• Marinee

Sluta äta socker!

Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?

• Svar på tråden Sluta äta socker!
  • Silje21

det är en ny dag imorgon maniko! Du klarar det så länge du inte har onyttigheter hemma! Själv har det gått bra än så länge idag. Men jag vägrar kolla på TV, blir alltid så himla sugen att stoppa godis i mig när jag sitter foran burken!

• maniko

Tack Silje21!
    Hade verkligen varit jätteduktig hela dagen men så var ju den nedrans godispåsen kvar, men som sagt imorgon är en annan dag!
    Borde kanske startas en tråd här i forumet där man kunde berätta om hur det gått med nyttig mat, viktnedgång, träning, godissuget och om man lyckats stå emot, eller?

• tophat

Jag blir också extremt godissugen alltför ofta men har bestämt mig för att bara fika och äta godis på helgerna. Mitt bästa tips är att tugga tuggummi. Fungerar toppenbra för mig, har alltid ett paket i väskan! Fun-lights saft är bra att ha framför Tv:n som nog är det ställe som jag främst förknippar m snacks.
    Ett annat Tv-tips är att ligga ner i soffan och titta på tv och låta pojkvännen ligga bakom och hålla om dig. Mycket mysigare än att båda sitter lutade över soffbordet och vräker i sig chips och tanken på godis finns inte där när man har annat viktigare och trevligare att tänka på! :)

• Modestie

gillar inte "GI-tänket" ,känns som att amn inte får äta NÅNTING? Inte bananer, inte morötter, potatis, pasta etc. man kanske "bör" tänka på att dessa saker innehåller andra ämnen som kroppen mår bra av...? Naturligtvis skall man utesluta kakor odyl, men somliga här verkar utesluta nästan allt....? Och hur länge ska man "avgifta" sig om man nu ska avgifta sig och verkligen utesluta ALLT (med risk för näringsbrist?)

• Wih

Modestie

Olika metoder fungerar ju för olika människor...

"Avgiftning" är något man kör MAX fem dagar i sträck. Sedan återinför man långsamma kolhydrater, och på sikt återinför man medelmycket mellansnabba kolhydrater (bara för att kunna leva ett "normalt" liv). Just socker behöver man dock verkligen inte återinföra, kroppen behöver det inte. Frukt tar jag _aldrig_ bort ur min kost, sånt får man väl göra som man vill. Man måste ju använda lite sunt förnuft också...

• Linda_S

Modestie!
    Du skriver att du inte gillar GI-tänket för man inte får äte någonting... men det är ju precis tvärtom!
    Du kan äta i princip allt, bara tänk på hur och till vad!!

Ett sockerberoende är otroligt vanligt men också en av vår tids stora problem, detta kommer bara att öka lavinartat.

Tänk alla som säger "men jag som bara äter lightprodukter - HUR kan jag gå upp i vikt??"

Jo - för att lightprodukterna oftast är fullproppade med socker för att smaka ok....

Själv är jag övertygad om att GI-metoden är här för att stanna och jag tror att så småningom så kommer förskolor, skolor mm att ta efter också....
    Men det är MIN åsikt.

• Ellte

Modestie: Det finns så många olika definitioner på GImetoden!

"Min" metod är att jag försöker ha koll på GIvärdet i det jag äter och ta hänsyn till det när jag väljer... Inte att ta bort alla kolhydrater ur maten (det är väl snarare Montignac eller Atkins?) men att välja att äta ett bröd som jag håller mig mätt på länge i motsats till t.ex formfranska ;)

Att inte äta t.ex morötter skulle aldrig falla mig in... Visst de har ett högt GI MEN innehåller väldigt få kolhydrater. Dvs, det blir VÄLDIGT mycket morötter för att blodsockerkurvan ska skjuta i höjden.

"GImetoden" i sin enkelhet är helt enkelt att ta till sig informationen och sedan göra sina val. Vet man hur det fungerar i kroppen när man äter rostmackor med marmelad till frukost jämfört med en tallrik gröt så väljer man gröten de flesta dagarna ;)

GImetoden säger däremot INTE något om att man ska utesluta alla kolhydrater ur sin kost!

(Och japp, nu var det sockeravvänjning tråden handlade om men mitt svar var bara på Modesties inlägg)

• Fru Larsson

Jag tycker det bästa sättet att bli av med sockersuget är att äta regelbundet så blodsockret håller sig på en jämn nivå.

Jag vet att många tar bort kolhydrater helt men de jag känner som gjort det har blivit griniga, trötta och lite slöa i skallen. Det tycker jag tyder på att det inte är bra.... Men en kort period kanske det fungerar. Är lite skeptisk dock, särskilt om man tränar mycket så inbillar jag mig att kroppen behöver en del kolhydrater!?

Jag har provat krom och tyckte det fungerade för att dämpa sötsuget (möjligt att det var psykiskt men det spelar ju egentligen ingen roll).

Jag försöker hålla mig ifrån godis på vardagarna men njuter i fulla drag av mitt lördagsgodis! Jag älskar smågodis och när jag bara får det en gång i v så blir det extra mycket njutning! Blir jag sugen på vardagarna brukar jag festa till med en ask Läkerol utan socker. Funkar.

• Linda_S

Ellte:
    Ha ha ha.... gillade ditt exempel på rostmackor och marmelad till frukost.
    Verkligen en energimåltid som får blodsockret att rusa till oanande höjder men utan att göra någon som helst nytta i kroppen alls!

kram Linda

Svar på tråden Sluta äta socker!