Sluta äta socker!
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
´men jag kommer då absolut inte sluta med alla kolhydrater! det är det klart bästa bränslet, och glukos är det ända bränslet hjärnan kan använda. Men socker, som i kakor, smågodis, choklad, glass, fruktyoghurt etc etc vill jag inte att min kropp ska få för mkt av. Jag kommer äta gröt och grovbröd till frukost, vanlig lunch och middag fast utan vitt bröd eller för mkt ris. Så hoppas jag att min kropp kommer att må bättre av det!
Sedan jag började äta havregrynsgröt (extrafiberberikade) med hela linfrön i har jag fått mycket mindre problem med min mage. Har både magkatarr och irriterad tarm och båda har blivit bättre. Bättre än någon medicin. Har kanel och frukt i småbitar på (äpple el. päron), iland russin i. Har även sett studier på att kanel kan sänka blodsockerhalten och jämna ut den.
är mkt imponerad av att ni klarar er utan socker, själv äter jag godis varje dag.... klarar inte av att vara utan det.
Fast nu känner jag mig ganska motiverad, ska nog försöka att bara äta på helger iallafall.
Första dagen i dag av avgiftning Jag har klarat en dag.Inte illa.Är en total sockermissbrukare.Var det någon som såg Segermyr?Helt suverän
Nä,så illa är det inte, men det känns jobbigt ibland.Mitt humör påverkas om jag inte får godis varje dag.Det är ju helt sjukt tycker jag.Jag hatar att vara beroende av något så simpelt.Har man klarat att sluta röka utan som helst hjälp, borde det här vara en baggis, eller?
Vilken bra tråd! Massor av bra tips och råd kring mat. Jag kan bara instämma i alla inlägg om GI. Har läst mycket kring detta ämne o tycker att den mesta forskningen tyder på att för att lyckas bäst ska man tänka GI och GL (glykemisk load).
Skillnaden mellan GI och GL
GI
Glykemiskt index visar hur snabbt kolhydraterna tas upp i blodet. Obs, samansättningen av mat påverkar oxå GI-värdet.
GL
Glykemisk load visar hur mycket maten påverkar ditt blodsocker. GL tar inte bara hänsyn till hur snabba kolhydraterna är, utan också mängden av dem i en produkt. Många snabba är inte bra, men några få snabba är ingen fara.
Man räknar ut GL genom att ta GI av en matvara, ex bakad pot = 60, och multiplicerar med kolhydratmängden i en portion, ex 150g bakad pot = GL värde 19.
0-10 GL: Du kan lugnt äta en hel portion.
11-19 GL: Ät tillsammans med t ex kött. Det sänker GL.
Mer än 20 GL: Maten ska njutas med måtta.
Annat tips:
Du sänker GI-värdet på mat gn att t.ex. äta citron till (ha citronsaft på maten). Alltså; surt sänker GI bland annat.
För mera tips och inspiration rekommenderar jag Ola Lauritzsons bok "Gå ner i vikt med GI-metoden" eller Fredrik Pauluns böcker. Annars hittar man faktiskt rätt mkt bara gn att söka fritt på nätet!
Lycka till!
Jag är periodare...
mitt sockersug brukar gå över på 2 veckor. Alltså jag inte äter något godis alls på 2 veckor (även om jag är sugen). Sen går suget över.
Nu har jag inte ätit godis på jättelänge och det för att jag inte är sugen. Ibland kan jag köpa godis (bara för att det är lördag..) men jag tycker inte det är gott längre.
Miss Luxor: Hur har du lyckats?Har du ätit något i stället för?Har du haft "Noll-tolerans"?
Tacksam för alla tips!!!
Socker är inte nyttigt. Socker är inte samma sak som kolhydrater.
Exempel..
Snabba kolhydrader: socker, vitt mjöl (har inget med ris att göra som någon skrev tidigare!).
Mellansnabba kolhydrader: pasta, ris.
Långsamma kolhydrater: alla fiberrika livsmedel.
ALLA kolhydrater bryts ned till glukos i kroppen, det är hur lång tid det tar för kolhydraterna som är det väsentliga. Om du äter rent vitt socker blir det glukos SNABBT och du får en stor skjuts av insulin för att få bort allt glukos i blodet. Äter du långsamma kolhydrater tar det längre tid för allt glukos att komma in i blodet och insulinproduktionen sker kontinuerligt och i mindre omfattning under en längre tid.
Kolhydraterna som finns i frukt är jättebra! Banan är en av de bästa frukterna eftersom den förutom energi innehåller så många näringsämnen. Anledningen till att low-carb-fanatiker inte gillar bananer är att de innehåller förhållandevis mycket energi (främst från kolhydrater) om man jämför med andra frukter. Man blir naturligtvis inte fet av bananer! Det är ett jättebra mellanmål som mättar länge utan onödiga kalorier och gör bara gott i kroppen. Fruktos som finns i frukt är en längre kolhydrat och så långsammare än rent socker.
Hjärnan behöver glukos för att fungera. Om glukos inte finns tillgängligt (vid svält eller obehandlad diabetes) börjar kroppen omvandla kroppsfettet och musklerna till ketoner. Ketoner är en energiform som hjärnan kan använda om den måste, i brist på glukos. Det är inte ett eftersträvansvärt tillstånd eftersom hjärnarn inte fungerar optimalt eller nästan ens ok.
Omorfia
jag har inte sagt att ris är socker eller ens en snabb kolhydrat. jag har ingen koll på gi värde, jag sa att jag skulle äta mindre vitt bröd och ris till middag. Detta pga att man lätt kan dra ner på energiintaget om man begränser mängden kolhydrater i maten. Og då kanske man går ner i vikt om man motionerar och lever sunt i övrigt också.
btw är det någon som vet om ris innehåller oligosackarider eller polysackarider? Det borde väl vara oligasackarider eftersom den räknas som en mellansnabb kolhydrat?
Jag skrev i går att jag skulle börja "avgiftningen" idag, det gick åt skogen jag hade godis kvar hemma så nu sitter jag och tömmer den påsen men imorgon då jäklar!!!