Sluta äta socker!
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Idag har också gått bra, inget socker förutom liiiite på risgrynsgröten vi åt till middag. Och så har jag druckit ett glas vin nu ikväll. I stället för godis gjorde vi bröd, aioli och tsatziki som helg-mys-mat. Känns mycket bättre än flera hekto smågodis! Man orkar ju inte äta sånna mängder av bröd med tsatziki ju!
hej, vilken bra tråd! Jag vill bara tipsa alla som tror att de kan vara beroende av socker och snabba kolhydrater om världens bästa bok i ämnet. Den är skriven av Kathleen DesMaisons och heter "Potatis - inte Prozac". Spring till bibblan och låna!!!!! För mig var det som en helt ny värld öppnades... Lycka till
Silje21:
Hej och Grattis till att du lyckats dra ner på det synliga sockret.... men jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg.
Du kanske inte ens vill HA tips och i så fall ber jag om ursäkt, men annars: här kommer några:
Rent socker på risgrynsgröten?
Ren vana! Om du MÅSTE ha ngt sött på gröten, byt ut det till fusksocker.
Dåligt samvete för vin? Ha inte det! Det är inte mycket socker i vin. Iallafall inte i rött vin. Däremot drygt dubbelt så mycket i vitt vin (och öl ska vi inte tala om...)
Ailoi och tzatziki - perfekt... men bröd??? Det är DÄR du har tsörtsa boven om du jagar socker.
Vitt bröd är inte mycket annat än snabba kolhydradet = socker!
Läs på lite om socker och du märker snabbt var fällorna finns.
Det finns så mycket god mat man kan äta även när man undviker sockret!!
Lycka till!
kram Linda
Är det förresten bättre att ha sirap på risgrynsgröten istället för socker? Är så svag för risgrynsgröt med sirap och kanel... Förresten är ju inte risgrynsgröt bra öht, MASSOR av snabba kolhydrater! Men är sirap bättre än socker?
Halr på tråden ja mé :_)
Är dock ingen sockermissbrukare men är sötsugen varje kväll..precis som alla säger när man tittar på tv:n..
Undrar hur det skulle se ut om en alkoholist sa på samma sätt.."Jag är ingen alkoholmissbruare men jag är sugen på en liten sup varje kväll framför tv:n..
(skäms på mig)
..och stavningen är på topp ser jag
Men alltså, en halv tesked socker vill jag gärna ha på gröten så det inte smakar dårligt, jag tappar motivationen om jag ska plåga mig själv hela tiden. Jag är inte typen som kan gnaga på en rågbrödsmacka en fredagskväll, jag är livsnjutare med måtta :)Jag vet gott att vitt bröd = snabba kolhydrater, men vitt bröd är inte socker. Jag vill inte äta råsocker/godis/glass/fikabröd. Jag har inte råd att äta hål i tänderna om du förstår vad jag menar. Alkohol har jag alltid dårlig samvete för att jag dricker därför att det är så himla mkt kalorier i det, och alla gifterna jag tillför min kropp vid att dricka det.
Annars har saker och ting gått bra i helgen, igår var jag i två födelsedagskalas utan att äta tårta! Tror ni man fick många konstiga blickar när man bad om ett äpple istället? :)
Har haft tenta idag, så ikväll ska jag bara softa och slappna av. Helt utan socker!
Silje21.
Du skriver att vitt bröd är inte socker.... men i kroppen ÄR det socker.
Socker och vitt bröd gör samma sak i din kropp: de får blodsockret att skjuta i höjden och därmed starta en insulinproduktion och så är blodsockrets hissåkande igång.
Klart att du inte ska "plåga" dig som du skriver, jag ville bara tala om hur brödet påverkar dig.....
Kram Linda (som också kan få sockerattacker - fan man är väl inte mer än människa *s*)
Silje:
Jag gjorde i princip samma sak som dig i helgen, INGET snask, MEN liiiite socker på filet unnade jag mig, det "konstgjorda" sockret var slut (hade i ett rivet äpple också) och jag åt vitt bröd till grekisk mat. Äter man grovt bröd hela veckan kan man gott få unna sig vitt bröd till helgen utan dåligt samvete! (tycker jag) Mår man inte dåligt av det alltså och får världens blodsockerfall tycker_jag inte det är så hemskt.
Det är sååå svårt när arbetskamraterna sitter och mumsar kaffebröd och godis, men när det är som mest svårt är på kvällarna....Då är det sockermonstret som över en Någon mer som tycker kvällarna är värst.Det enda jag vill ha är en sund relation till socker