• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • PimPim83
    SofiaMagdalena skrev 2013-07-16 17:56:39 följande:
    Hej brudar!  ( i dubbel bermärkelse :P) Vi är nere på V-kusten och har lite semester. 

Kikade in i kyrkan igår och började fundera på dekorationer vid kyrkbänkarna. Dem har små metall vaser vid varannan kyrkbänk längst ut. Det ser ganska lustigt ut när dem är tomma så vi känner nog att det behövs lite blommor.

Hur har ni andra tänk? Kommer ni smycka, om ja med vad och i vilken utsträckning?
    Nu ska vi visserligen gifta oss borgerligt, men vi kommer inte att smycka slottssalongen där vi gifter oss något utöver det som redan finns där.

Jag tycker inte att det är nödvändigt att smycka en kyrka. Ofta är de fina som de är. Kan faktiskt inte komma ihåg om kyrkorna varit smyckade med något speciellt på de kyrkbröllop jag varit på.
  • Mimmi78
    paisley skrev 2013-07-16 19:42:50 följande:
    Precis hemkommen från en semester- och bröllopsplaneringsvecka i Skåne Snacka om fullspäckat schema! Men nu har vi träffat prästen, gjort provsminkning och hår, träffat floristen, fotografen, serveringspersonal, konditor och så har vi mätt och planerat för dekorationer etc i lokalen där vi ska vara. Oj, vad många har åsikter om bröllopet... Tydligen verkar det vara viktigast att göra alla andra nöjda, än att vi som brudpar ska få det som VI vill! Mitt humör har varit på bristningsgränsen ett antal gånger under veckan hos svärmor

Tårtan som vi nu valt är en maffig chokladtårta täckt med chokladtryffel. Passar oss chokladälskare perfekt!

Och så hade vi med våra inköpta vaser till floristen för att planera hur bordsdekorationerna ska se ut.

Det återstår fortfarande en hel massa inköp och tidsplanering, men nu känns iallafall allt mycket bättre, när vi faktiskt har varit på plats och kunnat fixa massa saker

Nu blir det till att försöka njuta lite av den kvarvarande semestern
    Låter som ni har haft en riktigt produktiv och lyckad vecka! Det där med alla åsikter känner jag igen! Puh, det gäller verkligen att ta djupa andetag emellanåt!
  • stormhelen
    paisley skrev 2013-07-16 19:42:50 följande:
    Precis hemkommen från en semester- och bröllopsplaneringsvecka i Skåne Snacka om fullspäckat schema! Men nu har vi träffat prästen, gjort provsminkning och hår, träffat floristen, fotografen, serveringspersonal, konditor och så har vi mätt och planerat för dekorationer etc i lokalen där vi ska vara. Oj, vad många har åsikter om bröllopet... Tydligen verkar det vara viktigast att göra alla andra nöjda, än att vi som brudpar ska få det som VI vill! Mitt humör har varit på bristningsgränsen ett antal gånger under veckan hos svärmor  

Härligt med en sådan produktiv vecka. Kan tänka mig att ni är lite trötta efter den resan.

Jo, folk tenderar ju verkligen att ha åsikter när det kommer till bröllop. Intressant att det kan väcka sådana starka känslor (som inte alltid är så positiva - vilket är konstigt).

Stå på er med att få det så som ni vill ha det. Det är ju trotts allt ER viktiga dag inte alla andras.

Idag har jag knutit små rosetter på alla små flaskor med såpbubblor (70 st - alla är dock inte i korgen) till bröllopet och lagt dem i en korg som jag fick köpa av en tjej här på BT.

Blev jätte nöjd. 

Tärnorna kommer att få stå utanför kyrka och dela ut dem till gästerna.

För övrigt så håller jag på att färdigställa sagoboken om hur vi träffades fram till bröllopet.

Nu är det bara texten som ska skrivas och den sista bilden som ska ritas. Sedan är den klar. =)

• paisley

Stormhelen: Vilken vacker korg, och supersnyggt med rosetterna!!

Visst är det häftigt nu när det börjar bli på riktigt, inte alls långt kvar!! Första gången som jag faktiskt kände mig nervös var nu under veckan i Skåne, när vi skulle gå in i kyrkan och hålla handen så som vi kommer göra sen. Insåg att nästa gång vi kommer göra det är när vi ska gifta oss, och alla sitter där inne och väntar på oss!!

Hur är det med er andra, har ni börjat känna någon nervositet ännu?

• stormhelen
    paisley skrev 2013-07-17 19:42:55 följande:

Stormhelen: Vilken vacker korg, och supersnyggt med rosetterna!!

Visst är det häftigt nu när det börjar bli på riktigt, inte alls långt kvar!! Första gången som jag faktiskt kände mig nervös var nu under veckan i Skåne, när vi skulle gå in i kyrkan och hålla handen så som vi kommer göra sen. Insåg att nästa gång vi kommer göra det är när vi ska gifta oss, och alla sitter där inne och väntar på oss!!

Hur är det med er andra, har ni börjat känna någon nervositet ännu?

Tack snälla du! ^_^

Ja, nu är det verkligen inte låmgt kvar. Man känner lite skräckblandad förtjusning, då nerverna börjar smyga sig på lite nu och då.

Jag skulle gissa att fjärilarna  börjar flyga runt i magen lite mer när man väll får träffa prästen och "provgå" som ni fick göra Paisley. Då får man ju verkligen känna av det på riktigt.

Vi har inte fått göra det än, men prästen skulle höra av sig till oss senast 2 veckor innan vigseln. Hoppas att hon hör av sig tidigare. Så prästen har vi inte träffat men vi fickreda på vem som ska bli vår präst och vilken kantor vi ska ha.

Vi fick en ganska så nybakadpräst då hon prästvigdes förra året i juli. Hoppas att hon är lite sympatisk och inte så stel.

• stormhelen

Ja, just det. Jag (vi) har gjort klart vår sagobok idag. Jag har ritat bilderna och min m2b har skrivit texten.

Så j-a skönt att kunna bocka av den från listan. Den har jag hållt på med länge, då jag ritat om bilderna femtioelva gånger. Men nu är den klar. =D

• PimPim83

Jag känner av en viss nervositet. Mest visar det sig genom att jag börjat drömma mardrömmar om bröllopet ofta. Mest handlar det om att vi inte hinner i tid till vigseln eller att det är något fel på min klänning.

• stormhelen

I fredags fick jag min möhippa. Glad

Härlig hippa med en blandning av familj och vänner.

Det hela började med att en tjej ringde och sa att det kommit ett paket till mig. Jag misstänkte genast att det var hippan eftersom jag inte väntade på något paket. Jag sprang ner och öppnade dörren och får då en korg med en massa grejjor i. När jag kommer upp till lägenheten igen så pacakar jag upp sakerna i korgen och i den fanns: rosa mjukis byxor, en rosa mjukis  tröja och ett rosa med ett linne med texten "sexiga bruden" på framsidan och på ryggen stod det "möhippa 2013-07-19."

Vidare i korgen fanns en rosa boa och ett par rosa solglasögon och ett sl acess kort samt en lapp med instruktioner. Jag fick ca 40 min på mig att packa ihop mina saker och  sedan fick jag springa ner till bussen som skullet ta mig till möhippan.

Väl framme så stod alla och väntade på mig.Glad

Det var dock här som hippan inte blev så lyckad som den skulle kunnat bli pga lite dålig planering. De satte mig på en buss helt ensam utan att tala om vart jag skulle hoppa av. Visst jag fattar grejjen att det är lite roligt att sätta någon på en buss utan att vederbörande vet vart denna ska kliva av. Men bussresan var lång (ca 20 min), och nesam. Man kom av sig helt och hållet och det var inte så kul att sitta ensam i en buss med full mundering på (kläderna i korgen + boan och en rolig brudslöja som jag fått när jag mötte upp möhippegänget). Gråter

Det hade varit okej om jag fått ha med mig någon från möhippe gänget på bussen eller att folk hade hoppat på vid de olika bussstationernna. Men så blev det ju inte. Rynkar på näsan

När jag väl ser vart jag ska kliva av (busschafören hade fått instruktioner att ropa ut att jag skulle hoppa av men gjorde det inte) då jag känner igen en av min pappas kompisar som äger en del roliga veteranbilar som vinkar till mig.

Jag fick då åka runt med honom i ca 40 min innan han släpper av mig hos möhippegänget. Nu hade det börjat bli roligt igen då det var jätte kul att få åka i den där fina bilen. Skrattande

(Här får ni se en bild på mig i bilen med mina otroligt "snygga" solglasöon som låg i korgen).

Här mötte möhippegänget upp mig igen. De band fast en ögonbindel på mig för att jag inte skulle se vart jag gick någonstans. Nu passade de på att ge mig lite skumpa som jag fick i ett rosa glas med ett jätte kul sugrör där sugröret var en del av själva glaset. Sedan så ställde de en massa frågor om min m2b. Jag fick väll rätt på de flesta. Tungan ute

När vi kommit fram till destinationen så satte de ner mig i gräset på en filt där jag fick lukta på en massa saker för att sedan gissa vad det var. Det var skit svårt ska jag tala om. Hehe, inte mycket rätt där inte.

Sedan tog de av ögonbindeln och sa att de skulle gå iväg och fixa lite saker. Alla sprang iväg förutom en tjej. sedan fick vi bara sitta där och vänta och vänta i ca 20 min.(Lite väl lång tid och det blev lite ensamt tyckte vi båda).

Efter 20 minuter kommer en av de andra tjejerna tillbaka och säger att vi ska byta plats då det var väldigt blåsigt där jag satt och det nya stället var lite mer vindstilla.

Sagt och gjort så gick vi till det nya stället där en lunch med mackor, jordgubbar, meloner och mer dricka väntade.

Efter lunchen så lekte vi några lekar där jag bla fick ett pussel på en bild av min m2b som jag skulle sätta ihop. Verkligen jätte kul och ett fint minne då jag givet vis fick behålla pusslet.

Just den bilden som de valt på min m2b älskar jag då det är en av mina favori bilder på han. Vidare så fick jag en korg med prisenter från alla på möhippan där jag skulle gissa vem det var ifrån och berätta historien bakom saken som var i paketet. ALLA rätt! Cool

Efter det så spelade vi kubb (första gången jag spelade det). Jätte kul.

Sedan så fick jag klä ut mig i femtioelva olika utstyrslar att visa upp mig i där det fottades massor.

Sedan bytte vi plats igen där ett stafli stod uppställt med en massa akrylfärger och penslar. Nu skulle jag måla en tavla på min m2b. Den blev väll sådär, men det kommer att bli ett roligt minne. Jag fick inte ta med den hem då den skulle torka. Vette katten vad de ska göra med den. Men jag kanske får den på bröllopet efter att de visat upp den? Solig

Medan jag satt och målade så höll alla de andra på att laga mat.

När jag var klar så hann jag prata lite mer på tu man hand med de olika medlemmarna av möhippe gänget. Sedan var maten klar där det bjöds på grillad entrecote och kyckling med tsatsiki, sallad, och potatis.

Till dricka fick jag en egen flaska Amarone (mitt favorit vin). Kan meddela att jag inte drack hela flaskan. Hehe. Drömmer

Efter middagen så spelade vi bingo där man fick ett papper med planka rutor i och en lista med ord som både var bröllopsrelaterade eller bara snuskiga. Man valde de ord som man ville ha i sina rutor och skrev ner dem i de tomma rutorna.

Sedan så lades alla de valbara orden i en hatt där ett ord åt gången drogs. Försten till bingo vann, men det var så roligt att vi körde tills alla orden tog slut, så alla fick ju bingo hela tiden på slutet. Men det var min blivande svägerska som vann på riktigt då hon fick bingo först av alla. Solig

Efter middagen så fick jag lite utmaningar som de kallade "husmors utmaningen" där jag först skulle baka en sockerkaka, sedan laga ett hål, sy på en knapp och sedan gissa en vad en massa olika tvätt symboler betydde.

Det gick jätte bra fram till tvättsymbolerna där jag bara hade rätt på de alldra enklaste. Haha. Tungan ute

Sedan fortsatte kvällen med en massa andra lekar och massor av skratt. Och efterätt blev det också naturligt vis någon gång mellan alla lekar och skratt. Vid 00:30 var vi trötta efter en lång dag och det var dags att runda av.

Så summan av kademumman var en jätta rolig möhippa som var precis lagom. En rolig tjej kväll - precis vad jag önskat.

Dock så hade det varit helt perfekt om man slapp den andra långa bussresan själv och väntanadet på ängen med en kompis i 20 min. Men förutom det så var möhippan jätte bra. Solig Skrattande

• PimPim83
    stormhelen: Härligt att du blev nöjd med hippan trots några småmissar i planeringen. Jag har undanbett mig en möhippa och jag hoppas verkligen det respekteras.

Idag har jag köpt kläder till barnen. Det blir beigea chinos och vita överdelar till båda två. Tyvärr HATAR treåringen att ha på sig skjorta annars hade jag nog kört på det. Jag är lite allergisk mot att (i mitt tycke) "klä ut" små barn i kostym och slips, så vi valde en liten mer avslappnad stil på barnens kläder. Ett plus är att de kan använda kläderna till vardags senare. Jag har även inhandlat en gästbok idag.
    Skönt att kunna bocka av de sakerna från listan.
Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!