• MoM130­713
    Äldre 5 May 12:13
    18836 visningar
    38 svar
    38
    18836

    Buffe vs 3-rätters som bröllopsmiddag?

    Vad ska ni servera/ serverade ni på er bröllopsdag? Vad tycker ni passar bäst till bröllopsmiddag och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Buffe vs 3-rätters som bröllopsmiddag?
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 5 May 21:30
    #21

    Jag röstade trerätters fast vi har buffé som huvudrätt.. =) Vi har mingel med snittar som förrät, medelhavsinspirerad buffé som varmrätt och en pannacotta som dessert och det borde väl räknas som trerätters! 


  • 67d
    Äldre 5 May 21:36
    #22

    Vi ska ha som godprinsens brud. Förrätt, buffé, efterrätt och sen tårta med skumpa. Så buffén blir som huvudrätten. :).. Röstade på 3-rätters.

  • Äldre 5 May 21:37
    #23

    Jag kryssade i buffé men egentligen var det kanske trerättesr. Dvs. en förrätt framdukat när man sätte sig. Sedan fick man gå och hamta varmrättsbuffé med kött, fis,k såser, potatisgratäng. kokt potatis, bröd och sallad. Efter det fick man hämta en efterrätt. Senare på kvällen hade vi bröllopstårta och sedan korv med bröd som vickning.


  • Äldre 5 May 21:45
    #24

    Har nårgra tips till hur man gör buffé på ett underlättande sätt.

    Ha många taställen. Vi hade tre bord där man kunde ta från två håll, på ca 70 pers. Det blev inga köer. Toastmadame säger från början att nu är första tagningen och jag säger till när det passar nästa gång, då blir det inte en massa spring. Vi hade endast varmrättsbuffe, men hade vi haft "hel" buffé så hade jag sett till att den mat som går att ha i portionsbitar är det från början så blir det inte så "kladdigt" Det är också viktigt att man serverar i små skålar och små fat och byta ut dem ofta itället för stora fat där allt dukas fram på samma gång.

  • Äldre 6 May 07:11
    #25

    Vi hade 3 rätter plus efterrättsbuffé. Ingen tårta eller vickning.

    Vi gillar god mat och jag tycker att man äter lika mycket med ögat som med munnen. Därför ville vi ha det snyggt upplagt på tallrikar.

    Jag är superkräsen med mat, men oftast handlar det mer om hur man väl maten är tillagad och hur man har kombinerat råvarorna.

  • Marjas­inus
    Äldre 6 May 07:31
    #26

    Jag är matnörd så det står härliga till, älskar att laga mat och att äta mat. Men när det kom till att bestämma hur vi skulle ha det på bröllopet så var det soklart att vi skulle ha buffé. Dels är det en kostnadsfråga eftersom trerätters kräver mer serveringspersonal och är kuvertavgiften är dessutom dyrare.

    Det som någon framhöll som ett positivt argument för sittande middag - att middagen tar 3-4 timmar är nog precis det som jag skulle säga fick oss att välja buffé. När jag bjuder in min släkt och mina bästa vänner vill jag inte sitta i högsätet för länge utan jag vill mingla och dansa med dom.  Dessutom kommer vi ha ett barntillåtet bröllop och det blir en del spring och stoj även om vi skulle ha sittande middag så buffé passar oss perfekt.

    Det ställer lite högre krav på toastmastrarna att ha lite pli på folket - men det får dom klara! 

  • Marjas­inus
    Äldre 6 May 07:34
    #27

    En annan faktor jag glömde skriva var att flera av de bröllop vi varit på med sittande middag så minns jag i efterhand inte vad som serverades. Det jag minns är att vi satt och väntade på varmrätten i över en timme och att när vi väl fick den blev man inte mätt. Nej, det blir buffé så folk blir mätta och får bestämma själva när de vill ha mat.

  • Äldre 6 May 07:57
    #28

    Vi kommer ha buffé för att det fungerar bättre för oss.


    Men jag tycker inte att det spelar så stor roll om man har fika, buffé. 3-rätter eller 7-rätters. Jag tror man får avgöra från situation till situation vad som passar bäst.
    Om man bjuder in till en stor herrgård, med bordsplacering och sedan serverar beskvier och lite fruktårta kan det kanske kännas lite skumt.


    Däremot beskvi och frukttårta i en vacker lokal (kanske i en herrgård =)) med friplacering men dekorerade bord, ja varför inte =)


    Framtiden är den du själv skapar
  • PMB
    Äldre 6 May 08:46
    #29

    Vi kommer ha 3-rätters även om det är svårt att välja ut något som passar för alla. Men av alla middagar jag har varit med om (studentliv, kalas, bröllop, disputationer) så tycker jag det alltid flutit på bättre ur tal och underhållningssynpunkt när det inte varit buffé. Det blir mindre spring och mer organiserat (så länge det finns tillräckligt med serveringspersonal Flört

  • confuz­ed86
    Äldre 6 May 10:33
    #30

    Vi kommer ha buffé med kallskuret men även förrätt så blir lite av allt. Dels är det som andra sagt en kostnadsfråga då vi ska ha ett budgetbröllop med ca 65 gäster. Vi räknade också med att alla inte äter samma mat (då vi har vegetarianer, muslimer etc som gäster). Vi tyckte därför att det blir smidigare med kallskuret där gästerna kan välja fritt mellan olika sorters kött osv. Hade vi haft 3 rätters så hade vi lagat allt själv och kände att det blir för mkt jobb. Nu behöver vi endast fixa förrätten då vi kommer beställa buffén. Håller med andra om att inget är bättre än det andra, utan endast vad man själv tycker passar sig.

  • Äldre 6 May 11:09
    #31
    Marjasinus skrev 2013-05-06 07:34:25 följande:
    En annan faktor jag glömde skriva var att flera av de bröllop vi varit på med sittande middag så minns jag i efterhand inte vad som serverades. Det jag minns är att vi satt och väntade på varmrätten i över en timme och att när vi väl fick den blev man inte mätt. Nej, det blir buffé så folk blir mätta och får bestämma själva när de vill ha mat.
    Fast en buffé som inte har tillräckligt med folk som sköter den kan också bli besvärlig på så sätt att inte alla blir mätta.Och att det tar lång tid.
    Och dom som har väntat längst på maten får nöja sig med halvkalla rester liksom.
    Så man behöver rätt bra med personal här med. Tyvärr är det något som många snålar med för dom förstår inte vilket jobb det är...
    På gamla hotellet jag jobbade på så räknade dom personal baserat på antal personer som skulle äta, oavsett om det var buffé eller inte.
    För ju fler som äter, destå fler tag-möjligheter måste finnas för att det ska gå snabbt och smidigt och då behövs det fler som bemannar dom olika stationerna och ser till att det är påfyllt, rent och snyggt.

    Det mest ultimata om man har en speciell ingång till köket är att duka upp ungefär såhär men man kan ha borden en bit från väggen så att personalen kan komma ut mellan vägg och bord om det inte finns en till utgång som dom kan använda för att plocka disk och sånt. (Om det räcker med 2 ställen att hämta mat på alltså)


    En gång väntade jag närmare en timme på min mat när det var buffé.
    Dom hade bara ett ställe att ta maten på. Gästerna stod i vägen så personalen kom inte åt att fylla på och allt stannade hela tiden upp när maten tog slut.
    Så när jag äntligen kunde gå och ställa mig i kön så kom det hela tiden folk som redan hade tagit mat och skulle fylla på. Dom tyckte att dom kunde gå före eftersom dom "skulle bara ha lite.... och lite...., inte en hel portion" Skrikandes Maten var kall, och många saker var slut när jag äntligen kom fram och fick äta. + dom som var bland dom första som tagit mat nu var otåliga och ville att vi "slöfockar" skulle slänga i oss maten så dom kunde gå vidare i programmet liksom (dom sa inget men det var känslan man fick)

    Poängen är att oavsett om man väljer buffé eller serverad trerätters så kan saker gå fel.
    Det tyder på dålig planering och har inget att göra med vad man väljer för typ av servering, utan hur den genomförs... Glad

     
  • Äldre 6 May 11:13
    #32

    Vi hade buffé :) Jag vill ha den maten igen.

  • Äldre 6 May 11:34
    #33

    Vår 3-rätters middag tog inte några 4 timmar och inte fasiken väntade vi en timme på varmrätten. Vi hade däremot en liten paus mellan varmrätten och efterrätten. Jag tvivlar starkt på att någon satt hungrig under vår middag. Min make och min systers sambo är dom två av alla jag känner som äter mest och ingen av dom klagade på mängden mat (vilket dom absolut brukar göra om dom tycker det är för lite) och min make orkade inte ens äta upp sin portion. Jag kan inte påstå att jag själv någonsin känt mig hungrig efter tre rätter, om det inte varit enbart sådant jag absolut inte tycker om.

    Men som sagt, jag tycker inte buffé är dåligt heller. Kan vara precis lika bra. Ibland bättre, precis som sittandes 3-rätters kan vara bättre än en buffé ibland också. Det kan ju variera väldigt mkt. Precis som Chicita skriver, så har det nog mer att göra med hur middagen genomförs än vilken variant av middag det är.


  • Marjas­inus
    Äldre 6 May 12:19
    #34
    daniiel skrev 2013-05-06 11:34:45 följande:
    Vår 3-rätters middag tog inte några 4 timmar och inte fasiken väntade vi en timme på varmrätten. 
    Bra det, det var dock någon högre upp i tråden som framhöll argumentet att det är så bra att ha trerätters för då kan middagen pågå i 3-4 timmar. Jag tycker såna sittningar kan bli ganska trista och ju längre man får vänta på mat desto hungrigare blir man.

    Jag menar inte att buffé är rätt lösning för alla, men det är det absolut rätt för oss!
    Chicita skrev 2013-05-06 11:09:17 följande:
    Det mest ultimata om man har en speciell ingång till köket är att duka upp ungefär såhär men man kan ha borden en bit från väggen så att personalen kan komma ut mellan vägg och bord om det inte finns en till utgång som dom kan använda för att plocka disk och sånt. (Om det räcker med 2 ställen att hämta mat på alltså)

     
     Tokbra bild! Så ska vi göra!
  • Äldre 6 May 12:30
    #35

    Vi kommer ha sittande treretters då jag tycker det känns lite mer lyxigt. Det är på en Herrgård med erfaren personal, så jag är inte rädd för att maten kommer ut oplanerad i förhållande till tider.

    Tidigare tänkte jag att jag aldrig skulle vilja ha buffé, men efter en klinikfest med baltema och buffé, märkte jag att det inte var så illa det häller. Man pratade lite medan maten hämtades, och det var trevlig stämning. Dock var det bara ett bord med mat och någon hade ätit färdigt medan andra hämtade sin första tallrik. Får man till en bra planering kring detta kan nog buffé vara lika så bra.  


  • Eleya
    Äldre 6 May 12:44
    #36

    Vi ska ha treretters buffé, framdukad förrätt, huvudrätten och efterrrätten som buffé där folk får ta bäst de vill. =)


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Äldre 6 May 12:45
    #37

    Det lutar åt viltbuffe :) Vi älskar buffer och har aldrig upplevt något negativt med det .


    Dessutom gillar jag att alla kan välja. Alla äter kanske inte rådjurs file men om det dessutom finns älg, vildsvin och lax så är det inget problem. Det blir även lättare att erbjuda allergi eller vegan alternativ på ett naturligt sätt.


    På senaste bröllopet jag besökte så var det 3 rätters och jag gillade varken varmrätten eller förrätten så jag satt hungrig :( (visst, mitt eget fel som är extremt kräsen )


    Men det är ju viktigt att ha flera serveringsbord och bra personal som ser till att allt är påfyllt och ser bra ut :)

  • Frida8­7
    Äldre 9 May 15:03
    #38

    För oss så var det klart redan när vi förlovade oss att vi skulle ha trerätters. Min blivande är verkligen inte förtjust i buffé på bröllop så det blev ett lätt val. Jag är nöjd för jag tycker att det blir mindre spring och lättare att prata med gäster och för gästerna att prata med varandra osv. 

    Vår trerätters ser ut som följer:
    Kräftskagen (jag och min bror får annat då vi inte gillar skaldjur men cateringen erbjöd bara skaldjursalternativ på menyn).
    Kalvytterfilé med bea :D (bea är min favorit så det var ett enkelt val, rätten delar även namn med min blivande man så det var lite kul).
    creme brulee till efterrätt :).

    vi kommer inte ha någon bröllopstårta eftersom varken jag eller min blivande äter tårta :).

     

Svar på tråden Buffe vs 3-rätters som bröllopsmiddag?