• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • emelieparstam
    paisley skrev 2013-08-06 10:38:23 följande:
    Det som vi har kvar att göra är framförallt att fixa en ordentlig tidplan, skriva ett arbetsschema för de två tjejerna som ska servera, stå i baren och hjälpa till innan. Lite småfix återstår med festprogram och vigselprogram, dessa skriver sambon ut på sitt jobb när de väl blir helt klara. Vi måste också fixa bordsplaceringskort (som vi också gör själva och skriver ut). Sambon har någon specialskrivare på sitt jobb

Mannen har kvar att köpa fluga, skjorta och manschettknappar. Så måste vi så klart också bestämma vad vi ska ha för snittar etc. Igår satt jag och gjorde en drinklista, för de drinkar som gästerna kan välja på i baren  

Så det återstår ju en del!

Hur går det för er? 
    Ja, jag har också en tidsplan som måste fixas, både till oss, tänorna, fotografen och toastmaster/ madame.

sen har jag lite med bordsplacering kvar, alla gäster skriver jag om. annars ska de bara lämnas vidare sen så fixar en vän till mina föräldrar det =)

Sen ringa några samtal. men ingen som vill svara när jag ringer.. hehe

sen är de inte så mycket kvar hos mig =)
  • stormhelen
    paisley skrev 2013-08-06 10:38:23 följande:
    Hur går det för er? 

Vi har en del kvar.

Dels så måste vi bestämma vilka psalmer vi ska ha. Då ingen av oss är troene så vill vi ha psalmer där Gud inte nämns allt för mycket. Sedan har vi bordsplaceringen kvar. Vi var 70 st med oss efter att allt osat kommit in. Men efter en del strul med vissa gäster meed folk som tackar nej eller avbokar varandra utan den personens vetskap eller medgivande så är vi nu uppe i 66 med oss. När vi var 70 st så kom vi upp till en annan sal för att ha middagen (den tycker vi bättre om). Men nu när vi är 66 kommer vi ner till den andra salen och det kommer att bli trångt. Honörsbordet kommer att bli jätte konstigt då det kommer att sitta 12 pers där och mittimot varandra, alltså så kommer vi att ha bordsgrannar mitt i mot oss. Jag vill inte att honörsbordet ska ha folk som sitter mitt i mot oss. Och jag vill inte att 12 pers ska sitta där, utan bara vi och våra föräldrar. alltså 7 st. (min sambo har skilda föräldrar och hans mamma har inget förhållande). Sedan har vi festprogrammen kvar. Men de behöver bara skrivas ut och sättas ihop med ett band, själva utformningen och designen är klar sedan länge.  Sedan ska vi göra bordsplaceringslapparna. Där är det mycket kvar. Vi har också kvar större bordsplaceringstavlor som ska sättas upp utanför salen vi ska ha middagen så att gästerna kan se vart de ska sitta INNAN de går in. Sedan så måste jag köpa underkläder. Har inte en susning om vad man ska ha. Tycker att det är jätte svårt. Jag vill gärna ha någon shape underkläder. Men de kan ju inte gärna gå upp över magen, eftersom överdelen av klänningen har en inbyggd korsett, så klänningen sitter ju rätt så tajt. Jag vill ju inte behöva dra av mig hela klänningenbara för att gå på toa. HUR har NI löst det???? Jag vill gärna ha strumpbyxor på mig, men de får ju då inte gå för långt upp. Jag har lite större lår så insidan av låren går ju lixom in i varandra så att säga. Om det r varmt och de gnids mot varandra så får man ju skavsår därför är strumpbyxor ett måste, och det är därför som stayups inte funkar. Spellistan måste fixas till (vi kommer att använda oss av spotify) 

Vi har väll en del annat kvar också. Men det kommer jag inte på just nu vad det är. =P Men de ovan nämnda sakerna är ju det som är de större sakerna att fixa.

Jag har två hemtentor som jag sitter med just nu (pluggar två  sommarkurser), så jag har inte tid att tänka på bröllop just nu. Men så fort den är klar så ska jag ta tag i sakerna. Vill helst bli klar med allt ovanstående innan höstterminen börjar, för det kommer att börja stenhårt på en gång med massor av inlämningsuppgifter och sådant redan första veckan. =P

• PimPim83

De större saker vi har kvar är: mannens kostym ska köpas (han får aldrig tummen ur!), transporten lösas och vi skulle behöva ta ett möte med vårt toastmasterpar för att gå igenom dagen lite mer noggrannt.

Jut nu känns det misstänksamt lugnt i vår planering. Jag får känslan av att vi har glömt något...

• PimPim83
    stormhelen skrev 2013-08-06 11:33:24 följande:
    Sedan så måste jag köpa underkläder. Har inte en susning om vad man ska ha. Tycker att det är jätte svårt. Jag vill gärna ha någon shape underkläder. Men de kan ju inte gärna gå upp över magen, eftersom överdelen av klänningen har en inbyggd korsett, så klänningen sitter ju rätt så tajt. Jag vill ju inte behöva dra av mig hela klänningenbara för att gå på toa. HUR har NI löst det???? Jag vill gärna ha strumpbyxor på mig, men de får ju då inte gå för långt upp. Jag har lite större lår så insidan av låren går ju lixom in i varandra så att säga. Om det r varmt och de gnids mot varandra så får man ju skavsår därför är strumpbyxor ett måste, och det är därför som stayups inte funkar.
    När det gäller underkläder kommer jag att ha "vanliga" nude-färgade hipsters och en nude-färgad wonderbra. Jag funderar även på att ha vita 3/4-leggings i "strumpbyxmaterial" just för att undkomma problemet med skavande lår som du skrev om. Jag har lite mamma-mage kvar efter att  lilla sonen födde för 4 månader sedan, men när man snörar ihop min klänning dras allt in, så jag har betämt mig för att hoppa över shapeunderkläder.
  • paisley
    stormhelen:

Jag kommer att ha ett par tunna typ shorts, med lätt shapingeffekt. De liksom slätar till och gör att man inte ser några kanter. Min klänning är INTE förlåtande. Trots att jag är ganska tunn i kroppen så syns minsta lilla put på magen Detta trots att det inte är en tajt klänning. Det är en underklänning i trikå och över det är det en tyllklänning, men man ser ju kroppens konturer ändå. Men det jag tänkte komma till är att det kan vara en idé att ha "shorts" för då kommer inte låren att skavas mot varandra

Åh just det, vi jobbar också för fullt med Spotify-listan. Vi ska ha en spellista till "dansgolvet" och en till baren. Jättesvårt!!

PimPim:  
    Suck för killar, varför ska de alltid vara så sega på att ta tag i saker??
  • stormhelen

PmPim83 och paisley: Tack för era tips. Jag får gå till någon underklädsbutik och kolla med dem vad som skulle kunna funka. Jag tycker verkligen att detta är jätte svårt. Jag bryr mig inte ett dugg om att det ska vara sexigt, utan jag vill bara ha det bekvämt och funktionellt. Man kan ju byta om till sexigare underkläder till bröllopsnatten om det skulle vara så ( om man nu orkar med något annat än att sova. Haha Drömmer  ).

PimPim83: Haha, ja det där känner jag igen - att karar inte frivilligt går iväg och fixar sådant.

Jag har bara sagt till min karl att nu går vi iväg för att hitta kläder till dig till bröllopet. Sedan har vi åkt iväg och fixat med det. Jag gjorde lika dant när skorna skulle handlas. Så nu är allt det klart.

Jag tror att det kan vara bra att bara säga att nu ska vi ut och fixa med det här, och ta med sig sin karl ut för att inhandla hans kläder. Annars blir det säker inte gjort.

Det finns säkert undantag där killen är modeintresserad och tycker kläder är roligt. min blivande är dock inte sån utan har kläder på sig om man måste och köper bara nytt när hans kläder eller skor gått sönder. Men när han väl är ute och handlar så är han kräsen då han ändå vill ha en viss stil och bryr sig om vad han har på sig. Men han tycker inte att schoppa är roligt utan ett onödigt ont som man ibland tvingas att göra. Flört

• stormhelen

Härligt!

Prästen ringde för en stund sedan, så nu har vi bokat in vigselsamtal. Skönt att få det gjort. Man vill ju helst inte ha det allt för nära den faktiska vigseln, det blir ju lite stressigt.

Sedan har jag även bokat in konsultation får bruduppsättningen och fixat tid på Milagro för att se om klänningen behöver sys in eller tas upp. Jag har ju klänningen hängandes där så jag har inte provat den på 1½ månad. =)

Skönt att få lite saker fixade så att man slipper behöva tänka på att man måste fixa mde det. ^_^

• FrökenMäkelä

Idag ska jag till sömmerskan så hon kan sy in min klänning :)Vi har fortfarande MASSOR kvar att göra, har inte ens börjat på festhäftet. Ni får gärna komma med inspiration till vad man kan ha i den eller skriva om vad ni har i era.  Vigsel program ska vi inte ha alls så skönt att slippa tänka på att göra sådana också.Maten är bestämd ska bara ringa restaurangen och meddela vad vi vill ha för förrätt och bekräfta antalet personer till buffén.     

• stormhelen
    FrökenMäkelä skrev 2013-08-07 09:46:38 följande:
    Vi har fortfarande MASSOR kvar att göra, har inte ens börjat på festhäftet. Ni får gärna komma med inspiration till vad man kan ha i den eller skriva om vad ni har i era.    

Det vi kommer att ha i vårt festhäfte (de är klara, de ska bara skrivas ut och sättas ihop).

Det hela börjar på s.1 med ett välkomst text.

Därefter på s.2 har vi på nästa sida lite kort info som datum, namn på kyrkan, namn på prästen, namn på lokalen osv.

På s.3 finns menyn så att gästerna vet vad de ska äta. Vi skriver dock inte ner specialmenyerna för dem som ska ha det (allergiket, vegeterianer osv).

På s. 4 och 5 har vi bordsplaceringen.På den ena sidan står namnen på gästerna bakom siffror (1,2,3,4,... osv) På den andra sidan är själva bilden av borden där siffrorna finns. Man letar du upp sitt namn och den siffra som ens namn är bakom visar vart man ska sitta.

På s. 6-7 har vi lite bilder på oss själva från det att vi föddes fram till idag.Vi har tagit bilder där vi är lika gamla (vi är födda samma år det skiljer bara 3 månader mellan oss).

På s. 8-10 har vi 1, X, 2 - frågor om oss. Toastmaster kommer att få facit. Den som får flest rätt vinner en godispåse (och äran så klart! ;) ). Om det är fler som har lika många rätt så får de en utslagsfråga där den som kommer närmast det rätta svaret vinner.

På s. 11 har vi ett litet äktenskapslexikon.

Och sist men inte minst på s.12 så har vi en tackande text, där vi tackar våra gäster för att de kommit, och ger ett speciellt tack till alla nyckelpersoner, som tärnor, marsalk, solisten i kyrkan osv.

Utöver det så har vi givet vis en fram och baksida.

FrökenMäkelä skrev 2013-08-07 09:46:38 följande:
     Vigsel program ska vi inte ha alls så skönt att slippa tänka på att göra sådana också.   
    Vi kommer inte häller att ha något vigsel program.
  • FrökenMäkelä

stormhelen skrev 2013-08-07 12:36:39 följande: FrökenMäkelä skrev 2013-08-07 09:46:38 följande: Vi har fortfarande MASSOR kvar att göra, har inte ens börjat på festhäftet. Ni får gärna komma med inspiration till vad man kan ha i den eller skriva om vad ni har i era.     Det vi kommer att ha i vårt festhäfte (de är klara, de ska bara skrivas ut och sättas ihop). Det hela börjar på s.1 med ett välkomst text.   Därefter på s.2 har vi på nästa sida lite kort info som datum, namn på kyrkan, namn på prästen, namn på lokalen osv.   På s.3 finns menyn så att gästerna vet vad de ska äta. Vi skriver dock inte ner specialmenyerna för dem som ska ha det (allergiket, vegeterianer osv).   På s. 4 och 5 har vi bordsplaceringen.På den ena sidan står namnen på gästerna bakom siffror (1,2,3,4,... osv) På den andra sidan är själva bilden av borden där siffrorna finns. Man letar du upp sitt namn och den siffra som ens namn är bakom visar vart man ska sitta.   På s. 6-7 har vi lite bilder på oss själva från det att vi föddes fram till idag.Vi har tagit bilder där vi är lika gamla (vi är födda samma år det skiljer bara 3 månader mellan oss).   På s. 8-10 har vi 1, X, 2 - frågor om oss. Toastmaster kommer att få facit. Den som får flest rätt vinner en godispåse (och äran så klart! ;) ). Om det är fler som har lika många rätt så får de en utslagsfråga där den som kommer närmast det rätta svaret vinner.   På s. 11 har vi ett litet äktenskapslexikon.   Och sist men inte minst på s.12 så har vi en tackande text, där vi tackar våra gäster för att de kommit, och ger ett speciellt tack till alla nyckelpersoner, som tärnor, marsalk, solisten i kyrkan osv.   Utöver det så har vi givet vis en fram och baksida. FrökenMäkelä skrev 2013-08-07 09:46:38 följande:  Vigsel program ska vi inte ha alls så skönt att slippa tänka på att göra sådana också.    Vi kommer inte häller att ha något vigsel program.Åh kanon! Detta gav mig massor av tips :)Jag kommer få göra två stycken i olika språk då vi har finska gäster som inte kan svenska eller engelska.Så tänkte ha ett litet lexikon mellan svenska-finska :)   

Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!