• Linda_S

Sluta äta socker!

Tre dagar... sen är det nästan borta. Och kilona följer med.... bort bort
    Underbart!

//Linda

• Linda_S

Silje21!
    Som Zyrzan skriver så är det viktigt att du undviker vitt mjöl om det är en viktnedgång du är ute efter.
    Socker och vitt mjöl (=pasta, ris, bröd o s v) gör att blodsockerhalten stiger och kroppen pumpar ut insulin. Insulinet i sin tur binder fett!
    Så skippa vitt mjöl och socker och du går ner i vikt!
    Läs böcker om GI-metoden och du kommer bli förundrad över hur LÄTT du kan bli av med kilona!
    Kram Linda

• Linda_S

Vad gäller mjölkprodukter såsom youghurt mm; tänk på att i lättprodukter som skyltar med lågfetthalt så kryllar det istället av socker!!

• Linda_S

Till frukost kan du äta frukt, fil, ägg, omelette, skinka, keso.... ja det finns massor med gott utan kolhydrater.

• Linda_S

maj2006:
    Om du vill äta enligt GI-metoden och verkligen gå ner i vikt så ska du under en 1-2 veckors period helt utesluta kolhydrater ur kosten för att lära kroppen att bränna fett istället för kolhydrater. Sen kan du återinföra kolhydraterna i kosten igen men med måtta och välj RÄTT kolhydrater!
    Vad många inte vet är att t ex en banan är full med kolhydrater...

Läs en bok om GI-metoden, det är det bästa!
    Lycka till!

• Linda_S

Modestie!
    Du skriver att du inte gillar GI-tänket för man inte får äte någonting... men det är ju precis tvärtom!
    Du kan äta i princip allt, bara tänk på hur och till vad!!

Ett sockerberoende är otroligt vanligt men också en av vår tids stora problem, detta kommer bara att öka lavinartat.

Tänk alla som säger "men jag som bara äter lightprodukter - HUR kan jag gå upp i vikt??"

Jo - för att lightprodukterna oftast är fullproppade med socker för att smaka ok....

Själv är jag övertygad om att GI-metoden är här för att stanna och jag tror att så småningom så kommer förskolor, skolor mm att ta efter också....
    Men det är MIN åsikt.

• Linda_S

Ellte:
    Ha ha ha.... gillade ditt exempel på rostmackor och marmelad till frukost.
    Verkligen en energimåltid som får blodsockret att rusa till oanande höjder men utan att göra någon som helst nytta i kroppen alls!

kram Linda

• Linda_S

Silje21:
    Hej och Grattis till att du lyckats dra ner på det synliga sockret.... men jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg.
    Du kanske inte ens vill HA tips och i så fall ber jag om ursäkt, men annars: här kommer några:

Rent socker på risgrynsgröten?
    Ren vana! Om du MÅSTE ha ngt sött på gröten, byt ut det till fusksocker.
    Dåligt samvete för vin? Ha inte det! Det är inte mycket socker i vin. Iallafall inte i rött vin. Däremot drygt dubbelt så mycket i vitt vin (och öl ska vi inte tala om...)
    Ailoi och tzatziki - perfekt... men bröd??? Det är DÄR du har tsörtsa boven om du jagar socker.
    Vitt bröd är inte mycket annat än snabba kolhydradet = socker!

Läs på lite om socker och du märker snabbt var fällorna finns.
    Det finns så mycket god mat man kan äta även när man undviker sockret!!
    Lycka till!
    kram Linda

• Linda_S

Silje21.
    Du skriver att vitt bröd är inte socker.... men i kroppen ÄR det socker.
    Socker och vitt bröd gör samma sak i din kropp: de får blodsockret att skjuta i höjden och därmed starta en insulinproduktion och så är blodsockrets hissåkande igång.

Klart att du inte ska "plåga" dig som du skriver, jag ville bara tala om hur brödet påverkar dig.....

Kram Linda (som också kan få sockerattacker - fan man är väl inte mer än människa *s*)

• Linda_S

linza!
    Gillar det du skriver!

//Linda

Svar på tråden Sluta äta socker!