• smultronet

Hatar at vara tjockis.

Hatar att vara en riktig tjockis!!
    Varför lät jag jag mig bli såhär, jag som hade blivit så fin. Jag vägde mig som mest 77kg till mina 1,65cm, sen ville jag gå ner i vikt, min mamma hade börjat med en pulver diet, hon hade mycket övervikt.
    Då när jag såg reultat på henne, så ville jag med prova, det var inte kul, och det smakade verkligen inte gott, men jag gick ner 10kg på 2 veckor, *hurra* jag var verkligen fin då.
    Sen Efter någon månad började jag äta onyttigt, och gick inte upp något, sen fotsatte jag äta, sen sa det pang, och nu 1 år senare väger jag mellan 96-100kg.
    har fått gropar på bena, har fått fula röda sträck på magen under armarna, ser för jävlig ut, har försökt gå ner till antal massa högtider, typ först skulle jag gå ner till sommaren, det gick inte sen till midsommar icke sa nickr, sen en fest, nope, sen till min mammas bröllop, jag var tärna, nix, sen nu till ett julbord nope nej nix, gått ner typ 2-3kg men inte kommer jag i några vackra kläder, jag mår så illa över detta.
    jag har inget jobb, är delvis deppremerad utav det, men ennu mer utav att vara instängd i en kropp jag inte vill vara i.
    Det här är det hemska jag varit med om.

//Olycklig!

• Svar på tråden Hatar at vara tjockis.
  • smultronet

Linni!

jag får ta och läsa lite mer om det..

• Linni

men smultronet, det ör precis det tänkandet som med tiden ändras med VK. Tro mig, jag vet inte hur egentligen men jag förändrades mycket med hjälp av VK genom att bara använda dagboken. Läste aldrig coachbreven mm, med dem får man säkert ännu mer hjälp. Förrut tänkte jag precis som du, att inte följa med på tillställningar och liknande pga av vikt och kläder.

• Linni

Tycker absolut att du ska göra det! Jag är så glad själv för att jag gick med där. Jag har alltid haft runt 10 kilos övervikt och mått dåligt av det. Har även lidit av depressioner av och till. Sen jag gick med i VK mår jag så bra både fysiskt och psykiskt och förändringen började på en gång. En härlig känsla bara att se varje måndag att man minskat ytterligare i vikt.

• mrs.

Här har du en lista, ni får alla ursäkta om de finns fel el likn jag kopiera den fr ett program jag gjort så.... samt fel ang kcal.

Corn Flakes 370/100g
    Jordnötter 582
    Kellogs nalle pooh 381
    Kellogs Toppas 340
    Kex choklad 281 Lakrits rulle 29/st Lakrits 308/100g
    M&M nötter 505
    M&M chocklad 487
    Mars 452
    Malaco Ahlgrens bilar 350
    Muffins 320 Mumsmums 85/st
    Pizza slice 200/st ca
    Popcorn 476/ca 100g
    Rulltårta 145 Salmiak fisk 20,5/st Wienerbröd 450/100g

Ballerina 70/st amerikan cookies 100 Biscuit kex 143 Digestive kex 72 Finkrisp 20
    Riskakor 29 Skorpor 40
    Tuc kex 23 wasa kost-knäckebröd 32 Wasa merhkorn 42 Wasa Crisp Light råg 23 Wasa Crisp Light vete 24 Wasa Müsli Näkkari 50 Hamburgerbröd 160 Hällakaka 156 Hönökaka 720 Korvbröd 83 Pitabröd 200 Rågkaka 78
    Små franska 120 Tunnbröd 138

per 100g:
    Blomkål 15
    Aubergine 21 Broccoli 25 Bönor Vita 87 Championer 15 Gurka 24
    Linser 106
    Lök 30
    Majs, färsk 40 Majs, konserverad 70 Morötter 25 Paprika grön 17 Paprika gul 23 Paprika röd 27 Potatis 73
    Potatis m. skal/bakad 85 Purjolök 25 Rödbetor 30 Rädisa 11
    Salladskål 15 Selleri 11
    Sparris 23
    Spenat 15
    Spenatsoppa 46 Tomater 20
    Vitkål 20
    Ärtor 98

Ananas 62
    Ananas, färsk 50
    Apelsin 46
    Banan 97
    Citron 35
    Grapefrukt 35
    Hallon 27
    Hasselnötter 660
    Jordgubbar 31
    Kiwi 48
    Mandarin 42
    Melon 36
    Persika, färsk 50
    Persika, konserv. 60
    Päron 60
    Raberber 15
    Vindruvor 74
    Äpple m. skal 35

Abborre 75
    Alaska-fisk Lidl 77
    Gädda 80
    Fiskpinnar 57
    makrill i tomatsås 161
    Tonfisk 150
    Tonfisk i vatten 90
    Räkor 80

Arla Delite 5% 188
    Ost ARLA Finello Light 270 Skrattande kon 269 Smör 770
    Mozzarella 237 Mozzarella LIGHT 161

Makaroner okokt 350
    Nudlar 271
    vildris 355
    Couscous 376
    Ris okokt 344

Bakpulver 7
    Grahamsmjöl 189 Havregryn 352
    Hasselnötter 644
    Honung 325
    Mandel 640
    olivolja 83
    Potatismjöl 24 Vetemjöl 191

Dill&Gräslök chips 540
    Extra grön/gul/röd 510
    Hjärtan 530
    Jordnötts ringer 520
    Ostbogar Chips 540
    Salta jordnötter 640
    Skruvar 480
    Sourcreme&Franskaörter Chips 540
    Sourcreme&Onion Chips 540
    Magnum classic 258
    Magnum double 315
    Magnum intensecup 330
    Magnum intensestick 289 Magnum yoghurt 255 Magnum mandel 284 Magnum strut 360 Magnum vit 258
    Nogger 225 Sandwich 270 Solero exotic 112 Viennetta Chocklad 248

• Stjärna

Vad är det för något du äter som blir/känns så ensidigt?

Jag har egentligen inte ett viktproblem (än) men jag äter för mycket godis och rör mig inte en cm i onödan.

Räddningen (som gör att jag bara går upp lite per år) är att jag satsar på bra mat, speciellt i veckorna. Fisk , soppa, vegetariskt och (hör och häpna)gröt en gång per vecka. Det finns massor med mumsiga soppor och fiskrecept.

Och du! Det är bättre att gå ner 15 kg på ett halv år än att inte gå ner något alls! Dessutom slipper du ju äckliga pulver och att gå hungrig!

• smultronet

Linni!

kan du beskriva lite om vk?
    är det dyra recept m.m.

• smultronet

mrs!
    tack!!!
    Hur mycket, ska man äta varje dag?

• smultronet

Hej Stjärna!

jag äter typ lövbiff och wok varje dag nu, och innan det fullkornpasta lövbiff keso grönsaker, och i bland byter jag ut lövbiff till kyckling!

ja självklart är 15kg bättre än ingenting, men om man börjar i januari och slutar i juni har man gått ner 24kg allså 1kg i veckan.

det är väl bra eller?

• mrs.

Hej igen,

om du äter ca 1200-1400kcal per dag så... lovar jag de första 5kg hoppar fort.... det är vad man behöver en "normal stor kvinna behöver".

I början känns det klurigt men... man kan det utantill till slut och du kan spara ena dagen o äta nästa om du vill.
    Och köp bara produkter med innehållsförteckning så.... kan du räka alltid

Och om du gör som vv så räknar du inte kcal alls i frukt/grönt utom (banan, avokado, ananas..)

• Linni

Smultronet:

Lite beskrivning av VK:
    Du väljer hur länge du vill vara med. Jag rekommenderar ett helt år (400 kr) då du har nytta av vk även när du nått din målvikt. det är helt klart värt 400 kr. Tänk bara på vad pulver kostar...

På viktklubben får du tillgång till massor med recept, MEN jag har inte använt dem en enda gång!! Du äter helt enkelt den mat du själv vill. Vad du måste ha däremot är en hushållsvåg. På den väger du allt du stoppar i dig och för in det i vk som räknar ut kalorierna åt dig. med tiden behöver du ej väga maten då du lärt dig med ögonmått att veta hur mycket du kan äta av de olika matvarorna. Du kan lägga in chips, glass, vad som helst. de licmedel som ej finns i databasen lägger du in själv och sparar.

Samma med motion! Den räknar ut hur många kcl du förbränt och på så vis hur mycket du har tillgodo. Jag kan berätta hur mycket som helst. Vad vill du veta mer? Kanske ska jag maila dig istället? Gå med i vk så kan vi snacka på chatten där!

Svar på tråden Hatar at vara tjockis.