Sluta äta socker!
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?
Sweetpea: Så du menar alltså att man ska se det som alkoholism och ALDRIG mer äta sötsaker?
Sedan jag började leva "sundare" uppskattar jag frukt&grönt mkt mer och äter det gärna till vardags (även om jag tillfälligtvis kan drömma om pajer m.m och planera inför lördagen..), MEN jag älskar också smaskiga efterrätter,rostat vitt bröd etc, men jag vet att jag får det på helgen och på vardagen är det slutsmaskat...är jag kanske ingen riktig "sockerolist"? Det låter för mig jättebrutalt att helt sluta med sött för all framtid. Livet måste bli väldigt styrt(och trist?) på något vis, inte så spontant..? Går du på Café på helgen t ex måste du välja den där torra sockerfria kakan eller helt avstå...istället för att ta en liten bakelse...men det kanske är så att är man riktigt sockerberoende käkar man sjuttioelva bakelser och inte kan lägga av...? Ja, jag vet inte, är kanske ganska "frisk" trots allt...?
Tolin: Japp, det där var ju nästan direktcitat ifrån dig, helt oense var vi ju inte
Kom på en grej, det finns ju många olika "diagnoser" nuförtiden, men en ny "diagnos" är ju den där man blir beroende av att leva så nyttigt som möjligt, påstår inte att någon här lider av detta, men jag håller faktiskt med Tolin i det att det kanske inte alltid är helt "nyttigt" att leva "helt nyttigt"? Ok, KROPPEN behöver kanske inte jordgubbspaj (även om jordgubbar förvisso är nyttigt) men jag tror på holism också, att man ibland tillåter sig att njuta...? Och tallriksmodellen tror jag i mångt och mycket är betydligt "bättre" än alla nya dieter som kommit de senaste åren. I kombination med motion (som dessutom reglerar sockerhalten i blodet)
Modestie: Vad roligt att se att du skriver om mig, jag har inte skrivit själv i den här tråden nämligen. Blandar ni ihop mig med olin?
Själv äter jag säkert jättefel och tänkte titta in här för att se vad man borde äta. Är totalt värdelös på näringslära... så jag kan inte ens hitta på en åsikt i ämnet.
ahh, är Tolin och Olin olika person..?
Förlåt då, men du får gärna tycka som mig du också, jag har alltid rätt
men åh! detta skulle ju vara en tråd för oss som tänker kutta ner på socker och sluta äte godis titt och ofta! jaja, jag är iaf inne på min tredje dag utan socker, har inte varit särskild sugen hellre. Känner att det går ganska bra, iaf så lenge man slipper tvångsfika när man är og hälsar på någon. Har ätit mycket frukt och grönt, så min mage har det iaf mkt bra nu! :)
öhhhhh, så man får inte va´med om man äter lördagsgodis
Modiestie
Jag tycker du är jätteduktig. Lördagsgodis är klart man ska ha! Värre är det om man som jag är en godisråtta varje dag...
Modestie:
Jag tror tråden är till för de som är "sockerberoende", dvs måste äta godis varje dag och alltid är sugna.
Jag blev av med mitt "varjedaggodisätandeochkonstantsockersug" när jag inte ätit något godis eller dyligt på ca 2 veckor dvs Noll-tolerens under de två veckorna.
Jag äter godis ibland fortfarande, men det är bara för att jag vill, och inte för att jag måste. Jag har ingen ångest för det, jag kan festa till tillvaron på andra sätt, ex genom att göra god mat och dyligt
Men jag ÄR sugen på gottis VARJE DAG
Men jag bor ute på vichan med en butik som nästan aldrig är öppen det är väl min räddning, åt mer förr när jag exponerades för atllt det goda. Jag gillar dock att baka och kämpar dagligen med impulser att baka nå´t gott at trycka i mig. Har dock bestämt mig för att inte lämna mitt missbruk helt....och äta lördagsgodis, men jag tycks va´ensam om det
Modestie
Välkommen in i klubben :)
fast du verkar ju inte lida av det. Vill du äta ska du givetvis göra det.
Själv tyckte jag att det var jobbigt när man gick omkring hela tiden vattnandes i munnen och en akut lust att äta chokladbollar.
Tycker det är jätteskönt nu, att inte över huvudtaget tänka på det, liksom