• Silje21

Sluta äta socker!

Nu blev jag riktigt inspirerad av er! Vill gärna gå ner ett par kilo i vikt inför bröllopet, och socker är ju inte nyttigt, så nu ska jag sluta! Är det flera av er som ska sluta med socker idag? Kanske vi kan peppa varandra? Jag kryssar fingrarna, detta ska gå bra!

• Silje21

Oki, jag ska komma ihåg det! Inget vitt mjöl! Jag är faktisk duktig på just det, at jag inte äter vitt bröd o.l, brukar göra grovbröd själv. Så det blir inte så svårt. Det som blir svårare är att tacka nej när folk bjuder på kakor och glass. Ingen förstår när man säger nej, de tror man är anorektisk eller något när man fråger efter en frukt i stället :)

• Silje21

alla kolhydrater vi äter bryts ner till socker (glukos) i slutändan. Så även om man inte äter socker får man ändå i sig glukos via t.ex mörkt bröd, ris, pasta frukt, grönt etc

• Silje21

´men jag kommer då absolut inte sluta med alla kolhydrater! det är det klart bästa bränslet, och glukos är det ända bränslet hjärnan kan använda. Men socker, som i kakor, smågodis, choklad, glass, fruktyoghurt etc etc vill jag inte att min kropp ska få för mkt av. Jag kommer äta gröt och grovbröd till frukost, vanlig lunch och middag fast utan vitt bröd eller för mkt ris. Så hoppas jag att min kropp kommer att må bättre av det!

• Silje21

Omorfia
    jag har inte sagt att ris är socker eller ens en snabb kolhydrat. jag har ingen koll på gi värde, jag sa att jag skulle äta mindre vitt bröd och ris till middag. Detta pga att man lätt kan dra ner på energiintaget om man begränser mängden kolhydrater i maten. Og då kanske man går ner i vikt om man motionerar och lever sunt i övrigt också.

btw är det någon som vet om ris innehåller oligosackarider eller polysackarider? Det borde väl vara oligasackarider eftersom den räknas som en mellansnabb kolhydrat?

• Silje21

det är en ny dag imorgon maniko! Du klarar det så länge du inte har onyttigheter hemma! Själv har det gått bra än så länge idag. Men jag vägrar kolla på TV, blir alltid så himla sugen att stoppa godis i mig när jag sitter foran burken!

• Silje21

Åh det där med kaffe kan jag fakrisk känna igen. Men jag försöker inte dricka så mkt te eller kaffe för min blåsa rymmer inte mer än 1 dl känns det som. Jag får sprnga på toa efter bara några minuter. Men nu är jag inne på dag 2 i mitt nya o-sockrade liv :D och det går bra än så länge. Hade inget stort sug efter socker igår, men det är kvällerna som är värst ju. Ska verkligen försöka att inte kolla TV, det är alltid då jag blir sugen. Ska gosa med Johan som någon föreslog så jag inte får lyst att äta hela tiden :)

• Silje21

men åh! detta skulle ju vara en tråd för oss som tänker kutta ner på socker och sluta äte godis titt och ofta! jaja, jag är iaf inne på min tredje dag utan socker, har inte varit särskild sugen hellre. Känner att det går ganska bra, iaf så lenge man slipper tvångsfika när man är og hälsar på någon. Har ätit mycket frukt och grönt, så min mage har det iaf mkt bra nu! :)

• Silje21

Klart du får vara med modestie! Hur går det på vardagarna då, är det svårt at låta bli sockret eller? Det jättekonstigt att jag inte haft mera sug efter socker dessa dagarna jag inte ätit något, trodde jag skulle rivas sönder av abstinenser! Men så långt har det gått bra. Fast jag äter ju mycket frukt, så det kanske är det som bromsar suget lite. Det vore nog värre att sluta veckan före mens :D Beware - the grande monster comes out! Då hade jag tyckt synd om min sambo, hehehe

• Silje21

hehehe....strössel?? Kommer ihåg att jag okcså varit i den burken ja :) jag tror jag kommer köra nolltolerans den första månaden, och så kanske återinföra lördagsgodis annars blir livet lite väl trist. Jag tror nog inte jag hade något stort beroende, mera bristande karaktär som aldrig kunne säga nej till socker! Efter att jag slutade röka gick jag upp 5 kilo, blev med i viktklubben och gick ner nestan 10. Och nu hade jag gått upp 3 kilo med mitt sockerätande, så förhoppningsvis kan jag gå ner det igen till bröllopet. Orkar inte köra någon diet på x-antal kalorier pr dag, tar man bort godiset blir det ganska mycket mindre kalorier ändå. Igår vägrdae jag kolla Tv (före the Swan började) för jag blir så sugen när jag tittar tv, så jag städade i garderober, skåp, badrum och kök. Vad man inte gör för att glömma! :)

• Silje21

Åh, jag vet! Fruktsallad på massor med goda exotiska frukter, med lite riktigt mörk choklad hackad på toppen. Och en lätt vaniljvisp till... *MUMS* Eller gelé som vi kallar det i Norge - ex fun light med gelatin i som får stelna. Helt utan kalorier blir det då! Och kanske lätt vaniljvisp till, eller lätt vispgrädde. Eller någon form av citronsorbé utan socker kanske - titta på tasteline.com där står en massa recept!

Jag har precis varit hos min svägerska som hade nybakade chokladmuffins och marsipanmuffins... Men jag var JÄTTEduktig och åt tre kiwi i stället! Är inte så lite stolt över mig själv nu!

• Silje21

Idag har också gått bra, inget socker förutom liiiite på risgrynsgröten vi åt till middag. Och så har jag druckit ett glas vin nu ikväll. I stället för godis gjorde vi bröd, aioli och tsatziki som helg-mys-mat. Känns mycket bättre än flera hekto smågodis! Man orkar ju inte äta sånna mängder av bröd med tsatziki ju!

• Silje21

Men alltså, en halv tesked socker vill jag gärna ha på gröten så det inte smakar dårligt, jag tappar motivationen om jag ska plåga mig själv hela tiden. Jag är inte typen som kan gnaga på en rågbrödsmacka en fredagskväll, jag är livsnjutare med måtta :)Jag vet gott att vitt bröd = snabba kolhydrater, men vitt bröd är inte socker. Jag vill inte äta råsocker/godis/glass/fikabröd. Jag har inte råd att äta hål i tänderna om du förstår vad jag menar. Alkohol har jag alltid dårlig samvete för att jag dricker därför att det är så himla mkt kalorier i det, och alla gifterna jag tillför min kropp vid att dricka det.

Annars har saker och ting gått bra i helgen, igår var jag i två födelsedagskalas utan att äta tårta! Tror ni man fick många konstiga blickar när man bad om ett äpple istället? :)

Har haft tenta idag, så ikväll ska jag bara softa och slappna av. Helt utan socker!

• Silje21

Erhem.. jag känner inte riktigt att jag passar i denna tråden längre.. Jag vill (jag säger det igeeeen) sluta äta socker som i råsocker. Det är det jag inte vill äta varje dag, bröd etc bryr jag mig inte lika mycket om! ALLA kolhydrater man äter bryts ner till glukos i kroppen, socker som råglimpa, så ur den synvinkeln måste man ju sluta med alla kolhydrater för att undvika det, men det är ju vansinne med tanke på att kolhydrater är den klart bästa energikällan för kroppen. Att sluta med allt som innehåller typ laktos, sackaros, mannos, maltos bla bla bla låter way too extreme för mig. Det är jättebra att någon vill lägga upp sitt liv efter maten, och klarar det, men det passar inte mig. Jag har inte ätit socker på ett bra tag nu, och trivs bra med det. Har gått ned ett kilo, och är nögd med det, har ett BMI på 21 nu, så jag behöver inte alls gå ner mer. Lycka till alla ihopen.

//kram

• Silje21

Men jag har väl aldrig sagt att man inte ska bry sig om åldersjukdomar o.l! Jag slutade äta socker av hänsyn till min kropp. Jag äter i princip aldrig vitt bröd eller klibbig ris, utan det blir som något gott en gång emellan. Jag orkar inte debattera, har haft tenta idag i bl a näringsfysiologi så jag e helt slut i huvudet. Orkar inte skriva mer i denna tråd, jag blir så trött på att förklara att jag inta ska äta socker, men kommer äta "snabba" kolhydrater ibland, fast inte varje dag. Jag klarar inte leva ut sånt till det extrema.

• Silje21

Kan inte vi starta en egen tråd - "sluta äta godis/fikabröd" Är ni med på det??

• Silje21

Ny tråd finns under diskussionsforumet! Vi ses där!

Svar på tråden Sluta äta socker!