• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • FinaStina

Är det nån som har testat att embossa nära eller på en annan embossing? Tänk er tomtens svarta skärp ritat med svart embossingpenna och clear embossingpulver med "mellanrum" i mitten där jag vill embossa med silver för att efterlikna ett spänne. När jag gjorde det flöt embossingarna ihop. Tips någon?
    Jag bara måte pallra mig iväg till Arkivet nån dag. Har inte varit där än. Tack för tipset om billiga tidningar!!

• Gerda

HESTIA! BELLIS! ELLTE!

Om ni beställer papprena från ebay vill jag också ha ett packe! Ju fler som beställer desto lägre priser!

Jag vann en bjudning på 75 mullberrypapper för 16 dollar. Frakten kostar 5,30 dollar så allt som allt 21,30. Inte dåligt med tanke på att jag aldrig får det priset i SV.

Å ni har ännu biligare alternativ! Så säg till om ni beställer!

• Hestia

gerda - vad vill du ha?

FinaStina - Har gjort det en gång, mitt tips är att sätta för en bit post-it när du stämplar första gången, så att färgen och embossingen inte hamnar just där du vill ha nästa stämpel. Efter det täcker du allt du inte vill stämpla på med stämpel nummer två, och stämplar igen.
    Det är lite pill, men det fungerar!
    Hoppas du förstod! Skall se om jag kan hitta en länk om det!

• Hestia

FinaStina - Detta kanske hjälper bättre?

Masking
    Masking is a technique that allows you to overlap images so that one image appears to be behind the other. This can be achieved with the help of a simple Post-It note or any paper with an adhesive backing. There are two kinds of masks. Regular masking allows you to create a foreground and a background. A reverse mask allows you to put one image inside of another.

With the first, stamp the foreground image (a cat, for example). Then stamp the cat again on a post-it note as near to the top as possible so that some of your stamped image is on part of the note with the self-adhesive backing. Now carefully cut out the cat image, keeping just inside the line for a seamless look. Place the mask directly over the stamped image. Now stamp the image you wish to appear behind the cat (a garden fence, for example) onto the card and across the mask. Remove the mask and now the garden fence appears to be behind the cat.

To use the second mask type you create a mask that covers the outside of an image, allowing you to stamp on the inside. Put candy in a jar or fill a dress with a pattern for example.

• Bellis

Hestia, Ellte!

Nyheter från USA - Sheryl har letat fram alla våra stämplar och hon saknar ett fåtal, men gör de som hon inte hittar. Hoppas hon är klar snaaaaart!!

• Hestia

Bellis - Ja, det skall bli kul med en massa nya stämplar!! :)

• Bellis

Hestia förresten! Här är receptet på biscotti!

Jag brukar använda vanlig sötmandel som jag skållar och sedan hackar och rostar. Tar inte så mycket som i receptet heller, utan ungefär 60, 70 gram. Och jag brukar göra 3 längder....

Biscotti di Prato (ca 70 st)

200 g flagad mandel
    3 äggulor
    3 äggvitor
    3 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 citron, rivet skal av
    1 krm salt
    6-7 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    Smör

Ugnen på 175. Smula sönder den flagade mandeln i handen och rosta den lätt i en stekpanna. Blanda äggulor, socker, citronskal, mandel och vaniljsocker. Vispa vitorna med saltet till hårt skum och vänd ned i blandningen. Blanda mjöl och bakpulver med smeten. Skall bli en smidig deg.

"Rulla till två tjocka längder. Grädda på smord plåt ca 35 minuter tills ytan är ljusbrun. Skär omedelbart längderna i 1-cm:s sneda skivor. Låt svalna.

Observera att de inte äts som de är, utan likt svenska skorpor brukar doppas; i Italien i espresso eller Vin Santo."

Jag har inte bakat idag... det får bli imorrn istället! :)

• Hestia

Bellis - Tusen tacl för receptet! Brukar köpa biscotti i en italiensk mataffär, men detta blir mycket billigare, och roligare! :)

• Bellis

Du, de blir urgoda!!

Jag har en stoooor burk a la gammal syltburk, med ett sånt där spänn-lock, som jag fyller med en sats kakor. Snyggt i köket!

• Hestia

Hehe - vi har en bodumburk med tättslutande trälock! :)

Svar på tråden Stämpeltråden!