• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • Ellte

Jag lyckades köpa fel när jag skulle köpa håltång :D men om det är nån som behöver fler hål i bältet kan jag hjälpa till ;)

Hålpipor? Är det sådana man "slår ut" hål med med hammare?

• Johanna = en lat kock

ja det är det

om du har biltemakatalogen i närheten så är det på sid 169 artnr 19-978
    (kanske går att söka på nätet)

• Johanna = en lat kock

vaddå fel???

vad blir fel?

om det är för tunnt papper är det bara att lägge en kartongbit bakom... annars få man hara ½hål...

• Johanna = en lat kock

precis såna :)

hammare och plastskärbräda sen är det bara att banka bort sina agressioner :D

• Ellte

Hmm...funkar det? När jag har försökt har det bara blivit trasor :D ...men jag ska försöka med en hårdare kartong...

• Johanna = en lat kock

för mig funkar det... men man får trycka tills det knäpper till...
    hålla intryckt och vrida lite på pappret så att det säkert är loss

• isis

Åhhh.. Vad jag är kass!

Gjorde ett jättefint kort å sen när jag skulle stämpla gick det åt helskotta..buhu

E det bara jag som är kass på att riva mullberry papper?

Å så vill jag ha julstämplar, nu e jag trött på snöglingor!

Stämplar ni på färgdynan mellan varje gång ni stämplar?

När ni sätter fast öljetter med figurmotiv slår ni i så att ni bankar på samma sida som motivet sitter då eller tvärtom?

Å så nått jag funderat på ett tag nu..
    Måste jag ha så jäkla bråttom mellan å stämpla och strö på pulver eller kan jag tagga ner? Samma sak är man "pulvrat" om man väntar med värmen torkar det då så att pulvret trillar av?

Undra om det går att embossa på en calligrafipenna..måste testa!

• Johanna = en lat kock

isis

***Gjorde ett jättefint kort å sen när jag skulle stämpla gick det åt helskotta..buhu***
    gör inte kortet först - gör stämplingen på en lagom bit papper och sen bygger du på med papper band öljetter etc tills du kommer ner till kortet. skulle du då stämpla fel så är det bara att göra om... inte mycket tid som spillts och och inte en massa material...

***E det bara jag som är kass på att riva mullberry papper?***
    blöt stället där du vill riva med en pensel med vatten så går det lättare

***Stämplar ni på färgdynan mellan varje gång ni stämplar?***

det beror på vilken effekt man vill ha träna på vanligt billigt papper så ser du hur det blir

***När ni sätter fast öljetter med figurmotiv slår ni i så att ni bankar på samma sida som motivet sitter då eller tvärtom?***

du menar som de man köper på panduro med ett löst motiv? (Som de har satt på fel håll i katalogen)

1 trä på motivet på öljetten
    2 trä igenom pappret
    3 vänd på alltihop
    4 sätt i verktuget och banka till

dvs man bankar alltid på baksidan!

och nej du behöver inte ha vansinnigt bråttom!

• isis

Åh.. tackar tackar det var braiga tips!
    Då har jag satt alla mina hjärtan på fel håll...jag anade det...men det är fint ändå som tur är! :D

*springer efter vatten och pensel*

Hur sjutton har ni blitt så smarta! ;)

Svar på tråden Stämpeltråden!