. Har själv lite tankar på att ha silver/grå organza. Har inte bestämt mig än. Om det blir vitt så skall jag iallafall blanda upp med färg på detaljer som jag har skrivit ovan.
Anna: Jag håller med Peppina - vi behöver Er "gamlingar" för att få stöd och tips ifrån. Lämna oss inte för gott!!!