Sluta äta socker!
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Tyvärr måste jag börja med att påpeka att ALLT socker är lika illa, vitt, sirap, råsocker osv. Socker som socker!!!!
Jag trodde länge att jag åt nyttigt, jag åt verkligen minimalt med fett, men jag la på mig kilo efter kilo utan att riktigt förstå varför. Sen av en händelse började jag läsa en intressant bok: "Ät rätt, Ät gott, Må bra" av Andrew Weil. Den öppnade mina ögon. En fantastisk bok som rakt ut berättar vad olika livsmedel har för påverkan på kroppen, vad man behöver och vad man verkligen inte behöver. Rekomenderar den verkligen.
Vad jag kom fram till var att jag åt alldeles för mycket vitt bröd (min stora passion) och lite för mycket socker, samt att jag åt alldeles för lite fett!!!! Min stackars kropp trodde att den svalt och hade minimal förbränning.
Efter att jag läst boken och blivit rätt uppskrämd så planerade jag min mat, slängde (bokstavligen) ut sådant som inte var bra för mig (min stackars sambo fick helt enkelt hoppa på hälsotåget med mig) och köpte hem nyttig mat.
Jag gick in för det där med nolltollerans och det gav effekt, mest i form av att bli sockerkänsligare vilket gör att jag nu kan tycka att en halvgrov bulle smakar sött och glatt kan mumsa i mig den när andra äter dougnuts. I ett halvår åt jag varje dag till frukost weetabix med osötad sojamjölk (mjölk innehåller nämligen mjölksocker!) och linfrö och ibland en halv banan och en kopp te (givetvis utan socker). Nu kan jag tyvärr inte äta det längre eftersom det nu står mig upp i halsen, men den funkade bra som avvänjning från min tidigare frukost (2-3 skivor vitt bröd (gärna med söta pålägg som bostongurka) och ett stort glas O´boy)
Ett av de största jobben var att läsa innehållsdeklarationen på ALLT i affären för att se om det var ätbart eller inte. Bort med socker, glukossirap, sötningsmedel, (delvis)härdat vegetabiliskt fett och allt som lät konstigt. Tyvärr föll 90% av affärens sortiment bort vid det laget men nu vet jag vad jag med gott samvete kan handla. Jag handlar mat som är gjord på mat och inte en massa syntetiska ämnen, de är knappast bra för kroppen.
Jag var jätte-noggran med kosten, minskade på kolhydrater (eftersom jag visste dom var mitt problem) ökade på proteinet vilket inte är helt lätt när man är vegetarian. =) Förutom min svaghet för vitt bröd (åhhhhh, långa fina!!!!) så älskar jag chips, är gravt saltberoende oxå. Men härdat vegetabiliskt fett är så dåligt för kroppen att jag fått avsmak för chips. Skulle jag bli sugen så läser jag bara på innehållsförpackningen och lägger bort påsen igen, funkar väldigt bra! Men ett godis tillåter jag mig fritt, mörk choklad, men bara riktigt fin, absolut inte marabous (innehåller läskiga saker) utan riktigt fin, minst 70%. Choklad är bra för kroppen och mitt enda sätt att ta mig igenom PMS utan att falla tillbaks i sockerfällan. =)
Jag hade med mig lunchlåda till jobbet och nobbade ALLTID fikakakan, det var inte helt lätt men jag såg till att verkligen frossa i min stolthet av att nobba kakan. Och att tänka på hur alla onyttigheterna i kakan invaderade mina kollegors kroppar och förstörde dem fick mig är känna mig ännu nyttigare och duktigare! Givetvis rapporterade jag varje kväll för min sambo hur duktig jag varit under dagen. Storasyster som jag är så har jag alltid strävat efter att vara duktig så att få höra det fungerade väldigt bra som belöning för mig.
När jag efter en måltid var mätt men fortfarande sugen brukade jag gå och borsta tänderna med rktigt mintig tandkräm (tuggumi och mintpastill funkar i nödfall) för det är svårt att vara sugen när man är fräscht mintig i munnen och för att inte tala hur äckligt det är att dricka jos efter tandkrämen.......
Jag hade avsatt ett halvt år till kostomläggning (för jag insåg vilken förändring det skulle innebära). Nu typ 9 månader senare tänker jag knappt på kosten längre, det faller sig naturligt. Vissa hyllor i affären går jag bara rakt förbi, jag vet att det inte finns något värt att stanna för där. Finns i stort sett ingen färdigmat värd att fundera över ens, tyvärr.
Jag är nu i nästa fas om min livsomläggning. Nu när min nya kost är en del av mitt liv är det dags för träningen. Här vill jag uppmärksamma att jag inte försökte kombinera kostomläggning med träning direkt för det hade varit dömt att misslyckas. Bara att förändra kosten och låta min kropp förbränna på rätt sätt trollade bort 8 kilo utan ansträngning! Men nu har jag börjat träna, 3 dag i veckan alla veckor. Nu kan jag ibland unna mig något onyttigt eftersom sockerberoendet ligger bakom mig och träningen hjälper kroppen att hålla blodsockert jämt.
Vad jag vill rekomendera alla er som inte vet hur ni ska bli av med sockert är att läsa, läsa och läsa. Se till att veta vad sockert gör mot kroppen och vad som innehåller socker. Planera ordentligt innan ni slänger er in i avgiftningen. Avlägsna alla sockerprodukter ur ert hem (partner och barn får helt enkelt acceptera der), undvik situationer där det är svårt att motstå sockret och se till att ha akutsnacks att ta till när suget slår till. Inse att det inte kommer att bli lätt, att det kommer att ta tid men att det är såååååå värt det, er kropp kommer att tacka er!!!!!!!
Jag önskar er alla lycka till och känns det svårt så tänk på mig som klarat det och jag var precis som ni är nu, hade lika svårt för att inte blanda till O´boy-röror när sockersuget var för svårt =)
PS: Glömde nämna att te är väldigt bra mot sötsug eftersom bitterheten i te får en att inte känna sig så sugen längre (läste det i nån bok och det funkar). Men se bara till att inte söta teet =)
Medans jag planerade mitt kostbyte (det tog några veckor) så tjuvstartade jag med att sluta att ha socker i teet, det var en stor grej för det var nästan socker med te jag brukade dricka. Att klara det gav mig tillräckligt med motivation för att klara omställningen till nolltollerans.
Och igen, Lycka till!!!!!
Erhem.. jag känner inte riktigt att jag passar i denna tråden längre.. Jag vill (jag säger det igeeeen) sluta äta socker som i råsocker. Det är det jag inte vill äta varje dag, bröd etc bryr jag mig inte lika mycket om! ALLA kolhydrater man äter bryts ner till glukos i kroppen, socker som råglimpa, så ur den synvinkeln måste man ju sluta med alla kolhydrater för att undvika det, men det är ju vansinne med tanke på att kolhydrater är den klart bästa energikällan för kroppen. Att sluta med allt som innehåller typ laktos, sackaros, mannos, maltos bla bla bla låter way too extreme för mig. Det är jättebra att någon vill lägga upp sitt liv efter maten, och klarar det, men det passar inte mig. Jag har inte ätit socker på ett bra tag nu, och trivs bra med det. Har gått ned ett kilo, och är nögd med det, har ett BMI på 21 nu, så jag behöver inte alls gå ner mer. Lycka till alla ihopen.
//kram
-Silje21
Visst har du rätt i att ALLA kolhydrater man äter bryts ner till glukos i kroppen, socker som råglimpa, MEN det är bra mycket mer blivande glukos i 100g socker än i 100g råglimpa, där är skillnaden. SAMT att rent socker går nästan rakt ut i blodet medan sockret i råglimpan sakta omvandlas till glukos och därmed ger en jämnare insulinpåverkan och inget blodsockerfall 15 min efter intag.
Givetvis äter jag kolhydrater, men i rätt form: fullkornsbröd, fullkorns pasta al dente, basmatiris al dente.
Genom att undvika blodsockertoppar och fall undviker jag även sockerbegär. Jag har även diabetes typ 2 i släkten och vill se till att inte själv råka ut för det, där spelar kosten stor roll, genom att redan nu anpassa kosten kan jag undvika att råka ut för det.
Det är klart att inte alla dieter passar alla människor. Om du är nöjd med hur du äter, bra för dig! Själv var jag inte det, jag åt för mycket dåliga saker och hade för högt BMI (vilket inte är överdrivet relevant då vältränade människor oxå har högt BMI) så jag ville göra nåt åt det.
Min kropp ska tjäna mig i många år till så jag vill ta hand om den, precis som jag skulle underhålla min bil om jag hade en. Det är bara dumt att inte bry sig om ålderssjukdommar som ålderförkalkning, diabetes 2 etc redan som ung, för det är nu grunden läggs för sjukdommarna, mitt kostval nu (som 25åring) kan vara avgörande för min hälsa när jag är 80!
Men jag har väl aldrig sagt att man inte ska bry sig om åldersjukdomar o.l! Jag slutade äta socker av hänsyn till min kropp. Jag äter i princip aldrig vitt bröd eller klibbig ris, utan det blir som något gott en gång emellan. Jag orkar inte debattera, har haft tenta idag i bl a näringsfysiologi så jag e helt slut i huvudet. Orkar inte skriva mer i denna tråd, jag blir så trött på att förklara att jag inta ska äta socker, men kommer äta "snabba" kolhydrater ibland, fast inte varje dag. Jag klarar inte leva ut sånt till det extrema.
linza!
Jag tycker verkligen det låter vettigt det du skriver ,men när man har barn så är det svårt att lägga om kosten så som du gjort.Det låter verkligen bra det du gjort, men vad unnar du dig?
Silje21!
Jag är helt på din linje med socker.Man kan dra ner på sockret som är "synligt".jag tror jag börjar så också.Det är tillräckligt svårt.Vem vet, man kanske avancerar vidare sen
linza
Det är ju faktiskt inte alla som BEHÖVER sluta äta _allt_ socker. Geee, skulle jag också äta bostongurka och o'boy till frukost så hade jag ordentliga problem, men så är nu inte fallet. Jag, och Silje21 antar jag, tycker att det räcker alldeles utmärkt att ta bort allt synligt socker, och att inte äta typ pasta varje dag. Vi kanske inte är riktigt på samma nivå i sockerberoendet... ;)
Kan inte vi starta en egen tråd - "sluta äta godis/fikabröd" Är ni med på det??
Mischa
Det är klart att jag unnar mig saker =) Som jag skrivit tidigare så är mörk choklad både nyttigt (i rätt mängd) och gott! Favoritefterrätten är päron (skuret i små bitar) med hackad mörk choklad och solrosfrön. Kanske inte helt optimalt men mycket gott. Unnar även mig att alltid ha riktigt fin dyr olivolja hemma (som tillsätts efter tillagning, aldrig innan, då förstör man den), har blivit en finsmakare när det gäller det. Överhuvudtaget så lägger jag mycket pengar på mat, anser att det är ett av livets njutningar.
Sen (som även Andrew Weil påpekar) så måste man leva oxå. När jag är bortbjuden så äter jag det som bjuds (om det är vegetariskt givetvis....), jag kanske tar lite mindre av såsen (som oftast är tillagad av "dåligt" fett), tackar nej till det vita brödet och tar bara en smakbit av efterrätten. Men givetvis aktar jag mig noggrannt för att förolämpa värden/värdinnan!!! Och ja! jag äter hämtpizza ibland, trots allt det vita mjölet. Det viktigaste är att vara medveten om VAD man stoppar i sig. Det är en sak att göra ett medvetet val att äta lite snabba kolhydrater och veta vilken effekt det får och en annan att flera gånger dagligen stoppa i sig det och inte inse att det är det som får blodsockret att åka berg-och-dal-bana!
Fast, egentligen...... så är det fel att unna sig/belöna sig med mat om det är där ens beroende sitter! Istället för att unna sig en chokladbit efter träningen kan man köpa en tidning, lägga undan en peng till nya byxor eller titta på favoritprogrammet. Efter en hel dags städande brukar jag belöna mig med en kopp te, tända värmeljus, en inredningstidning och en! bit choklad.
Egentligen borde inte barn försvåra kostomläggningen så mycket (Andrew Weil har barn). En kostomläggning är ju bra för barnen oxå, inte minst när dagis och skolmaten ser ut som den gör! Jag har inga barn just nu, men om jag skulle skaffa så skulle jag se till att ge dem hälsosamma vanor så att de inte hamnar där jag är. Jag är uppvuxen på vitt bröd och det ledde till mitt beroende av kolhydrater. Det är klart att man inte kan se till att barnen äter rätt i skolan eller hemma hos kompisar, men genom att erbjuda färre snabba kolhydrater i hemmet vänjer man barnen vid en hälsosammare kost. Till exempel är saft den sämsta dryck som finns, rent socker utan några som helst nyttigheter och skall det ätas godis är det bra att kombinera det med mat eftersom det ger en jämnare blodsocker stegring. Man behöver inte gå fullt ut, men alla små steg är bra steg. =)
Wih
Som jag skrev tidigare i inlägget så är det viktiga att vara medveten och ta genomtänkta beslut. =)
jo, en tråd om att sluta äta godis/fikabröd passar nog mig bättre också. Jag är inte ute efter att byta ut allt vitt mot grovt osv och uppenbarligen klarar jag att stå emot sötsuget även om jag "slarvar" ibland på helgen, jag blir inte värsta sockerolisten för det och bara äter socker utan att kunna hejda mig! Och jag tror inte min kropp kommer att tackla av tidigare för att jag äter vitt bröd ibland på helgen etc. No way att lite socker skulle vara så livsfarligt! MYCKET socker däremot som i slutändan kan ge diabetes mm, ÄR farligt! Däremot tror jag inte att jag kommer vara en lycklig tant den dagen jag ligger på min dödsbädd och inte ens på helgen unnat mig en endaste liten kaka eller släppt loss på annat vis. För mig liknar ibland extrem kostomläggning någonslags kontrollbehov som gränsar till den många anorektiker längar efter. Vill inte vara elak, men se upp! Att ha sådan kontroll kan också bli ett beroende och en drog!
Jag vill oxå vara med på en sluta äta godis och fika tråd...Jaaa
Ny tråd finns under diskussionsforumet! Vi ses där!
linza!
Gillar det du skriver!
//Linda
Silje21!
Hjälp...jag hittar inte er