• Marinee

Sluta äta socker!

Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?

• Svar på tråden Sluta äta socker!
  • Ejla

Ähum Ellte, jag måste nog försvara Montignacmetoden här... den går INTE ut på att utesluta alla kolhydrater. Tvärtom så går den ut på att alla måltider SKA innehålla både protein och kolhydrater, men bra kolhydrater med lågt GI.

• Modestie

Angående rostmackor: Det äter vi! Men jag rostar grovt bröd eller blandat, alltså bröd med både vitt och grovt mjöl. Enda nacdelen (tror jag) är att det går åt mer smör på rostat bröd än på vanligt bröd. Så man KAN rosta utan att bli ett "sockervrak", dock bör man väl skippa marmeladen

• Ellte

Jag rostar också grovt bröd...och äter med lågkalorimarmelad (sällan men ibland) eller med leverpastej...fast utan smör. Men just vitt rostat med massa smör och gärna lemoncurd (typ...mest socker och mer smör :?) är ju SÅ gott :D

• brudimaj

...en liten komentar om hur magen blir om man bara äter grovt och nyttigt som du skrev : Modestie.

Vi äter väldigt sällan ris, pasta och vitt mjöl! Istället tar vi grönsaker i alla dess former och i mängder, och frukt.

Till maten om vi tex har kyckling blir det inget vitt alls. Vi äter massor av böner, linser, kikärtor och annat grönt. Kanske nån matsked ris eller så om det finns sug efter det!
    Jag älskar grönsaker och har alltid gjort det så för mej gör det absolut inget att hoppa över ris eller pasta.
    Min man är dock helt såld i pasta så han äter det mer än vad jag gör!

BARA grovt bröd, kanske vitt 1 skiva per månad. Magen har nu vant sej (och det gick väldigt fort) vid att äta detta och vi har absolut inga problem med magen
    Däremot om vi nu äter vitt bröd så märks det...

Men jag håller med Ellte, det är så gott med rostade och lemoncurd..det minns jag Mmmmmm..

• Modestie

jaaaaaaaa, mmm. kanske till helgen...lyxa till det med vitt bröd och lemon curd, som belöning för "nyttiga veckan"

Ska testa det där med grönsaker, bra idé!

'Hur gör ni andra med kaffe odyl egentligen? När jag drar ned på socker blir jag totalt kaffesåld Byter liksom ut en dålig grej mot en annan dålig grej känns det som...kanske är för att jag äter "fel" och blir trött som jag blir så kaffeberoende...?

• Silje21

Åh det där med kaffe kan jag fakrisk känna igen. Men jag försöker inte dricka så mkt te eller kaffe för min blåsa rymmer inte mer än 1 dl känns det som. Jag får sprnga på toa efter bara några minuter. Men nu är jag inne på dag 2 i mitt nya o-sockrade liv :D och det går bra än så länge. Hade inget stort sug efter socker igår, men det är kvällerna som är värst ju. Ska verkligen försöka att inte kolla TV, det är alltid då jag blir sugen. Ska gosa med Johan som någon föreslog så jag inte får lyst att äta hela tiden :)

• brudimaj

Det funkar att drick te och kaffe utan socker eller nåt annat i....

Kan man ha honung istället för socker i te kanske...vet inte säkert. Men det finns ju "fusksocker" som vi kallar det!

Framför teven är det bra med frukt eller fruksallad, te och yohurt kanske..Köp roligare frukter än äpple och apelsin kanske prova mango, japansk körsbär/ physialis, kiwi, papya osv!

• Vildare

hm..ja måste verkligen sluta äta socker....meen..ja har en mumsig jordgubbspaj som väntar på mej i ugnen..attans;)

• Fru Larsson

Åh - jordgubbspaj..........

• Wih

Neeej det var ju nu vi skulle säga "Usch va äckligt" i kör!

Svar på tråden Sluta äta socker!