• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • ia´s

Smultronet

Viktväktarna har sk stekspray som e kanon.
    Detta använder jag om det behövs stekfett i stekjärnet.
    Det fungerar och smakar helt ok.

Lycka till!!

PS! Ett litet ord på vägen....

"En chokladbit varar:
    10-20 sek i munnen,
    20 min i magen
    20 år på rumpan samt låren"

Något att tänka på när "suget" känns som värst

• Stjärna

Smultronet!!

Om du nu ska äta choklad (gör en dag i veckan till tillåten dag) satsa på riktigt mörk choklad typ 70-80%

Då brukar man bara behöva en bit för att bli nöjd, och den är ju nyttig.

Prova också med en lite fetare frukt istället för godis. T.ex. avocado.

Bit ihop nu och kämpa på! Jag tror på dig!

• Nightingale

Steker i olja?? Jag steker aldrig någonsin i någonting. Oftast är det man steker så pass fett i sig själv så att det inte behövs. Om man inte har en gammal gjutjärnspanna då. Men jag hoppas att du har en teflon, och de nyare modellerna är bra mkt bättre än de gamla!

Det enda jag steker i olja/smör är fisk. Men det har jag börjat ugnsbaka istället, så då behövs inte det heller.

EN sak till, när man gör klyftpotatis så behöver man heller ingen olja i långpannan, det går precis lika bra med ett glas vatten som man häller över, sen gäller det bara att kolla i ugnen och röra om ofta och ev, fylla på med vatten. Blir jättegott det med!

• Nightingale

Jag måste lägga mig i igen, nu har jag läst hela tråden, vill inte hoppa på dig smultronet, men det låter i mina öron som om du faktiskt inte är tillräckligt motiverad till att verkligen, verkligen gå ner i vikt. Det är ingen dans på rosor, jag vet, för jag har haft MYCKET mer övervikt än jag har nu. Jag har oxå bristningar, de sitter på axlarna(!) och på magen. Hur kul är det tror du att aldrig kunna ha ett linne om jag inte är solbränd??? men inte gråter jag för det! Jag accepterade min kropp som min egen när jag hade extremt mkt övervikt och beslutande mig för att jag inte ville "bo" i den, men oxå att man inte kan byta över en natt. Däremot jobbade jag heltid och tyckte att det var svårt att hinna träna som jag ville så jag skulle gladeligen vara ledig eller arbetslös ett halvår för att få TID att träna, gå långpromenader, leta recept, osv. För jobbar man heltid och har sambo/barn (nu har inte jag barn) men sambon tar oxå en massa tid ju!! De dagar jag är ledig, och inte sambon passar jag på att handla den mat jag vill, och gå ett par timmar, och kanske gå en vända till på eftermiddagen, bara för att jag faktiskt har tid.

Men det jag tänkte prata om här var hur jag gick ner mina 19 försa kilon. För det första köpte jag ett par stringtrosor minns jag som var såååå läckra, de passade perfekt, men var givetvis i en väldigt stor storlek. Sen tog jag en spegel och tittade hur jag såg ut från "baksidan" och jag brast i gråt, det såg hemskt ut, det kändes inte som jag själv byggt upp en bild i min hjärna på att det skulle se ut när jag köpte trosorna i affären.
    DÅ slog jag näven i bordet!

SÅ jag började med att ha två "frukt-och gröntdagar" måndag-tisdag, för att "rensa kroppen" Jag fick alltså äta obegränsat med frukt och grönsaker under dessa två dagar, och kände mig oerhört fräsch på onsdagen, det var dessa två dagar som fick mig att hålla modet uppe. Sen gjorde jag ett matschema, med fem mål mat om dagen som jag följde slaviskt, det gäller att göra det i början och inte "unna" sig något. Tänk på, att du unnar inte dig själv något utan bara övervikten. Ville jag äta gott så åt jag popcorn.

Jag började gå två timmar/dag fast jag jobbade heltid, det tog en massa tid, men detta var 2001 och då var jag singel så det var lättare. Sen efter ett tag började jag löpträna, första gången orkade jag bara 500m, sen gick jag de restrerande 6km som jag gav mig fasen påatt jag skulle klara en vacker dag.. Det tog flera veckor/månader innan jag ens orkade 1km. men till slut gick det och i och med det lossnade både kilona och kilometrarna.

Sommaren -03 pajade båda mina knän (pga inlinesolycka) så jag har inte kunnat springa sen dess och kilona smög sig på. Jag var aldrig riktigt smal innan det heller, men inte direkt mullig heller,fast i kroppen men storväxt. Sen nu så är jag med i vk för de sista 10 kg, har nu gått ner 5,8 kg på 6,5 veckor, och det är jättebra, det är som så många andra säger, det går inte bra med pulverdieter, det är bara att inse att dessa bara ger ett tillfälligt resultat.

Men tro mig, jag har försökt allt som finns, speciellt i mellanperioden nu mellan den stora viktminskningen och den här jag håller på med nu och allt jag försökte med höll bara i ett par dagar. Det gäller att vara ÄKTA MOTIVERAD, annars går det inte, och man måste tycka att det är roligt! Annars går det inte heller. Att gå och köpa kläder i mindre strl som man vill komma i är inte heller rätt ide tror jag, för det är inte sagt att man kommer att passa i den modellen iallfall när man når sin målvikt.

Oj detta blev nog långt, men slutligen,
    LYCKA TILL och har du inte äkta motivation så är det lika bra att vänta tills den infinner sig. Det är den krassa sanningen, det går inte att tvinga sig själv att gå ner i vikt utan man måste vilja från hjärtat... och därefter tvinga sig! ;) hoppas du och ni förstår vad jag menar!!

• Becky

Hej,

som Stjärna påpekade så ät lite mörkschoklad om du absolut vill äta choklad. Jag är värsta godismonstret och för mig är det enda som har hjälpt att välja endast EN synd, gärna något lite nyttigare, som jag får äta varje dag. Om du alltid äter samma sak tröttnar du fortare och vill inte ha så mycket. Dessutom vet du att du får äta två bitar mörkchoklad varje kväll (i mitt fall) och då syndar du inte så lätt på dagen. Om jag blir väldigt godissugen på andra tider äter jag frukt, russin eller dricker en capuccino på fettfri mjölk. För övrigt ät mångsidigt, det är bara angående godis det är klokt att hålla sig till en sort. Se'n har motion hjälp mig massor och jag kan nu äta mycket mer än förut. Från att ha tyckt att motion är rätt så jobbigt har jag blivit en riktig motionsfreak! Lycka till!

• brudimaj

Smultronet!
    Jag är ny på tråden och har skummat genom nästan alla svar och så.
    Jag har inga super tips men vill tala om hur jag gick ner till bröllopet! Från nyåret till maj. Blev av med 9 kilo!

Drack max 1 glas alkohol (vin) per månad.

Inget godis, utan jag åt torkade aprikoser nån gång, köpte canderelgodis för nödsitutioner, finn massor av sorter-mjuka + hårda och choklad! Alla goda ockå! Kanske kan du tänka dej hemmagjort snacks? Jag rostar solrosfrön i panna och saltar. Eller i ugnen med kikärtor och cajenpeppar? Inga chips (som jag ÄLSKAR!!). Det fick bli ev popcorn som man poppar själv, tog en egen mindre skål till mej och resten fick min man i den stora.

Halva tallriken grönsaker: vanlig sallad, broccoli, böner, linser, tomat, aubergine, ruccola - you name it! Laddade frysen med allt jag kunde tänka mej. Blandade ner i maten eller bara råa grönsaker på halvan, vilket som! men halva grönsaker!

Självklart inget smör på mackan och nästan ingen macka heller, en till frukosten och inge mer under dagen. Absolut inte vitt bröd.

Ost 10% eller nån gång 17% om inget annat fanns att köpa. Ha varsin ost!

Fullkornspasta.

Kylen fylld, tomater på bordet, frukskålen överfull, resten ikylen. -Ha det nära, istället för blommor kan jag köpa basilika och oregano till köksfönstret + till maten. Mycket godare!

En viktig sak till: ta EN portion som du vet du blir mätt av, ta aldrig om, tar du om får du ta "straffet" att du måste ta om även grönsakerna!

Promenader 3 ggr per vecka ung. Det och situps på mattan, tränade på träningscykeln och köpte ett gummiband för armarna! Allt detta i mitt hemmagym
    Har köpt till ett par bra walking skor för mina 40 min-morgonpromenader innan frukost!

Jag gick ner 2 storlekar och grät nästan i omklädningsrummet då jag skulle köpa kläder till lysningen. Jag kunde inte välja vilka brallor jag skulle köpa! Alla satt lika bra! Det va länge sen..kommer inte ihåg när..Jag brukar gråta för att inget passar.

Numera har jag gått upp 5 kilo. Bröllopsresan satte igång mitt begär efter god mat, för vi bodde på ett al inclusiv hotell med den bästa italienska maten..Suck! Nu gäller nya tag:)
    Tyvärr (!) är min man fortfarande lika smal, men gillar inte heller choklad och chips som jag..Han kan inte använda sina gamla kläder som ser ut som säckar på honom:) Han gick ner 10 kilo till 22 maj, och har nu gått ner alltsomallt 13 kilo!
    Jag ska ner till maj igen och hålla vikten är det tänkt.
    Kanske kan du ta fasta på nåt som jag gjorde och bli lite hjälpt! Hoppas det, lycka till!

• smultronet

Tack för alla tips.

Hur är det med naturgodis egentligen, är det ok att äta när suget sätts in?

• Mrs. Robinson

Na, det ar det inte, det kommer att generera mer sockersug.

Sockret i sig kanske ar nyttigare, och eftersom det ar sa extremt sott sa ater man mindre mangder=mindre kalorier. Tyvarr handlar det om enkel matematik.

Na du Smultronet, det ar nog "Cold Turkey" som galler om du ska bli av med ditt sockersug.

• ia´s

Smultronet...

Håller med ovanstående "talare", att för Din del...tyvärr...är det nog att avstå helt från allt vad godis å dyl heter.
    Dock inte för all framtid, men åtminstonde tills det att Du vet ATT Du klarar av att unna Dig 1 dag, utan att falla tillbaka till suget.

Låt det ta den tid det behöver...tro mej..de e värt alla ev tårar å helvetsdagar.

Jag har varit i sammma situation som Dig, men idag e jag sk fri från alla sockerbegär!!!
    Kan gå i affärer utan att känna, att jag MÅSTE köpa något att tugga på osv.

Idag lägger jag dessa pengar på snygga kläder å annat istället

För..tro mig...klarar Du av detta...kommer Du snart att behöva en ny garderob!!!

GO GIRL......

• Ananas

SMultronet

Naturgodis (de bitar som innehåller yoghurt mm) är väldigt mycket socker i.

Du skulle möjligtvis kanske kunna äta lite nötter, men när jag gick ner i vikt var egenpoppade popcorn räddningen när jag ville ha något gott och sambon ville ha chips. Det finns ett recept på micropoppade popcorn utan fett på på I forms hemsida. Har tyvärr ingen direktlänk.

Som jag tror någon tidigare skrev så är stavade grönsaker (morot, gurka, selleri) också ett bra alternativ när man vill ha något att tugga på. Du kan ju göra en lätt dipsås om du vill på mager cremefraiche till exempel.

Ett annat tips jag vill ge dig är att inte säga till dig själv att "nu ska jag gå ner 45 kg!" utan istället välja delmål. Väljer man ett för stort mål och det inte går riktigt som man tänkt är det lätt att man tappar sugen och ger upp allt. Har du ett litet mål är det lättare att hålla fokus.
    Läste i en annan tråd att du ville gå ner 45 kg på ett år och det är möjligt men man kan inte alltid räkna med att gå ner 1kg i veckan då kroppen ibland behöver vila sig från viktminskningen, dvs man hamnar på en platå och kommer varken upp eller ner trots att man äter rätt och motionerar som man har gjort tidigare. Men kroppen kommer igång igen så småningom om och fortsätter neråt.

Håll i och kämpa! Du behöver också din omgivnings stöd så att de vet vad du håller på med! Är man "sockerberoende" så är det bra om vännerna hjälper och inte sticker godisskålen under näsan och säger "bara en är väl ok"!.

Det här blev långt, men jag hoppas att du orkat läsa ändå.

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.