Sluta äta socker!
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Silje21!
Som Zyrzan skriver så är det viktigt att du undviker vitt mjöl om det är en viktnedgång du är ute efter.
Socker och vitt mjöl (=pasta, ris, bröd o s v) gör att blodsockerhalten stiger och kroppen pumpar ut insulin. Insulinet i sin tur binder fett!
Så skippa vitt mjöl och socker och du går ner i vikt!
Läs böcker om GI-metoden och du kommer bli förundrad över hur LÄTT du kan bli av med kilona!
Kram Linda
ett tips för att bli av m de mesta man överkonsumerar; mind over matter!
om man börjar m att tänka "usch blä" så fort nån nämner eller man ser d som ska undvikas, så kommer man med tiden att verkligen TYCKA d åxå! ni vet; får man hör något tillräckligt många gånger så blir d sant till slut!
har inte ätit många chokladbitar de senaste 10 åren eftersom jag gjorde så här. kan ta en å en, men de växer i munen ganska omgående.
första månaderna så måste man tänka på att säga d, till slut går d automatiskt.
Oki, jag ska komma ihåg det! Inget vitt mjöl! Jag är faktisk duktig på just det, at jag inte äter vitt bröd o.l, brukar göra grovbröd själv. Så det blir inte så svårt. Det som blir svårare är att tacka nej när folk bjuder på kakor och glass. Ingen förstår när man säger nej, de tror man är anorektisk eller något när man fråger efter en frukt i stället :)
majbrud: Herrejösses...KAN man vara utan socker HELT? Trodde hjärnan och kroppen BEHÖVER en viss del socker?????
Vad gäller mjölkprodukter såsom youghurt mm; tänk på att i lättprodukter som skyltar med lågfetthalt så kryllar det istället av socker!!
alla kolhydrater vi äter bryts ner till socker (glukos) i slutändan. Så även om man inte äter socker får man ändå i sig glukos via t.ex mörkt bröd, ris, pasta frukt, grönt etc
Bli vegan! ;) Jag var sockerberoende för men sedan jag la om min kost känner jag inget sockersug what so ever! Helt sjukt...
Du kan börja med att inte köpa hem sk. sockerprodukter, dvs köp inte hem snask och kakor. Jag har sällan snask och kakor hemma, och jag orkar inte bege mig till affären bara för att handla godis om jag blir sugen hemma. Jag har själv inga problem med för mycket vikt så för den delen kan jag äta, däremot vet jag att det inte är bra med alltför mycket snask, speciellt inte eftersom jag har diabetes i släkten. Jag har ganska bra karaktär så jag tror :) att jag skulle kunna sluta med snask om jag helt och hållet ville det. Så var bestämd mot dig själv så kommer det att gå vägen. Lycka till! Håller med Modestie; självklart behöver vi socker, dock inte så mycket att vi måste ha godis och kakor.
jag gör som så att jag äter socker på helgen. Mitt liv blir för trist annars. På helgen vill ha god mat, vin och goda efterrätter. Sedan får jag väl röra mig mer då för att hålla vikten eller gå ned, det är ju det stora problemet oftast, man rör sig för lite i förhållande till hur mkt man äter.
sen jag började ätat enligt Gi har jag inte alls samma sug efter godis längre, jo vissa veckor då , men jag kan ta en eller två godisar typ, sen är det inte gott längre.
Detta gäller det mesta snacks och godis. Efter en lite mängd får man nog. Fortsätter man äta mår man lätt illa! Det är bra , inte att må illa utan att man har fått en spärr!