• Marinee

Sluta äta socker!

Är det nån här som helt lagt av med att äta socker? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det innan ni slutade känna sug efter det?

• Svar på tråden Sluta äta socker!
  • Smothie

Oj, själv hatar jag godis inte gott alls tycker jag men jag älskade choklad.

Hur jag slutade vet jag inte men det var ett år sen kanske jag åt choklad

• anna_mathilda

Jag är mitt uppe i "avgiftningen" just nu. Jag har valt att börja med att trappa ner istället för att sluta helt på direkten.

Till att börja med kan man byta ut det vanliga, vita sockret (så kallat "raffinerat socker") mot rå-socker (icke-raffinerat). Det finns både som strö- och bitsocker. Dessutom bör man följa tallriksmodellen och äta tre ordentliga mål samt två (ev. tre) mellanmål om dagen.

När jag blir sugen på godis, kakor eller andra sötsaker äter jag en frukt istället. Det är ju visserligen socker i frukt också, men en annan (bättre) sorts socker (men bananer sägs däremot inte vara bra). Sedan har jag köpt ett paket med något slags "fiberkakor", som ska vara bra att stilla sötsug med också (nyttigt för magen också!).

Sedan har jag hört (men inte testat själv) att kromtabletter kan vara en bra idé också (finns på hälsokostaffärer), eftersom det tydligen är bland annat bristen på krom som skapar sockersuget.

• maniko

Usch usch ska börja imorgon!!! Har gjort det förrut och vet ju att suget går över så småningom men det är skitjobbigt!!! Har slutat röka utan problem men sockret, oj, oj vad jobbigt det är, jag får ruskiga abstinens...
    Lycka till i varje fall!

• Vinterbrud2004

Jag har försökt sluta flera gånger men bara inte kunnat hålla mig mer än en vecka.

Har ett godissug på morgonen, däremot försöker jag gå bort till frukt och grönt i affären när jag handlar än till godiset.

Men jag faller ju oftast för deras försäljningsknep när jag står i kö till kassan omringad av allt godis och frestas att lägga ner någon liten chokladkaka i korgen..*usch och fy*

• Wih

Mja, godiset går bra att låta bli, det är allt det andra... man blir bjuden på kakor, tårta, läsk, glass etc etc.

Förra våren gjorde jag ett par "kolhydratsavgiftningar", jag slutade med alla kolhydrater under fem dagar, rasade i vikt, och sen var jag faktiskt inte sugen på socker efter det. Men börjar man äta det igen så kommer ju suget tillbaka.

• majbrud2006

Jag har varit utan socker helt och hållet i två år nu. Var svårt i början eftersom jag var en riktig godisjunkie men nu går det bra. Finns sockerfritt godis man kan njuta av och godis med fusksocker. Dock inte för ofta eftersom fusksockret är lätt laxerande....

• Linda_S

Tre dagar... sen är det nästan borta. Och kilona följer med.... bort bort
    Underbart!

//Linda

• Silje21

Nu blev jag riktigt inspirerad av er! Vill gärna gå ner ett par kilo i vikt inför bröllopet, och socker är ju inte nyttigt, så nu ska jag sluta! Är det flera av er som ska sluta med socker idag? Kanske vi kan peppa varandra? Jag kryssar fingrarna, detta ska gå bra!

• Zyrzan

Ett tips för att hålla suget borta under sockeravgiftning är att hoppa över allt med vitt mjöl som är kolhydrtarer som nästan ger lika snabb "kick" som socker och frukostflingor.

Om man skall unna sig ågon snask äter jag mörk choklad minst 70% och nötter som innehåller nyttigt fett.

Kolhydrtaer binder vatten så man tappar snabbt ett par kilo vatten därefter går man ner i fett om man fortsätter gå ner!

• brudimaj

tänk på att socker även finns i bröd, yoghurt, inläggningar (sill, gurka och andra), flingor, sylt, frysta bär, juice osv, osv

Svar på tråden Sluta äta socker!