• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • mrs.

Hej smultronet.

du kan äta nästan vad som helst i lagom mängd,

tex på alt. frukost gjord på 1dl havregryn, cornflakes 1dl, joguhrt ca 250gr, 2dl mjölk, 2 knäckebröd.....

Inget socker, vill du ha det sötare, skiva i frukt.

mellanmål viktigt viktigt viktigt lika så med vatten, rent vatten.
    Självklart kan du dricka the/kaffe eller expresso utan socker, eller ett glas el något vanlig saft men drick hellre fun.

lunch/middag:
    vad som helst i lagom mängd lagom mängd är tex, (kolla med ögat) :
    pasta kanske 3nävar
    ris 1-2 nävar
    potatis tjaa... kanske upp t 4st om dom inte är små små, är kanske en lagom mängd.

sallad/grönsaker 1/3 av tallriken och resten av tallriken kanske kött/kyckling/fisk/skaldjur.

Vill du ha tex köttfärssås så gör den från grunden (1pers) kanske på 3msk, ha i en burk krossade tomater, kryddor, vitlök (ev riven morot). Det räcker gott och väl, man böhöver inte få i sig mer.

Sluta med bröd till maten om du inte tar knäckebröd till soppa eller sallad.

Drick alltid 1-2glas vatten till eller helst innan 1 åtminstonde.

sluta med efterrätter om dom inte är fruktsallad tex.

unna dig sedan på helgen en glass port. på 2dl (helst sorbe, eller lägre %-ig) eller en påse light popcorn, eller vem vet kanske 1 raider/kitkat eller en annan, men ingen kaka för dom slinker fort ner. Skumgodis kanske 100gr, eller ½ påse snören, men bara under helgen DÅ!!!!

Motion motion motion.
    Gå minst 30min varje dag som det inte regnar så mycket att det är farligt för hälsan, gärna så fort att du blir svettig eller lite andefådd.
    Ta bussen eller likn (om du har kort) och gå hem.

Jag tror du kan om du vill, jag hoppas att du väntar idag med vågen, orkar du???

• smultronet

Hej mrs!

Tack för dina förslag

Fast det skulle vara kul om någon skrev, en dag vad jag kunde äta typ gröt m.m. på morgonen till lunch... och mellamål m.m.

I dag tänkte jag äta såhär:
    Frukos:t naturell yoghurt med all bran
    Mellis: ett äpple
    Lunch: kålpudding, potatis och grönsaker
    mellis: ett äpple
    Kvällsmat/middag: havregrynsgröt med mjölk.
    Låter det bra?

Vägde mig,i dag hade gått upp1,2kg...

• vixen not a tramp

Jag är ingen expert, men är inte kålpudding ganska fett? Det är väl gjort på fläskfärs och det är inte särskilt bra fett. Ät fisk istället, eller kyckling. Även om det finns feta fiskar så är det bra, nyttigt fett. Om kroppen inte får i sig NÅGOT fett, släpper den inte heller på sitt eget. Men som sagt, jag är ingen expert. Bara en tanke från min sida. trevlig spis.

• smultronet

Hej Mia.Maria!

Jag gör utav nöttfärs 10%fett, sen vitkål, och buljong, sen potatis till det.
    Har nyss stoppat in den i ugnen.

• vixen not a tramp

Ok, det lät gott! Säkert nyttigt oxå.

• Mrs. Robinson

I dag tänkte jag äta såhär:
    Frukos:t naturell yoghurt med all bran
    Mellis: ett äpple
    Lunch: kålpudding, potatis och grönsaker
    mellis: ett äpple
    Kvällsmat/middag: havregrynsgröt med mjölk.
    Låter det bra?

Later val bra i teorin, om du tror att du kan halla det i manader framat. Sjalv tror jag att det ar alldeles for lite, och att du trillar av vagnen.

For att din amnesomsattning ska sparka igang maste du ata oftare. Frukt i all harlighet, men det mattar inte sa bra.

Jag tror att mattlighet ar svaret. Vi manniskor behover egentligen inte mer mat an en knuten nave varje gang vi ater (enligt TIME Magazine). Halvera dina portioner, men at som vanligt. Funkar for mig.

• shabbichic

Hej Smultronet!

Jag är oxå en tjockis... Fast inte så länge till!
    Jag är med i Aftonbladets Viktklubb sedan två månader tillbaks. Vägde 83 kg i november,och nu väger jag 75 kg !
    Ska gå ner till 63 kg så jag har en del kvar... Men precis som du, så kämpar jag på!!!
    Här kommer min dags-meny:
    Måndag 17/1:
    FRUKOST
    1 port havregrynsgröt(137 kcal)
    1 msk jordgubbssylt (29 kcal)
    1 glas lättmjölk 0,5 % fett (78 kcal)
    LUNCH
    1 portion Bakad potatis med tonfiskröra (411 kcal)
    1 st kiwi (31 kcal)
    MELLIS
    Päron (59 kcal)
    MIDDAG
    2 Hemmagjorda biffar av nötfärs 10% (85 kcal)
    1 dl brunsås på pulver mjölk vatten (56 kcal)
    1 msk lingonsylt 27 kcal
    0,25 kg kokt potatis utan skal med salt (212 kcal)
    1 st tomat (13 kcal)
    KVÄLLSMÅL
    1 skiva Polarkraft havre (92 kcal)
    2 msk keso 4 % fett (29 kcal)
    30 gram mango (20 kcal)
    Detta blir c:a 1300 kcal. Mitt rekommenderade intag/dag om man som jag vill gå ner 1 kg/vecka!
    Jag promenerar till & från jobbet 5 dgr/vecka och tar en kvällspromenad 2-4 ggr/vecka...

Kram på dig!

• vixen not a tramp

shabbichic
    Det där lärt väldigt gott och mättande! Kan du inte klistra in någon mer dagsmeny? Det är ju ett väldigt smart sätt att tappa kilon på, snabbt oxå verkar det gå. Grattis!

• shabbichic

Tack Mia.Maria !!
    Jo, det funkar bra... Men det är klart att det inte går av sig självt. Det beror ju endast på att JAG bestämt mig !

Den menyn du såg i mitt förra inlägg var kopierad från min "matdagbok". Det finns färdiga sådana som man kan använda sig av som medlem i Viktklubben... Men jag har valt att sätta ihop mina egna dags-menyer.

Självklart delar jag med mig... Jag återkommer med morgondagens meny, ok?!

Är du också överviktig? Vad väger du isf & vad vill du väga?? Nyfiken

• vixen not a tramp

Jag vill väga 68 först och främst, när jag gör det får vi se om jag nöjer mig eller om jag går ner ännu mer. Jag har runt 15kg kvar att gå ner så jag räknar med att det kommer ta hela våren. Byter ut måltider mot modifast och äter nyttigt i övrigt, plus att jag promenerar en timme ca 3-6 gånger i veckan. Jag har gått ner ca hälften av mitt första delmål som var 10% av ursprungsvikten, så det känns bra. Följer min beräknade kurva på -0,5-1 kg i veckan, utom under juleveckorna då jag gick upp 1,5, men de är på väg bort nu!
    Ser fram emot att läsa morgondagens meny!

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.